ماه صفر به پایان رسید و وقت سفر نرسید

شنبه 26 مهر 1399 - 9:49:58
ماه صفر به پایان رسید و وقت سفر نرسید

بیست و نهم صفر امسال از هر زمان دیگری غربت ماه هشتم احساس می شود و حالا که دستمان به پنجره فولادش نمی رسد چاره ای نیست جز اینکه سلام مان را از دور تقدیم حضرت علی‌بن موسی الرضا (ع) کنیم.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  هر سال در پایان ماه صفر زائران زیادی برای عرض ارادت راهی مشهد مقدس می شدند اما امسال شیوع کرونا، سعادت این سفر را از خیلی ها گرفت و حالا ما مانده ایم با یک دنیا دلتنگی، دلتنگ آن لحظه ای که در پیاده‌روهای منتهی به حرم، دست ارادت به روی سینه، اشک غربت بر چشم، خیره می شدیم به آن گنبد طلایی و چه درد دل ها می کردیم با ضامن آهو.

ماه تابناک هشتم

مشهورترین لقب امام هشتم شیعیان، «رضا» به معنای "خشنودی" است. حضرت علی‌بن موسی الرضا (ع) در یازدهم ذی‌القعده سال 148 هجری در مدینه متولد و در پایان ماه صفر سال 203 قمری، به دست مأمون به شهادت رسیدند.

امام رضا (ع) پس از شهادت پدرش امام کاظم (ع) در سال ۱۸۳قمری امامت را عهده‌دار شد؛ مدت امامت آن حضرت ۲۰ سال (۱۸۳-۲۰۳) بود که با خلافت هارون الرشید (۱۰ سال)، محمد امین (حدود پنج سال) و مأمون (پنج سال) همزمان شد.

سفر اجباری

وقتی حکومت مامون استقرار یافت. مامون ضمن نامه‏‌های متعدد از امام رضا(ع) خواست تا همراه بزرگان علوی به خراسان بیاید و چون با مخالفت امام رو به رو شد، پیکی برای انتقال امام رضا(ع) روانه مدینه کرد. صدوق از مخول سجستانی نقل می‏‌کند: زمانی که پیک برای بردن امام  وارد مدینه شد، من آنجا بودم. امام برای خداحافظی از رسول خدا(ص) به حرم آمد. او را دیدم که چندین بار از حرم بیرون آمده، دوباره به سوی آرامگاه رسول خدا(ص) بازگشت و با صدای بلند گریست. من به امام نزدیک شده، سلام کردم و علت این امر را جویا شدم. امام در جواب فرمود: «من از جوار جدم بیرون می‏‌روم و در غربت از دنیا خواهم رفت...»

شهادت غریبانه

در نحوه به شهادت رسیدن امام نقل شده است که مأمون به یکی از خدمتکاران خویش دستور داده بود تا ناخن‌های دستش را بلند نگه دارد و بعد به او دستور داد تا دست خود را به زهر مخصوصی آلوده کند و در بین ناخن‌هایش زهر قرار دهد و اناری را با دستان زهر‌آلودش دانه کند و او دستور مأمون را اجابت کرد. مأمون نیز انار زهرآلوده را خدمت حضرت گذارد و اصرار کرد که امام از آن انار تناول کنند. اما حضرت از خوردن امتناع فرمودند و مأمون اصرار کرد تا جایی که حضرت را تهدید به مرگ نمود و حضرت به جبر، قدری از آن انار مسموم تناول فرمودند. بعد از گذشت چند ساعت زهر اثر کرد و حال حضرت دگرگون شد و صبح روز بعد در سحرگاه روز 30 صفر سال 203 هجری قمری امام در سن 55 سالگی به شهادت رسیدند.

دلتنگی زیارت

چند ماهی هست که همه گیری ویروس منحوس کرونا در جهان، پای عاشقان زیارت را از مشهد الرضا کوتاه کرده است. هر چند دل ها را از دور به پنجره فولادش دخیل بسته ایم و لحظه شماری می کنیم برای روزی که دوباره در گوشه ای از صحن آزادی خلوت کنیم و چند رکعتی نماز در صحن جامع رضوی بخوانیم.


شنبه 26 مهر 1399 - 8:49:39