آغاز ریاست دوره ای روسیه برشورای امنیت و منتفی دانستن اعمال تحریم ها علیه ایران

پنج شنبه 10 مهر 1399 - 19:46:48
آغاز ریاست دوره ای روسیه برشورای امنیت و منتفی دانستن اعمال تحریم ها علیه ایران

تهران - الکوثر : با ناکامی آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران درشورای امنیت ، دولت ترامپ با ادعای عضویت در برجام و نقض اساسی این توافق توسط تهران، مدعی بازگشت خودکار تحریم های بین المللی علیه ایران شد و مهلتی یک ماهه را در این زمینه اعلام کرده و در 20 سپتامبر مدعی اجرایی شدن این تحریمها شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، با این حال این مساله با مخالفت قاطع قدرتهای بین المللی به ویژه روسیه مواجه شده است. 

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز پنجشنبه در سخنرانی خود به مناسبت آغاز ریاست این کشور بر شورای امنیت در ماه اکتبراعلام کرد که امکان گفت و گو و بحث جدید در خصوص بازگشت تحریم ها علیه ایران در این شورا که آمریکا بر آن اصرار و پافشاری دارد، منتفی است.

وی با حتمی دانستن عدم بررسی ساز و کار موسوم به ماشه یا اسنپ بک برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران تصریح کرد: مساله بازگشت تحریم های بین المللی علیه ایران دیگر در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد بحث قرار نخواهد گرفت.

تاکید دوباره روسیه بر عدم امکان اجرای خواسته آمریکا برای بازگشت دوباره تحریم های بین المللی علیه ایران به مثابه ضربه ای دیگر بر مدعای غیر قانونی واشنگتن است. در واقع هدف دولت ترامپ از اصرار شدید بر اعاده تحریم های سازمان ملل علیه تهران ، فراهم کردن زمینه و بستر به اصطلاح قانونی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است که طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت در 18 اکتبر 2020 پس از پنج سال از اجرایی شدن توافق هسته ای برجام پایان می یابد.

آمریکا از سال 2019 تلاش گسترده ای را برای جلوگیری از تحقق  این امر آغاز کرد با این همه اقدامات آن از جمله تلاش برای تصویب قطعنامه ای به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و درمرحله بعد تلاش برای بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه تهران با استفاده از آنچه که مکانیسم ماشه خوانده می شود همگی با مخالفت قاطع اکثریت قاطع  اعضای غیر دائم و دائم شورای امنیت به ویژه اعضای گروه 1+4 اعم از روسیه ، چین ، فرانسه ، بریتانیا و آلمان مواجه شده است. بدین ترتیب اقدام آمریکا در واقع ادعایی بی پشتوانه و یک طرفه است.

اکنون روسیه که در اکتبر ریاست دوره ای شورای امنیت را در اختیار دارد به اصطلاح آب پاکی را بر دستان آمریکا ریخته و هر گونه امید آن برای پیگیری اجرای تحریم های بین المللی علیه ایران را با موضع گیری صریح خود از میان برده است. با توجه به نزدیک بودن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یعنی نوامبر 2020 دونالد ترامپ رئیس جمهوری جنجالی این کشور که با چالش ها و ناکامی های زیادی در عرصه داخلی و خارجی مواجه شده ، نیاز به یک پیروزی در عرصه سیاست خارجی آنهم علیه ایران دارد.

با این حال موضع گیری قاطع روسیه در کنار چین و حتی شرکای اروپایی واشنگتن، جایی برای امیدواری دولت ترامپ برای تحقق خواسته اش به جای نگذاشته است.به همین دلیل واشنگتن با در پیش گرفتن رویکردی مبتنی بر تهدید اعلام کرده که هر کشوری که تحریم های بین المللی علیه ایران از جمله تحریم تسلیحاتی را مراعات نکند حق روابط اقتصادی و تجاری با آمریکا را نخواهد داشت. با این حال روسیه مرعوب تهدیدهای آمریکا نشده و بر گسترش روابط و همکاری ها با ایران تاکید کرده است. 

"کرک دورسِی" استاد علوم سیاسی دانشگاه نیوهمپشایر با اشاره به اظهارات اخیر پمپئو وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایالات متحده از فروش سلاح روس‌ها و چینی‌ها به ایران جلوگیری خواهد کرد،  گفت: من نمی‌دانم که چگونه آمریکا می‌تواند این کار را انجام دهد. ... دیگر هیچ کشوری به این تهدیدها اهمیت نمی‌دهد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 10 مهر 1399 - 18:53:13