تحکیم همکاری های ایران و ونزوئلا

سه شنبه 25 آذر 1399 - 19:24:24
تحکیم همکاری های ایران و ونزوئلا

تهران - الکوثر : در راستای تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی میان ایران و ونزوئلا و به رغم تهدیدهای آمریکا علیه دو کشور ،بار دیگر نفتکش ایرانی حامل سوخت درخواستی از سوی کاراکاس ، به ونزوئلا رسید و در بندر«خوزه» پهلو گرفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، آمریکا طی سال های اخیرتلاش کرده است دولت چپگرای ونزوئلا را سرنگون یا نیکلاس مادورو، رییس جمهوری این کشور را به کناره گیری از قدرت مجبور نماید. از این رو ونزوئلا مدتهاست تحت فشارهای تحریمی آمریکا قرار دارد. تحریم بخش انرژی ونزوئلا سبب شده تا این کشور با کمبود بنزین و فراورده های نفتی روبه رو شود.همچنین فرسودگی تاسیسات پالایشگاهی این کشور و عدم دسترسی به قطعات مورد نیاز به دلیل تحریم های آمریکا، موجب شده است تا نگهداری و تعمیرات این تاسیسات میسر نشود و ونزوئلا با مشکل تامین سوخت مواجه شود.

 با این حال تاکنون سیاست های آمریکا از جمله افزایش فشارهای تحریم های اقتصادی، تهدید، کودتا، حمایت از مخالفان و مداخلات سیاسی در ونزوئلا با شکست رو به رو شده است. چنانکه نتایج انتخابات پارلمانی ونزوئلا طی هفته گذشته و پیروزی قاطع حزب مادورو در این انتخابات بار دیگر گواهی بر ناکارآمدی وشکست سیاست های فشار حداکثری واشنگتن بر ونزوئلا و مداخله جویی های این کشور است.

 در این راستا ونزوئلا روابط خود را با کشورهایی همچون جمهوری اسلامی ایران تقویت کرده و ایران نیز به کمک ونزوئلا آمده است. طی چند ماه گذشته به رغم همه تهدید های آمریکا، ایران چند نفتکش را به ونزوئلا اعزام و محموله های بنزین را در بنادر این کشور تخلیه کرده است؛ موضوعی که خشم بیش از پیش مقامات آمریکا را برانگیخته است.

«عبدالباری عطوان» کارشناس سیاسی درخصوص ارسال نفتکش های ایرانی به ونزوئلا نوشت: رسیدن نفتکش‌های ایرانی به سواحل ونزوئلا به مثابه سیلی دردناکی به  دونالد ترامپ رئیس ‌جمهور آمریکا و استکبار آمریکایی بود.

چندی پس از ارسال این محموله ها و به رغم همه مخالفت ها و تهدید های آمریکا و متحدانش، ایران یکی از بزرگترین فروشگاه های عرضه کالا و خدمات در ونزوئلا به نام «مگاسیس» را نیز در شهر کاراکاس افتتاح کرد؛ موضوعی که بار دیگر خشم و نگرانی مقامات آمریکایی را برانگیخت به طوری که  گروهی از نماینده‌های کنگره آمریکا با نگارش نامه ‌ای به مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره گسترش روابط میان ایران و ونزوئلا هشدار دادند.

با این حال گسترش روابط تجاری و اقتصادی سرلوحه سیاست خارجی هر دو کشور قرار گرفته است چنانکه «خورخه آریزا »(1) وزیر خارجه ونزوئلا تاکید کرد ، با وجود تحریم های ظالمانه آمریکا و محدودیت های ناشی از همه گیری ویروس کرونا در جهان، رفت ‌وآمد هیات‌های سیاسی و مبادلات تجاری و همکاری های راهبردی و اقتصادی بین دو کشور بطور منظم برقرار بوده است.

ایران و ونزوئلا به رغم  آنکه هر دو زیر فشارهای تحریم های اقتصادی آمریکا هستند اما بی هراس از تهدیدها و فشارهای آمریکا و متحدانش بر توسعه روابط تاکید دارند. در این راستا رسیدن نفتکش های ایرانی به بنادر ونزوئلا تاییدی برعزم دو کشور و بی تاثیر بودن فشارهای تحریمی آمریکا و در واقع شکست دیگری برای سیاست خارجی  ایالات متحده تلقی می شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 25 آذر 1399 - 19:20:48