ادعای دروغ آمریکا در باره معافیت های دارویی و پزشکی از تحریم های ضد ایرانی

پنج شنبه 20 آذر 1399 - 12:21:25
ادعای دروغ آمریکا در باره معافیت های دارویی و پزشکی از تحریم های ضد ایرانی

تهران - الکوثر : آمریکا پس از خروج از برجام در مه 2018 در چارچوب کازرار فشار حداکثری، اعمال شدیدترین تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران را مد نظر قرار داده وبه رغم همه گیری کرونا در ایران، بر تداوم این تحریم های غیر انسانی تاکید می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، به رغم اینکه بیانیه‌های وزارت خزانه‌ داری آمریکا درباره معافیت مبادلات انسان‌ دوستانه با ایران از شمول تحریم‌ها با رویه عملکردی واشنگتن در این زمینه تفاوت‌های زیادی دارد، این نهاد فدرال آمریکایی در بیانیه‌ای ادعا کرد بانک‌های خارجی بابت تسهیل مبادلات مربوط به عرضه اقلام دارویی و پزشکی به ایران مشمول جریمه نخواهند شد.

ادعای دروغ خزانه داری آمریکا در واقع تلاشی از جانب واشنگتن برای توجیه رویکرد ضد انسانی واشنگتن در قبال مردم ایران است. پیش از این، «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی یادداشتی در اینستاگرام، به مانع‌ تراشی آمریکا برای انتقال ارز جهت خرید واکسن کرونا اشاره و از آن انتقاد کرده بود. به نوشته همتی، «از آنجا که خرید واکسن کرونا بایستی ازمسیر رسمی سازمان جهانی بهداشت انجام گیرد، تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز، به خاطر  تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است.»

به رغم درخواست های  دیگر کشورها و حتی شماری از نمایندگان کنگره آمریکا، دولت ترامپ هم چنان در راستای اهداف خصمانه خود علیه ایران و با هدف اعمال فشار هر چه بیشتر علیه مردم ایران در دوره همه گیری ویروس کرونا و بیماری کووید -19 ، بر تداوم و تشدید تحریم ها علیه ایران پافشاری می کند. بعد از انتقادات مقامات ایرانی و بین المللی از تاثیر منفی تحریم‌های ایالات متحده بر توانایی ایران برای مقابله با ویروس کرونا، بیش از 30 تن از اعضای کنگره آمریکا خواستار کاهش تحریم‌ها علیه تهران شدند. با این همه دولت ترامپ تاکنون هیچ اعتتایی به این درخواست ها نکرده است.

 دولت ترامپ با وجود اینکه ادعا می‌کند مبادلات کالاهای بشردوستانه از جمله دارو و مواد غذایی از شمول تحریم‌ ها علیه ایران معاف هستند، اما عملا درمسیر گشایش های بانکی برای تامین نیازهای دارویی و غذایی ایران سنگ اندازی می کند. از جمله اینکه با تحریم خطوط کشتیرانی ایران، عملا مانع بزرگی در زمینه واردات مواد غذایی و دارو به ایران از طریق دریا ایجاد کرده است. این موضوع حتی انتقاد مقامات حقوق بشری را  نیز برانگیخته است.

«آلنا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل درمورد پیامدهای منفی اقدامات زورمدارانه یکجانبه در بهره‌مندی از حقوق بشر می گوید: «آمریکا، شرکت‌هایی را که در تلاش برای ارسال دستگاه‌های تنفسی به ایران بودند، وارد فهرست تحریم‌ها کرده است.»

هم چنین تحریم های اخیر آمریکا از جمله تحریم های بانک ها وموسسات مالی ایرانی که تامین اقلام اساسی و انسان دوستانه را برای ایران سخت تر از گذشته کرده مصداق جنایت علیه بشریت است.

به گفته ارین کانینگهام روزنامه نگار امریکایی، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مدعی است که محدودیتی برای صادرات دارو و اقلام بشر دوستانه به ایران وجود ندارد. با این وجود، در عمل محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا و تحریم‌های ثانویه باعث شده است که شرکت‌های غربی تمایلی برای تجارت با ایران نداشته باشند.

تداوم تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران همزمان با شیوع ویروس کرونا و اعمال انواع محدودیت ها از جانب واشنگتن در زمینه دسترسی به اقلام و تجهیزات ضروری برای مبارزه با کرونا عملا موجب شده تا اکنون موضوع فشار حداکثری آمریکا به نظام درمانی ایران مطرح شود. در برهه کنونی دولت ترامپ عملا "تروریسم‌ پزشکی" را در کنار"تروریسم‌ اقتصادی" علیه ملت ایران اعمال می کند و با تداوم این روند، مرتکب جنایت علیه بشریت شده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 20 آذر 1399 - 11:1:7