اختلاف در اردوگاه جمهوری خواهان درباره خروج نظامیان آمریکا از غرب آسیا

چهار شنبه 28 آبان 1399 - 6:57:28
اختلاف در اردوگاه جمهوری خواهان درباره خروج نظامیان آمریکا از غرب آسیا

تهران - الکوثر : تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خارج کردن نظامیان آمریکایی از غرب آسیا به ویژه از افغانستان و عراق که قرار است در روزهای آتی اعلام شود و یکی از وعده های مهم وی شمرده می شد، با مخالفت جمهوری خواهان کنگره مواجه شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، میچ مک کانل، رهبر جمهوریخواهان سنا مخالفت خود را با خروج نظامیان آمریکایی از غرب آسیا اعلام کرد. وی در جلسه سنا گفت: خروج این نظامیان از عراق و افغانستان منجر به تضعیف ما و تقویت دشمنان مان در غرب آسیا می‌شود. ما نقش مهمی در دفاع از امنیت ملی کشور در برابر تروریست‌ها داریم. تروریست‌ها خواهان آن هستند که قدرتمندترین ارتش جهان، نظامیان خود را از منطقه خارج کند.

موضع گیری صریح مک کانل پس از آن مطرح شد که منابع آگاه اعلام کردند ترامپ قصد دارد شمار نظامیان آمریکا در افغانستان و عراق را تا ژانویه 2021 کاهش دهد. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اطلاعیه‌ای موسوم به «فرمان هشدار» برای فرماندهان آمریکایی صادر کرده که به موجب آن این فرماندهان باید برنامه‌ریزی‌های لازم را برای کاهش شمار نیروها در عراق و افغانستان آغاز کنند. پنتاگون قصد دارد، شمار نیروها درهر یک از کشورهای افغانستان و عراق را به 2500 نفر کاهش دهد. آمریکا در حال حاضر 4500 نظامی در افغانستان و 3000 نظامی در عراق دارد. قبل از آن ترامپ در اظهار نظری غیرمترقبه وعده داده بود که  تا کریسمس 2020 همه نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد.

این امر با مخالفت جدی رئیس پنتاگون مواجه شد و در این راستا مارک اسپر وزیر دفاع پیشین آمریکا به دلیل ادامه مخالفت با خروج سریع نظامیان این کشور از افغانستان، توسط ترامپ برکنار گردید. ترامپ هفته گذشته بعد از اخراج اسپر، «کریس میلر» را به جای او به عنوان سرپرست وزارت دفاع آمریکا منصوب کرد. افرادی که میلر به عنوان مشاور انتخاب کرد این احتمال را که هدف ترامپ از اخراج اسپر، سرعت بخشیدن به خروج نظامیان آمریکا از منطقه بوده، تقویت کرده است. ترامپ در مذاکرات با طالبان، به این گروه وعده عقب نشینی کامل نیرو‌های آمریکایی از افغانستان را داده بود. نکته جالب، استقبال طالبان از این موضوع است که آن را گامی مثبت در عملی ساختن توافقنامه قطر دانست. همچنین مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در سفر به واشنگتن، برای کاهش شمار نظامیان آمریکایی، با ترامپ به توافق رسید.

حالا، مخالفت آشکار رهبر جمهوری خواهان سنا با این اقدام ترامپ نشان می دهد که جمهوری خواهان می دانند که این اقدام بیشتر درراستای کسب محبوبیت برای ترامپ به منظور شرکت دوباره در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 صورت می گیرد و به نوعی باعث ایجاد گسست در سیاست واشنگتن در قبال غرب آسیا وبی اعتمادی هر چه بیشتر متحدان منطقه ای آمریکا به تعهد این کشور در زمینه امنیت آنها خواهد شد. ضمن اینکه درسطح حاکمیتی آمریکا، بین  جمهوری خواهان و دموکراتها در زمینه ضرورت حفظ نظامیان این کشور درغرب آسیا اجماع نظر وجود دارد.

با این حال به ادعای برخی مقامات آمریکایی، ترامپ که  با وعده خارج کردن نظامیان امریکا از غرب آسیا  روی کار آمد از سرعت پایین خروج نیروهای آمریکا از این منطقه احساس سرخوردگی می‌کند. به گفته "دانا استرول" کارشناس مسائل غرب آسیا: وعده‌های ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی با واقعیت کنونی حضور نظامیان این کشور در سراسر غرب آسیا مطابقت ندارد. این در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا که از 20 ژانویه 2021 سکانداری کاخ سفید را برعهده خواهد گرفت بر ادامه حضور نظامیان این کشور در غرب آسیا  تاکید دارد و اجرای رویکرد ترامپ درباره خروج کامل نیروهای آمریکایی، باعث اختلال جدی در اجرای سیاست های رئیس جمهوری جدید آمریکا خواهد شد.

به نظر می رسد بایدن ضمن توقف خروج نظامیان آمریکایی به ویژه از افغانستان درصدد  طراحی زمان بندی جدیدی در این زمینه برآمده و یا حتی در زمینه توافق صلح  دوحه با طالبان با توجه به گسترش و تشدید حملات طالبان علیه نیروهای دولتی افغانستان پس از انعقاد این توافق، تجدید نظر نماید. نکته مهم اینکه حضور نظامی آمریکا در عراق و افغانستان جز کشتار مردم این کشورها، خرابی ها و خسارات گسترده، افزایش ناامنی و تولید بی سابقه مواد مخدر، حاصلی برای آنها نداشته است. 


 


چهار شنبه 28 آبان 1399 - 6:47:19