نشست کمیسیون مشترک برجام ؛ انتظارات و تعهدات متقابل در شرایطی متفاوت

چهار شنبه 26 آذر 1399 - 11:59:16
نشست کمیسیون مشترک برجام ؛ انتظارات و تعهدات متقابل در شرایطی متفاوت

تهران - الکوثر : برجام تعهدی چند جانبه است که بدون اجرای متوازن  و متقابل  تعهدات  آن، نمی توان انتظار ادامه یکطرفه برجام را داشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در همین چارچوب نشست کمیسیون مشترک برجام  امروز در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت امورخارجه‌های ایران و گروه ۱+۴ به‌شکل ویدئو کنفرانس به ریاست «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امورخارجه، ریاست هیأت ایران در نشست کمیسیون مشترک برجام را برعهده خواهد داشت.
نشست امروز کمیسیون برجام اگرچه از نشست‌های عادی برای بررسی روند اجرای برجام و موانع اجرای تعهدات توسط طرف‌های مذاکره است اما از جهاتی با نشست‌های قبل تفاوت دارد، چرا که متاثر از قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» است.

«شهریار حیدری» نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران روز سه شنبه در گفت وگو با خبرگزاری ایران ‌پرس تاکید کرد: ایران منتظر اقدام عملیاتی و اجرایی توافق‌ برجام از سوی همه طرف‌هاست و بر همین اساس قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» به دولت ایران ابلاغ شد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران تصریح کرد، اگر نشست برجامی وین  مذاکره برای مذاکره باشد، ارزشی ندارد و تکراری است اما اگر نشست وین به دنبال یک اقدام عملیاتی از سوی گروه چهار به علاوه یک باشد مورد قبول ایران است.

با توجه به بدعهدی طرف های اروپایی در اجرای برجام ،شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران  ،یکسال پس از خروج آمریکا از برجام با استناد به  مواد ۲۶ و ۳۶ برجام ؛ تصمیم به توقف گام به گام  اجرای اقدامات داوطلبانه ایران در تعهدات هسته‌ای گرفت .این تصمیم در یک بازه زمانی طی 5مرحله اجرا شد. اکنون مجلس شورای اسلامی نیز در راستای تصمیمات شورای امنیت ملی ایران، طرح "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران" را تصویب کرده است.  دولت ایران موظف است در صورت اجرا نشدن تعهدات کشورهای طرف توافق هسته‌ای، دو ماه پس از تصویب این قانون اجرای داوطلبانه سند پروتکل الحاقی را متوقف کند. 

نگاهی به فراز و فرودهای برجام نشان می دهد که آمریکا آغازگر تخریب برجام بود ودر اقدامی  کارشکنانه با خروج از برجام و نقض یک تعهد بین المللی وقطعنامه شورای امنیت تلاش کرد مانع  از پیشرفت و برخورداری ازدانش صلح امیز هسته ای شود . مقام های امریکا در این زمینه ادعاهای بی اساس را در باره برنامه هسته ای ایران عنوان کرده اند . 

اظهارات "جوبایدن " رییس جمهور منتخب امریکا نیزاگرچه متفاوت از سیاست ترامپ به نظر می رسد اما در همین راستا  وجوه مشترکی دارد. جو بایدن،  پنج‌شنبه 3 دسامبر در مصاحبه ای با تکرار ادعاها ی موهوم گفت؛ با رایزنی متحدان و شرکایمان در مذاکرات و توافق‌های بعدی برای سخت ‌ترو طولانی‌تر کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران همچنین مطرح کردن برنامه موشکی اش، مشارکت خواهیم کرد.

این مواضع وادعا های تکراری ؛ قطعا نمی تواند تغییری در وضعیت موجود بدهد . زیرا ایران تا زمانی به تعهداتش در برجام باقی می ماند که طرف های مقابل هم در این جهت شفاف و براساس تعهدات عمل کنند.  سخنان «محمد جواد ظریف »وزیر امور خارجه ایران در نشست اخیر«گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای» درخصوص چشم‌انداز مذاکره دولت بایدن با ایران  پاسخی روشن  در این زمینه است.

ظریف گفت: « آمریکا تا‌کنون از خود حسن‌نیت نشان نداده و باید برای اولین بار از خود حسن‌نیت نشان دهد ؛بعد از آن ایران به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام بازمی‌گردد. ... طرح مجلس با هدف بازگرداندن آمریکا و اروپا به تعهداتشان تهیه شده است. زمانی که به تعهداتشان عمل کنند، هدف این طرح محقق شده است. سپس آمریکا می‌تواند مجددا به برجام بازگردد....». 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 26 آذر 1399 - 11:45:20