برکات تلاوت آیه الکرسی از زبان معصومین علیهم السلام

شنبه 24 آبان 1399 - 11:17:44
برکات تلاوت آیه الکرسی از زبان معصومین علیهم السلام

خداوند در آیه 255 سوره بقره برای بندگان خود امان نامه‌ای الهی داده و شگفتی‌های خلقت خود را بیان کرده است.

تهران- الکوثر:  درمیان آیات نورانی و سوره‌های قرآن کریم، آیه 255 سوره بقره معروف به آیه الکرسی، از جمله نشانه‌های الهی است که امام کاظم (ع) در روایاتی می فرمایند: «از بعضي پدران بزرگوارم شنيدم كه كسي داشت سوره حمد را مي خواند پس حضرت فرمود: هم شكر خدا را به جاي آورد و هم به پاداش رسيد. بعد حضرت شنيد كه سوره توحيد مي خواند فرمود: ايمان آورد و ايمني به دست آورد و سپس شنيد كه سوره قدر مي خواند فرمود: راست گفت و آمرزيده شد و بعد شنيد كه آيت الكرسي مي خواند فرمود: آفریدگار، امان نامه برايش فرو فرستاد.» 

از دیگر روایاتی که در آنها معصومین(ع) ما به خواص آیه الکرسی اشاره کردند؛ چنین است:

امام رضا (ع) از امیرالمومنین(ع) روایت کرده‌اند که پیامبر اعظم (ص) فرمودند:«هر کس یکصد مرتبه آیه الکرسی را بخواند مثل کسی است که در طول حیاتش خدا را عبادت و بندگی کرده است. و هر کس آیه الکرسی را بخواند و ثوابش را برای اهل قبور قرار دهد خداوند گناهانش را می آمرزد.»
 و پیامبر اکرم(ص) در جای دیگر می فرمایند: هر که در شب یکشنبه چهار رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت یک مرتبه حمد یازده مرتبه آیه الکرسی بخواند خداوند او را در دنیا و آخرت محافظت خواهد کرد گناهان او را می‌بخشد و اگر بمیرد بنده ی مخلص پروردگار عالم می‌شود اجازه دارد که روز قیامت شفاعت کند.
امام باقر(ع): هر کس آیه الکرسی را یک مرتبه بخواند هزار مکروه و بدی از بدی های دنیا و هزار مکروه و بدی از بدی های آخرت از او دور می‌شود و کم ترین مکروه دنیا فقر و آسانترین مکروه آخرت، عذاب قبر است.
از پیامبر اعظم(ص) نقل شده است : هر کس آیه الکرسی را بعد از هر نماز بخواند، خداوند خودش عهده دار گرفتن جان او می‌شود و همانند کسی است که همراه پیامبران و در رکاب آنها، در راه خدا جهاد کرده و به شهادت رسیده باشد.
پیامبر اعظم (ص) به امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: بر تو باد به خواندن آیه الکرسی که در هر حرف آن هزار رحمت و برکت است.
جابربن عبدالله انصاری از حضرت رسول اکرم(ص) روایت کرد که فرمود: هر که آیه الکرسی را بعد از هر نماز واجبی بخواند، درهای هفت آسمان گشوده گردد و به هم متصل نشوند تا آن که حق تعالی به لطف و مرحمت خود بر خواننده‌ی آن نظر فرماید، و گناهان او را بیامرزد.

پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند: با فضیلت ترین آیه ای که بر من نازل شد آیه الکرسی است و آیه الکرسی و سوره توحید عظیم تر از همه چیزهایی است که دون و پست تر از خداست.
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هرگاه سوره حمد و توحید و قدر را با آیه الکرسی بخوانید و بعد از آن برخیزید و رو به قبله حاجات خود را از خدا بخواهید، حاجاتتان بر آورده خواهد شد زیرا اسم اعظم هستند.
امام علی (علیه السلام) فرمودند: اگر شما از آثار معنوی آیه الکرسی آگاه بودید در هیچ حال خواندن آن را ترک نمی کردید.
امام محمد باقر (علیه السلام) فرمودند: هر کس یک بار آیه الکرسی را بخواند خداوند هزار ناراحتی دنیا و هزار سختی آخرت رااز او دور می‌کند که کمترین ناراحتی دنیا فقر و کمترین سختی آخرت فشار قبر است.
امام علی (علیه السلام) فرمودند: هرگاه یکی از شما اراده حاجتی کند پس صبح روز پنج شنبه در طلب آن بیرون رود و در وقت بیرون رفتن آخر سوره آل عمران ( آیه 190 تا آخر) و آیه الکرسی و سوره قدر و حمد را بخواند ، زیرا که در خواندن این ها حوائج دنیا و آخرت برآورده می شود.
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در خواب به دخترش فاطمه (سلام الله علیها) فرمودند: ترازوی اعمال خویش را با آیه الکرسی سنگین گردان زیرا هرکس آن را قرائت نماید آسمان و زمین با فرشتگانش به جنبش و حرکت در آیند و خداوند را با صدای بلند به پاکی یاد کنند و او را بزرگ بدارند و تسبیح گویند، پس از آن تمامی فرشتگان از خداوند می‌خواهند که گناه خواننده آیه الکرسی را ببخشد و از خطا و لغزشش در گذرد. 

بیشتر بخوانید: 

متن آیت الکرسی به همراه ترجمه

آیه پر خیر و برکت و آرام بخش آیت الکرسی با صوت دلنشین عبدالباسط

آیت الکرسی با صدای اساتید فرهمند و عبدالباسط


از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


شنبه 24 آبان 1399 - 11:6:48

دسته بندی :