ظریف : آمریکا باید بدون پیش‌شرط به تعهداتش در برجام عمل کند

پنج شنبه 13 آذر 1399 - 19:3:30
ظریف : آمریکا باید بدون پیش‌شرط به تعهداتش در برجام عمل کند

تهران - الکوثر : وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه تهران حُسن‌نیت خود را در توافق برجام نشان داد، گفت: ایالات متحده باید بدون پیش‌شرط به تعهداتش ذیل برجام همانطور که در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل آمده است، عمل کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در نشست مجازی «گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای» با اشاره به اینکه تهران در خصوص توافقی که قبلاً درباره آن مذاکره کرده است، وارد مذاکره مجدد نخواهد شد، تاکید کرد: اروپا و آمریکا باید متعهد به اجرای برجام باشند و آمریکا هم در جایگاهی نیست که بخواهد در این زمینه شرط‌گذاری کند.

ظریف خاطرنشان کرد: اگر طرف‌های برجام به تعهداتشان‌عمل نکنند، قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» اجرا خواهد شد.

بر اساس قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» که 9 ماده دارد، دولت ایران موظف است در صورت اجرا نشدن تعهدات کشورهای طرف توافق هسته‌ای، یک ماه پس از تصویب این قانون اجرای داوطلبانه سند پروتکل الحاقی را متوقف کند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به سیاست‌های دوگانه غرب یادآور شد: طرفین مذاکره در برجام به عمد در این توافق به مسئله برنامه موشکی ایران و امنیت منطقه نپرداختند چرا که آن‌ها نمی‌توانستند اقدامات شرورانه خود را در این حوزه متوقف کنند.

ظریف افزود: کشورهای غربی بیش از یکصد میلیارد دلار سلاح به منطقه غرب آسیا عرضه و از تروریسم اسرائیل حمایت کردند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در خصوص انفعال کشورهای اروپایی در قبال ترور «محسن فخری‌زاده» دانشمند صنعت دفاعی و هسته‌ای ایران اظهار کرد: برخی کشورها این اقدام را محکوم کردند اما سه کشور اتحادیه اروپا (فرانسه، انگلیس و آلمان) این اقدامِ تروریستی را محکوم نکردند.

ظریف با اشاره به اقدامات غیرانسانی ایالات متحده در ممانعت از دسترسی تهران به امکانات پزشکی گفت: آمریکا حتی مانع دسترسی ایران به منابع مالی برای خرید واکسن کرونا می‌شود درحالی که این اقدامات جنایت علیه بشریت و در روزهای پایانی دولت «دونالد ترامپ» در حال انجام است.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه با بیان اینکه برخی شهروندان ایرانی در اروپا و آمریکا به صورت غیرقانونی بازداشت هستند، بر آمادگی تهران برای تبادل زندانیان تاکید کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 13 آذر 1399 - 18:54:55