اذعان بورل به ضرورت بهره مندی ایران از برجام

پنج شنبه 17 مهر 1399 - 18:27:29
اذعان بورل به ضرورت بهره مندی ایران از برجام

تهران - الکوثر : اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی مرکب از آلمان ، فرانسه و بریتانیا نقش مهمی در تحقق توافق هسته ای برجام ایفا کردند، اما آنها پس از خروج آمریکا از برجام ، عملکردی منفی و غیر قابل دفاع درزمینه حفظ آن و نیز اجرایی کردن وعده های خود به ویژه راه اندازی سازو کار ویژه تبادل مالی وتجاری با ایران موسوم به اینستکس داشته اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،  روز چهارشنبه در پارلمان اروپا با اشاره به ضرورت بهره‌مندی ایران از مزایای برجام مدعی شد که طرف‌های اروپایی تمام تلاش خود را برای افزایش روابط تجاری با ایران صورت می‌دهند. وی تصریح کرد: توافق ایران محدود به مسائل هسته‌ای نیست. یک طرف ان تعهدات هسته ای و طرف دیگر آن مزایای اقتصادی برای ایران است.

با این همه بورل ، بهره‌مندی ایران از مزایای برجام را با توجه به تحریم‌های یکجانبه آمریکا دشوار توصیف اما خاطر نشان کرد که سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به تلاش‌ها برای اجرای تعهداتش ذیل این توافق ادامه می‌دهد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به ادعای آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران یادآوری کرد که آمریکا حقی برای استفاده از ساز و کار موسوم به مکانیسم ماشه برای رسیدن به این هدف ندارد. 

اذعان بورل به لزوم بهره مندی ایران از مزایای برجام از جمله ایجاد مسیرها، راه کارها و سازو کارهایی برای کاهش تاثیرات مخرب تحریم های یک جانبه آمریکا و عدم اقدمات کافی و موثر از سوی اروپا در این زمینه به رغم قول های مکرراتحادیه اروپا و تروئیکا بار دیگر نشان داد که تهران در به وجود آمدن وضعیت کنونی تقصیری نداشته واین اروپایی ها هستند که نتوانستند یا نخواستند که به تعهدات خود در قبال تهران عمل کنند.

ایران پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام در مه 2018 ، تا یک سال بطور کامل به تعهدات خود پایبند بود و پس از آن نیز در واکنش به خلف وعده اعضای اروپایی برجام اقدام به کاهش تعهدات برجامی خود در پنج گام نمود. بررسی مواضع اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام ، نشانگر ناتوانی عمیق آن‌ها از اجرای تعهداتی است که در قبال ایران به عهده گرفته اند.

اروپایی ها بارها مدعی شده اند که با توجه به نقش اساسی توافق هسته ای برجام در حفظ صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی خواهان بقای این توافق بوده و وعده داده بوند که نهایت تلاش خود را در این زمینه صورت خواهند داد. با این حال اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی با توجه به فشارهای آمریکا و نیز نداشتن اراده لازم ، از اجرای تعهدات برجامی خود به ویژه اجرای موثر اینستکس خودداری کردند. به گفته آنا ساوربری خبرنگار آلمانی : اینستکس نمونه‌ای از تلاش بیهوده اروپا برای استقلال راهبردی خود از آمریکا است.

تروئیکای اروپایی هم چنین با بهانه قرار دادن کاهش گام به گام تعهدات برجامی از جانب ایران که البته در واکنش به عدم ایفای تعهدات این 3 کشور و اتحادیه اروپا صورت گرفت ، با محکوم کردن این اقدام تهران ، سازو کار حل اختلاف در برجام را در 14 ژانویه 2020 فعال کرده و خواهان خودداری ایران از ادامه این روند و بازگشت به وضعیت قبلی شده است. 

مساله دیگری که بورل ضمن تاکید بر ضرورت حفظ برجام مطرح کرد این بود که  وی مدعی شد که بدون این توافق ایران می‌توانست به یک کشور اتمی تبدیل شود. این در حالی است که طبق گزارش های مکرر آژانس بین الملللی انرژی اتمی، تهران هیچ گونه انحرافی به سمت ساخت سلاح اتمی نداشته و در عین حال همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید ورزیده است.

بهتر است بورل به جای لفاظی و ادعای طرفداری اتحادیه اروپا وتروئیکا اروپایی از بقای برجام ودادن وعده های توخالی، اگر واقعا خواهان حفظ برجام است، گام های عملی دراین زمینه برداشته و از هم سویی عملی با آمریکا علیه ایران با خودداری نماید. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 17 مهر 1399 - 17:56:42