آیا امریکا به سمت جنگ داخلی پیش می رود؟

شنبه 17 آبان 1399 - 11:2:29
آیا امریکا به سمت جنگ داخلی پیش می رود؟

تهران - الکوثر : با دامه مناقشه بی سابقه سیاسی بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا، چشم انداز شروع جنگی سیاسی یا حتی نظامی در امریکا شدت گرفته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دونالد ترامپ جونیور، پسر ارشد رییس جمهوری امریکا در توئیتی نوشت: «بهترین کار برای آینده آمریکا این است که دونالد ترامپ وارد جنگ تمام عیاری با این انتخابات سراسر تقلب، دغل کاری، دارای رای دهندگان مرده و خارج از ایالت، که بیش از حد هم طولانی شده، بشود.»

استیو بنن ، مشاور ارشد پیشین دونالد ترامپ نیز در یک برنامه تلویزیونی اینترنتی گفت: « من دوست داشتم به دوران قدیم بر می گشتم و برای هشدار به بروکرات ها در دولت فدرال، سر دکتر آنتونی فائوچی  و کریستوفر ری  مدیر اف بی آی را می بریدم و سرهای آنها را در دو گوشه کاخ سفید قرار می دادم.»

این سخنان نشان می دهد ترامپ و حامیان متعصب وی، خود را برای یک جنگ گسترده و حتی خونین با آنچه "تشکیلات فاسد" در امریکا می خوانند، آماده کرده اند. البته شخص دونالد ترامپ در توئیت ها و سخنرانی های متعدد خود، همچنان بر مسیر شکایت از نحوه برگزاری و شمارش آرا در دادگاه ها تاکید دارد. وی در یک مصاحبه مطبوعاتی اطمینان داد که قضات دیوان عالی فدرال در نهایت، آرای به گفته وی، تقلبی را باطل و پیروزی نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری را تائید خواهند کرد. 

با این حال، این سوال در محافل سیاسی و رسانه ای و حتی در میان مردم امریکا بارها پرسیده شده است که اگر در نهایت دیوان عالی فدرال نیز به ادامه ریاست جمهوری امریکا ترامپ رای نداد، واکنش طرفداران به شدت متعصب وی چه خواهد بود؟ 

شواهد نشان می دهد که امریکا در حال عبور از "جنگ سرد داخلی" به "جنگ گرم داخلی" است. این "جنگ سرد داخلی" از سال ها پیش، حتی پیش از ورود ترامپ به کاخ سفید در ژانویه 2017 آغاز شده بود، زمانی که محافظه کاران و لیبرال های امریکایی، رواداری سیاسی را کنار گذاشتند و برای حذف فیزیکی یکدیگر از صحنه سیاست امریکا، وارد میدان شدند.

در این زورآزمایی، جریانی که بعدها به ترامپیست ها شهرت یافت، در انتخابات 2016 ، رقیب را تحت عنوان " تشکیلات فاسد حاکم بر امریکا"، به حاشیه راند. اکنون نوبت رقبای ترامپیست ها شده است که در انتخابات 2020 ، با به کار گرفتن تمامی ابزارهای قدرت، از قوانین انتخاباتی تا جامعه اطلاعاتی و رسانه ها، ترامپ و حامیانش را از صحنه خارج کنند. 

این تسویه حساب های سیاسی - ایدئولوژیکی، امریکا را در وخیم ترین وضعیت سیاسی پس از پایان جنگ داخلی در سال 1864 قرار داده است. در مدت بیش از 150 سال اخیر، هیچگاه جامعه امریکا این اندازه متفرق، از هم گسیخته و مملو از کینه و نفرت و خشم نبوده است. 

در این میان، یک اشتباه از سوی یکی از طرفین، می تواند آتش جنگ را در این کشور شعله ور سازد. هرچند که به لحاظ تحولات سیاسی - اجتماعی در امریکا، امکان تکرار جنگ داخلی نیمه قرن نوزدهم قابل انتظار نیست؛ با این حال پیش بینی می شود جنگ با ابزارهای مدرن در این کشور از راه برسد. مگر این که سیاستمداران امریکایی، دشمنی را کنار گذاشته و بر روی گسل های عمیق سیاسی - اجتماعی در این کشور، پل بسازند، روندی که بسیار دشوار یا حتی غیر ممکن به نظر می رسد.   


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 17 آبان 1399 - 10:26:27