ظریف : سیاست خارجی ترامپ ، آمریکا را به یک عنصر یاغی تبدیل کرد

چهار شنبه 28 آبان 1399 - 11:49:37
ظریف : سیاست خارجی ترامپ ، آمریکا را به یک عنصر یاغی تبدیل کرد

تهران - الکوثر : وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت سیاست خارجی «دونالد ترامپ» یکی از ناموفق‌ترین سیاست‌های خارجی آمریکا در تاریخ بود و این کشور را به یک عنصر یاغی تبدیل کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با روزنامه ایران که در نسخه روز چهارشنبه این رسانه منتشر شده است، با تشریح رویداد انتخاباتی آمریکا تصریح کرد: اگر «جو بایدن» می‌خواهد در آمریکا و سطح بین المللی موفق شود باید این واقعیت را بپذیرد که آمریکا دیگر نمی‌تواند در دنیا هژمون باشد.

ظریف با اشاره به اینکه شکست ترامپ در داخل آمریکا بر اساس سیاست خارجی نبود، اظهار کرد: متاسفانه سیاست خارجی بسیار خطرناک ترامپ در دنیا، نقش زیادی در شکست داخلی او نداشته است و این یک نکته قابل توجه درباره جهت‌گیری جامعه آمریکا است و باید برای کل دنیا هم  زنگ خطری باشد و متوجه باشند که جامعه آمریکا به سمت تندروی گرایش نشان داده است.

وزیر امور خارجه  افزود: اروپایی‌ها باید از دوران ترامپ درس گرفته باشند و با توجه به اینکه سیاست خارجی از موضوعات مهم انتخاباتی امریکا نبود، نباید اجازه دهند که مصالح و آینده آن‌ها در واشنگتن تعیین شود.

ظریف در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست ترامپ در خروج از برجام و فشار حداکثری او بر ایران، شکست خورد، خاطرنشان کرد: میزان موفقیت و شکست «جو بایدن» در صحنه بین المللی به این بستگی دارد که چقدر تلاش کند خودش و آمریکا را با جابجایی قدرت جهانی از غرب به شرق تطبیق دهد یا چقدر مانند اسلافش بیهوده تلاش کند که مانع این جابجایی شود.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد برای بازگشت به برجام شرط بگذارد، افزود: آمریکا موظف است، به عنوان عضو سازمان ملل متحد و به عنوان عضو دائم شورای امنیت، قطعنامه 2231 را اجرا کند و اگر واشنگتن این قطعنامه را اجرا کند و تحریم‌ها برداشته شود و مانعی برای فعالیت اقتصادی ایران نباشد، تهران هم تعهدات برجامی خود را اجرا می کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 28 آبان 1399 - 11:25:56