شمارش معکوس برای بهره برداری از راه آهن خواف - هرات

شنبه 17 آبان 1399 - 22:12:40
شمارش معکوس برای بهره برداری از راه آهن خواف - هرات

تهران - الکوثر : به گفته مسئولان وزارت راه ایران و افغانستان ، ساخت قطعه سه راه آهن خواف ایران تا هرات افغانستان، در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، آغاز شمارش معکوس برای بهره برداری خط آهن خواف-هرات ، در حالی است که نخستین قطار مسافربری هرات -خواف نیز با کمک بلاعوض ایران بزودی آماده بهره برداری می‌شود تا مسیر گسترش روابط و توسعه در افغانستان نیز به جریان افتد. 

اکنون این پرسش مطرح است که بهره برداری از خط راه آهن خواف ایران - هرات افغانستان صرفنظر از گسترش روابط دو جانبه ، چه مزیتهای اقتصادی برای دو کشور به همراه خواهد داشت ؟ درباره اهمیت خط آهن خواف – هرات می توان به چند نکته اشاره کرد :

نکته اول اینکه ، ایجاد و راه اندازی راه آهن هرات- خواف بر اساس تفاهمنامه بین ایران و افغانستان از جمله کمک ‌های بلاعوض کشورمان به افغاانستان در اجلاس بن محسوب می شود ساخت این خط راه آهن که اجرای آن از سال 1386 آغاز شده در قالب چهار مرحله تعریف شده است .

در واقع پروژه بزرگ خط آهن خواف-هرات به طول بیش از ۲۲۰ کیلومتر در چهار قطعه ساخته می‌شودکه قطعات اول و دوم از ایستگاه خواف تا شمتیغ به طول ۷۶ کیلومتر در خاک ایران و قطعه سوم از شمتیغ تا روزنک به طول ۶۳ کیلومتر داخل خاک افغانستان می باشد که در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد، ساخت قطعه چهارم از روزنک تا هرات نیز گفته شده همزمان با افتتاح قطعه سوم راه آهن خواف - هرات آغاز می شود .به بیان دیگر به گفته وزیر راه و شهر سازی ایران، ساخت قطعات اول، دوم و سوم در تعهد ایران بوده که اینک به پایان رسیده و آماده بهره برداری است.

نکته بعدی اینکه ، خط راه آهن خواف ایران - هرات افغانستان در شرایطی آماده بهره برداری است که "تحریم و جریان افراط" دو مانع اصلی در مسیر اجرای این طرح بود .به بیان دیگر تحریم های ظالمانه دشمنان ملت ایران در کنار تشدید نا امنی ها در افغانستان که محصول جریان افراط بود ، در این مدت تلاش کردند که از به ثمر رسیدن این طرح دوستی دو ملت جلوگیری کنند اما اهتمام ایران در کنار همکاری دولت افغانستان باعث شد تا حامیان اصلی "تحریم وتکفیر" نتواند در عزم راسخ دو ملت خللی ایجاد نماید .

افزون براین ،شمارش معکوس برای بهره برداری راه آهن خواف به هرات که شبکه ریلی ایران را به افغانستان متصل می کند، در حالی آغاز شده که عملیاتی شدن این طرح برای دو کشور بسیار مهم و حائز اهمیت است. به گفته کارشناسان راه‌اندازی این خط ریلی می تواند ظرفیت حمل دو میلیون تن کالا به صورت سالانه را به دوش بکشد و همین مسئله موقعیت اقتصادی بسیاری از مناطق و بخصوص مناطق مرزی را رونق بخشد.

همچنین خط ریلی خواف-هرات علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از منظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد و حتی کشورهای اروپایی، مورد توجه است و از سوی دیگر حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا نیز برای ایران بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

اهمیت دیگر بهره برداری راه آهن خواف به هرات این است که افغانستان از طریق این خط آهن به شبکه سراسری ایران و سایر نقاط جهان متصل خواهد شد.در بحث ترانزیت نیز، راه‌های متنوعی مانند کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق به غرب وجود دارد که عبور از خاک افغانستان و سرمایه گذاری در افغانستان را برای تجار ایرانی فراهم می‌کند.

در کنار مزیتهای که اشاره شد ، افتتاح راه‌آهن خواف – هرات نقش مؤثری در توسعه ترانزیت دریایی و افزایش بهره‌وری بنادر جنوبی کشور به خصوص چابهار خواهد داشت. بدون تردید، اتصال ریلی بندر چابهار به افغانستان می‌تواند نقش مؤثری در توسعه ترانزیت، بهبود کیفیت جابه‌جایی کالا در این مسیر، افزایش رقابت پذیری، کاهش هزینه‌ها و به تبع آن افزایش بهره وری ایفا کند. مظفر علیخانی دبیر کل اتاق مشترک ایران و افغانستان در این باره می گوید:

"به طور قطع افتتاح خط ریلی خواف -هرات باعث افزایش قدرت رقابت با رقبا در بازار افغانستان می‌شود.تکمیل و بهره‌برداری از این خط ریلی با هدف تسهیل و سرعت بخشیدن به صادرات کشور و افزایش قدرت رقابتی ایران در بازار صادراتی افغانستان، بسیار مهم است".

در مجموع باید گفت ، بهره برداری از خط ریلی خواف-هرات علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از منظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد و حتی کشورهای اروپایی، اهمیت بسیار بالایی دارد و از سوی دیگر حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا نیز برای ایران بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

البته انتظار می‌رود، با افتتاح راه آهن خواف-هرات و متعاقب آن، اتصال راه آهن به بندر چابهار، شاهد تحولی جدی در زمینه ترانزیت کالا به افغانستان از طریق بندر چابهار باشیم.افزون بر این بهره برداری از این مسیر ریلی نقش مهمی در توسعه ترانزیت کالا میان کشورهای منطقه و به خصوص انتقال بارهای ترانزیتی افغانستان به ایران دارد.آنچه مبرهن است اینکه راه اندازی این مسیر ریلی بین ایران و افغانستان از مهمترین حرکت توسعه پایدار در مسیر تجارت دو کشور است و حتی بر کشورهای آسیای مرکزی نیز برای انتقال کالا به چابهار تاثیرگذار خواهد شد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 17 آبان 1399 - 18:23:3