عبدالله عبدالله: زمینه‌های همکاری زیادی میان ایران و افغانستان وجود دارد

دو شنبه 28 مهر 1399 - 12:28:48
عبدالله عبدالله: زمینه‌های همکاری زیادی میان ایران و افغانستان وجود دارد

تهران - الکوثر : رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با اشاره به تبادل تجاری حدود سه میلیارد دلاری میان ایران و افغانستان گفت: زمینه‌های همکاری زیادی میان دو کشور وجود دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان یکشنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم تلویزیون ایران با اشاره به مناسبات تاریخی دو کشور به ویژه در 20 سال اخیر اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در برخی از طرح‌های عمرانی افغانستان کمک کرده و سطح همکاری‌ها در بسیاری از زمینه‌ها از جمله فرهنگی گسترش یافته است و این همکاری همچنان ادامه دارد.

عبدالله با بیان اینکه ده‌ها هزار نفر از مردم افغانستان در ایران تحصیل کردند و به کشور خود بازگشتند، افزود: بین بخش‌های خصوصی دو کشور، مناسبات و سرمایه گذاری هایی ایجاد شده است و فعالیت شرکت های خصوصی ایرانی در داخل افغانستان ادامه دارد.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در ادامه با اشاره به جنگ‌های داخلی کشورش، تصریح کرد: مردم افغانستان از درگیری و جنگ خسته شده‌اند.

عبدالله با بیان اینکه «باید در عمل نشان دهیم که به موضوع صلح علاقه‌مند هستیم»، خاطرنشان کرد: دولت افغانستان آمادگی لازم برای مذاکره را دارد، اما طالبان هنوز موافقت نکرده و کابل امیدوار است پیشرفت موضوع کاهش خشونت برای مردم افغانستان محسوس باشد زیرا ایجاد صلح، خواسته اصلی مردم این کشور است.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با اشاره به اینکه تعیین سرنوشت مردم باید از طریق رأی آزاد در افغانستان باشد، یادآور شد: دو طرف باید بر روی یک بسته جامع به توافق برسند که نتیجه آن برای همه مردم افغانستان باید مورد قبول باشد.

«عبدالله عبدالله» برای سفر سه روزه و دیدار و گفت وگو با مقام‌های عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران درباره راه‌های گسترش روابط دو جانبه و صلح و ثبات افغانستان، روز گذشته (یکشنبه) وارد تهران شد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 28 مهر 1399 - 12:10:6