انتقاد افغانستان از انتقال تجهیزات نظامی آمریکا به پاکستان

جمعه 25 مهر 1399 - 12:48:24
انتقاد افغانستان از انتقال تجهیزات نظامی آمریکا به پاکستان

تهران - الکوثر : آمریکا همزمان با خروج نظامیانش از افغانستان، تجهیزات نظامی خود را به پاکستان انتقال می‌دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، برخی اعضای مجلس نمایندگان افغانستان در نشست عمومی این نهاد گفتند: امریکا روزانه 200 دستگاه تانک و سایر تجهیزات نظامی‌اش را از مرزهای اسپین‌بولدک و تورخم به پاکستان منتقل می کند.

الله گل مجاهد، نماینده کابل در مجلس  نیز تاکید کرد: تخریب پایگاه‌ها و انتقال تجهیزات جنگی به پاکستان خلاف توافقنامه امنیتی میان کابل-واشنگتن بوده و مطابق این قرارداد امریکایی‌ها باید قبل از ترک افغانستان تجهیزات نظامی خود را به دولت این کشور واگذار کنند.

"رفیع مموزی"، نماینده لغمان در مجلس نیز تاکید کرد: دولت افغانستان نباید اجازه خروج این تجهیزات از کشور را به امریکا بدهد.

انتقاد شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان از برنامه آمریکا برای انتقال تجهیزات جنگی خود از آن کشور به پاکستان جلوه تازه ای از نقض توافقنامه امنیتی کابل و واشنگتن است که در سال 2014 بین آنان به امضاء رسید.

آمریکا در این توافقنامه متعهد شده است که در روند خروج نظامیان خود از افغانستان تجهیزات جنگی خود را با هدف کمک به افزایش توانایی نیروهای مسلح این کشور در اختیار کابل قرار دهد.

برخلاف مفاد این توافق و به گفته برخی از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان، دولت آمریکا  همزمان با طرح خروج نظامیان خود از آن کشور تجهیزات جنگی خود را به پاکستان منتقل می کند.

علاوه بر این، تخریب برخی ساختمان ها در پایگاه بگرام توسط آمریکا نشان می دهد که این کشور در وعده ها و شعارهای خود درخصوص حمایت از نیروهای مسلح افغانستان پس از خروج از این کشور صداقت ندارد و این مسئله موجب خشم اعضای پارلمان افغانستان شده است.

دولت آمریکا در سال های اخیر بارها مدعی شده بود پس از خارج کردن نظامیان خود از افغانستان، به حمایت ها از نیروهای امنیتی این کشور ادامه می دهد تا به ظرفیت های نیروهای مسلح افغانستان در مقابله با هرگونه تهدید کمک کرده باشد.

بی تردید انتقال تجهیزات نظامی آمریکا از افغانستان به پاکستان و تخریب پایگاه های نظامی در اختیار نظامیان آمریکایی در افغانستان در تضاد با ادعاهای کاخ سفید درباره استمرار حمایت از نیروهای امنیتی افغان پس از خروج نیروهای خارجی قرار دارد. 

برنامه آمریکا برای انتقال تجهیزات نظامی خود از افغانستان به پاکستان این انگاره را تقویت کرده است که مقامات کاخ سفید انتقال این تجهیزات را درمقابل گرفتن امتیاز از اسلام آباد در دستور کار قرار داده اند.

احتمال میرود همزمان با انتقال تجهیزات نظامی آمریکا از افغانستان به پاکستان بخشی از نیروهای ارتش آمریکا نیز در پایگاهی در پاکستان مستقر شوند تا از این طریق کاخ سفید به این نیروها در چارچوب اجرای برنامه های منطقه ای خود دسترسی فوری داشته باشد.

علاوه بر این، همکاری و حمایت پاکستان از برنامه های سیاسی آمریکا در منطقه می تواند بخشی از انتظارات واشنگتن از اسلام آباد در ازای انتقال تجهیزات نظامی خود به پاکستان باشد. 

با توجه به نقش منفی آمریکا در روند صلح افغانستان از طریق مبهم گذاشتن برنامه خروج از افغانستان ،کاخ سفید مسئول اصلی ناکامی مذاکرات بین الافغانی است  که درحال حاضر در دوحه، پایتخت قطر در حال برگزاری است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 24 مهر 1399 - 18:31:55