افتتاح راه‌آهن خواف - هرات ؛ نمونه عالی همکاری ایران و افغانستان

پنج شنبه 20 آذر 1399 - 21:3:44
افتتاح راه‌آهن خواف - هرات ؛ نمونه عالی همکاری ایران و افغانستان

تهران - الکوثر : بخشی از راه‌‌آهن خواف در استان خراسان رضوی به هرات، غرب افغانستان با حضور مجازی رئیسان جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و محمد اشرف‌غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز پنجشنبه در آیین افتتاح راه‌آهن خواف- هرات، اتصال خط آهن دو کشور را گامی ارزنده در مسیر استحکام بیشتر پیوندها و همکاری‌های دو ملت و دو دولت ایران و افغانستان دانستند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در تشریح اهمیت افتتاح بخشی از راه‌آهن خواف- هرات در گسترش همکارهای دوجانبه گفت: امروز به عنوان یکی از روزهای تاریخی در روابط دو ملت بزرگ ایران و افغانستان در یادها خواهد ماند.

راه‌اندازی این خط ریلی نشان داد، اولویت جمهوری اسلامی ایران، گسترش همکاری‌ها با همسایگان است و روابط ایران و افغانستان نمونه برجسته حُسن‌همسایگی در منطقه است که هر روز ریشه‌های این روابط مستحکم‌تر می‌شود.  

افتتاح راه‌آهن خواف- هرات، علاوه بر این که نقش مهمی در مسیر ثبات و توسعه افغانستان دارد، این خط ریلی به‌عنوان یکی از کریدورهای مهم ترانزیتی منطقه نقش‌آفرینی خواهد کرد.

این طرح ریلی هم نیازهای داخلی افغانستان را در بخش توسعه اقتصادی برآورده خواهد کرد و هم راه‌ارتباطی برای این کشور با هدف دسترسی به بازارهای هدف دیگر حتی اروپایی خواهد گشود.   

در همین زمینه؛ محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: راه‌آهن خواف- هرات می‌تواند تحرک خوبی در توسعه زیرساخت‌ها در افغانستان ایجاد کند، چرا که این طرح امکان بهره‌برداری از معادن این کشور را برای ملت افغانستان مهیا می‌کند.

راه‌آهن خواف - هرات قابلیت حمل و نقل یک میلیون مسافر و 6 میلیون تُن کالا را در سال دارد. این خط ریلی که 140 کیلومتر آن روز پنجشنبه با حضور رئیسان جمهوری ایران و افغانستان به بهره‌برداری رسید، با سرمایه‌گذاری 2 هزار و 800 میلیارد تومان از 2 سال پیش در دستور کار قرار گرفت.  

افتتاح راه‌آهن خواف- هرات به‌عنوان خط ارتباطی و پیوند دهنده ایران و افغانستان و با شعار "پیوند دو ملت، یک تاریخ - یک فرهنگ" نشان از توجه بیش از پیش ایران به تنظیم روابط در سطح عالی با افغانستان دارد.  

به گفته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، برای تهران کابل همواره یک اولویت بسیار بالا در تنظیم روابط بوده است که این مهم با افتتاح بخشی از راه‌آهن خواف- هرات نمایان شد.

رایزنی‌ها گسترده برای امضای سند راهبردی بین ایران و افغانستان که با پیشرفت خوبی هم روبه‌رو بوده است، اهمیت روابط دو همسایه را نشان می‌دهد که صلح، ثبات و توسعه افغانستان در تراز ایران برای تهران تعریف شده است و اهمیت دارد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 20 آذر 1399 - 18:45:5