تحریم های آمریکا علیه ترکیه و پیامدهای آن

سه شنبه 25 آذر 1399 - 17:52:58
تحریم های آمریکا علیه ترکیه و پیامدهای آن

تهران - الکوثر : وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه 14 دسامبر اعلام کرد، صنایع دفاعی ترکیه و 4 مقام این کشور را به دلیل اقدام آنکارا در خرید سامانه دفاع موشکی اس 400 تحریم کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی ترکیه از جمله افرادی است که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شده است. 

در ماه‌های اخیر تنش‌ میان آمریکا و ترکیه بر سر خرید سامانه روسی اس 400  افزایش یافته و واشنگتن هشدار داده بود در صورتی که از آنکارا سامانه‌های اس400 را از مسکو تحویل بگیرد، با تحریم‌های واشنگتن مواجه خواهد شد. با این حال آنکارا بدون توجه به مخالفت و تهدیدهای آمریکا، بر تداوم همکاری نظامی با روسیه تاکید کرده است. "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در این زمینه گفت: تحریم های امریکا در مورد ترکیه بخاطر خرید سامانه های اس 400 اعتبار و وجهه واشنگتن در عرصه همکاری های فنی-نظامی را افزایش نمی دهد.

قرارداد فروش سامانه سامانه های موشکی اس 400 در سال 2017 میان روسیه و ترکیه امضا و تحویل آنها نیز از ژوئیه 2019 آغاز شد. اکنون نیز روند استقرار این سامانه موشکی درجریان است. مقامات ارشد ترکیه به ویژه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور بارها اعلام کرده اند که ترکیه حق دارد درباره تسلیحات خود که با توجه به الزامات دفاعی ، مشخص شده اند استقلال عمل داشته باشند؛ ضمن اینکه آنها بارها تاکید کرده اند که خرید سامانه موشکی اس 400 هیچ تعارضی با خرید جنگنده اف 35 از آمریکا ندارد.

با این حال کنگره آمریکا خواهان مجازات ترکیه به دلیل خرید سامانه موشکی اس 400 بود و بارها از دولت ترامپ خواسته بود تا در چارچوب قانون "کاتسا"  به اعمال تحریم هایی علیه آنکارا بپردازد. این قانون که در اوت 2017 به امضای ترامپ رسید، کشورهایی را که قراردادهای تسلیحاتی عمده با روسیه امضا کنند، مشمول تحریم های آمریکا قرار می دهد.

روابط آمریکا و ترکیه در سال های اخیر روند پر نوسانی داشته است. آنکارا امید داشت در دوره زمامداری دونالد ترامپ، روابط دو کشور بهبود یابد. اما اختلافات دو جانبه از جمله بر سر خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه و اقدام تلافی جویانه آمریکا از امتناع در فروش جنگنده اف 35 به ترکیه و اکنون نیز اعمال تحریم علیه صنایع دفاعی و مقامات ارشد ترکیه موجب وخامت روز افزون این روابط شده است. ضمن اینکه دولت ترامپ در مناقشه بین ترکیه با قبرس و یونان بر سر اکتشاف منابع گازی در مدیترانه شرقی، جانب این دو کشور عضو اتحادیه اروپا را گرفته و موضعی همسو با اروپا علیه آنکارا اتخاذ کرده است. واشنگتن  هم چنین از سیاست خارجی دولت اردوغان به شدت  ناراضی است. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در اواسط نوامبر 2020 با انتقاد از اقدامات ترکیه در مدیترانه شرقی، لیبی و جمهوری آذربایجان تاکید کرد که اقدامات جدید آنکارا بسیار تجاوزکارانه بوده است. وی گفت:«اروپا و آمریکا باید با تلاش با همدیگر رجب طیب اردوغان را قانع کنند که چنین اقداماتی به نفع منافع ملت ترکیه نیست.»

سفر اخیر مایک پمپئو به استانبول و دیدار وی با اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس بدون ملاقات با مقامات ترکیه را می توان نماد سردی روابط واشنگتن و آنکارا دانست.

به گفته"یوری ماواشوف" رییس مرکز مطالعات ترکیه، شکاف در مناسبات ترکیه و آمریکا باقی خواهد ماند و مناسبات ترکیه و آمریکا به شرایط قبلی خود باز نخواهد گشت.

 مجموع موضع گیری های آمریکا در قبال ترکیه، آشکارا علیه سیاست ها و اقدامات دولت اردوغان در عرصه  داخلی و منطقه ای است و به بروز دور جدیدی از تنش ها بین آنکارا و واشنگتن منجر شده است. با توجه به رویکرد منفی جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا در قبال سیاست های اردوغان، انتظار می رود که تنش ها و اختلافات بین دو کشور در دوره زمامداری بایدن نیز روندی افزایشی داشته باشد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 25 آذر 1399 - 16:9:26