یکجانبه‌گرایی آمریکا ، تهدیدی جهانی

پنج شنبه 24 مهر 1399 - 10:51:56
یکجانبه‌گرایی آمریکا ، تهدیدی جهانی

تهران - الکوثر : نماینده ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت، تدوام یکجانبه‌گرایی تهدید جهانی برای حمایت و ارتقای حقوق بشر است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، محمد زارعیان روز چهارشنبه در نشست کمیته سوم مجمع عمومی تصریح کرد، تاثیر و دامنه اقدامات اجباری یکجانبه غیرقانونی ضد مردم ایران حتی در زمان شیوع کرونا نیز تشدید شده است.
رویکرد و سیاست دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ضد ملت ایران اوج نمایش یکجانبه‌گرایی مُخرب است که علاوه بر هدف قرار دادن حقوق اولیه مردم ایران، امنیت جهانی را هم با خطر رو به رو کرده است.
درپی خروج آمریکا از برجام در سال 2018 سخت‌ترین رژیم تحریم‌های اقتصادی ضد ایران اعمال شده که همزمان با شیوع همه‌گیری بیماری کُشنده کرونا در ابعاد مختلف تشدید هم شده است. 
تحریم 18 بانک ایرانی، جلوگیری از ورود دارو بیمارهای خاص به ایران، ممانعت آمریکا از ورود 2 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزای جمعیت هلال احمر ایران و تحریم‌های اقتصادی، نشان‌دهنده محروم کردن ملت ایران از حقوق و منافع خود است و چنین اقدامی چیزی به‌جز تروریسم اقتصادی نیست. 
در همین زمینه، اسماعیل بقایی‌هامانه نماینده ایران نزد دفتر سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو، تحریم‌های یکجانبه را جنایت ضد بشریت عنوان کرد و گفت: رویکرد انفعالی اروپا در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا مردود است.
مواضع جامعه‌جهانی به ویژه اروپا در برابر اقدامات یکجانبه آمریکا در محروم کردن ملت ایران از منافع سیاسی و اقتصادی خود، قابل دفاع نیست و تداوم این رویکرد منافع جمعی را هم تهدید می‌کند.
به کارگیری رویکرد زورگویانه برای محروم کردن ملتی از حق زندگی، نقض اصول اولیه حقوق بشر است و بی‌توجهی به سازوکارهای حقوق‌بشری برای لغو تحریم‌ها، نقض موازین بین‌المللی است.  
احترام و رعایت اصول بین‌الملل ارتباط معناداری با تحقق صلح و امنیت جهانی دارد و در چنین شرایطی از مجامع بین‌المللی انتظار می‌رود در برابر رویکرد یکجانبه‌گرایی آمریکا منفعل نباشد. 
در همین زمینه، محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر خارجه ایران معتقد است کشورهای جهان باید در رد یکجانبه‌گرایی از طریق مخالفت جمعی متفق و یک صدا عمل کنند.
با این حال، جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری مستقل همواره برای دفاع از حقوق مردم خود، اقدامات دولت آمریکا را در مجامع بین‌المللی پیگیری کرده است. برای مثال، خسارت تحریم‌های آمریکا ضد ملت ایران را احصاء کرده و در لایحه‌ای به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرده است.
علاوه بر این، ستاد حقوق‌بشر جمهوری اسلامی ایران اسامی 45 شخصیت حقیقی و حقوقی آمریکایی دخیل در تحریم‌ها ضد مردم ایران را جمع‌آوری و تدوین کرده است. به گفته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، دولت آمریکا قطعاً مسئول جبران خسارت تحریم‌های اعمال شده بر ملت ایران است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 24 مهر 1399 - 10:32:57