عراق ؛ یک سال پس از تظاهرات یکم اکتبر

پنج شنبه 10 مهر 1399 - 18:33:28
عراق ؛ یک سال پس از تظاهرات یکم اکتبر

تهران - الکوثر : عراق یکم اکتبر 2019 شاهد برگزاری تظاهرات مردمی بود که تبدیل به خشونت‌های خیابانی با هزاران کشته و زخمی شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ریشه تظاهرات مشکلات معیشتی و فساد گسترده حاکم بر ساختار قدرت عراق بود، اما با مداخله محور غربی - عربی و اجرای جریان‌های انحرافی، بعثی‌ها و بازمانده‌های داعش به سمت خشونت‌های خیابانی و کشتار مردم حرکت کرد.

نهایتاً این تظاهرات به استعفای عادل عبدالمهدی از نخست‌وزیری و اداره عراق برای حدود 5 ماه با دولت پیشبرد امور و روی کار آمدن مصطفی الکاظمی به‌عنوان نخست‌وزیر موقت تا برگزاری انتخابات پارلمانی و تشکیل دولت جدید انجامید.

سؤال مهم این است که عراق یک سال پس از این تظاهرات چه وضعیتی دارد؟

در حوزه اقتصادی، به نظر نمی‌رسد تغییری در وضعیت معیشتی مردم عراق ایجاد شده باشد چراکه عراق برای حدود 5 ماه فاقد یک دولت دائمی بود و عملاً شرایط بی‌دولتی را تجربه کرد. دولت الکاظمی نیز از زمانی که روی کار آمدن بیش از همه درگیر چالش‌های سیاسی و امنیتی بود، کما اینکه در چند نوبت تظاهرات ضد دولتی به‌خصوص در بصره برگزار شد.

در حوزه سیاسی، مشکلات عراق شدیدتر شده است. اختلاف‌هایی که در فرآیند معرفی نخست‌وزیر جدید پس از استعفای عادل عبدالمهدی به وجود آمد، سبب شدت گرفتن واگرایی میان گروه‌های عراقی شد. همین موضوع نیز به دستاویزی برای مخالفان عراق تبدیل شد تا سناریوی کودتای نظامیان علیه دولت الکاظمی را اخیراً طرح کنند. درواقع، انسجام سیاسی در عراق پس از استعفای عبدالمهدی روند نزولی طی کرده و دولت الکاظمی نیز با پشتوانه اندکی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و اعتماد چندانی میان شماری از گروه‌های برجسته سیاسی عراق و دولت الکاظمی وجود ندارد.

حوزه امنیتی، بیشترین تأثیرات را از تحولات پس از تظاهرات اکتبر 2019 پذیرفته است. از مهم‌ترین رخدادها ترور سرداران مقاومت، سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد الشعبی بود که توسط دولت آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد انجام شده است. این اقدام دولت آمریکا که مصداق تروریسم دولتی و نقض فاحش حاکمیت عراق بود، سبب شکل‌گیری دور تازه‌ای از تحرکات ضد آمریکایی در عراق و همچنین فشار بر دولت بغداد شد.

پارلمان عراق 5 ژانویه 2020 طرح خروج نظامیان آمریکایی از عراق را تصویب کرد که با حمایت مردمی در قالب برگزاری تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی همراه شد. در همین حال، برخی از گروه‌های عراقی حملات علیه پایگاه‌های نظامی و سفارت آمریکا در عراق را پیگیری کردند.

نتیجه این حملات تخلیه شماری از پایگاه‌های نظامی توسط نظامیان آمریکایی و برگزاری مذاکرات مجدد بغداد و واشنگتن در خصوص وضعیت نظامیان آمریکایی بود که تاکنون نتیجه مشخصی نداشته است. در همین حال، اخیراً نیز با افزایش حملات علیه سفارت آمریکا در بغداد، واشنگتن اعلام کرد سفارت خود را تعطیل خواهد کرد که به نظر می‌رسد این موضوع بیش از همه با هدف اعمال فشار بر دولت و گروه‌های عراقی برای تضمین امنیت نظامیان آمریکایی است.

نکته پایانی اینکه؛ تظاهرات یکم اکتبر 2019 به بعد و تحولات پس از آن نه‌تنها سبب بهبود وضعیت در عراق نشده بلکه شرایط را در این کشور پیچیده‌تر نیز کرده است. «یورونیوز» در همین راستا در گزارشی نوشت: «بعد از گذشت یک سال از آن تظاهرات، مردمی که برای تغییر شرایط به خیابان‌ها آمده بودند معتقد هستند عملاً شرایط تغییر نکرده است.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 10 مهر 1399 - 16:43:33