تلاش آمریکا برای تثبیت ادعای خود با اعلام تحریم های جدید علیه ایران

سه شنبه 1 مهر 1399 - 15:8:43
تلاش آمریکا برای تثبیت ادعای خود با اعلام تحریم های جدید علیه ایران

تهران - الکوثر : پس از ادعای آمریکا در 20 سپتامبر درباره بازگشت خودکار تحریم های بین المللی علیه ایران که البته با مخالفت جهانی مواجه شده، اکنون واشنگتن تلاش می کند با اعلام تحریم های جدید ضدایران این ادعای واهی خود را تثبیت کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، آمریکا در این راستا با اعلام دور تازه ای از تحریم ها، افراد و نهادهای مرتبط با برنامه تسلیحاتی و هسته‌ای ایران را هدف قرار داده است.  

دولت آمریکا روز دوشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه افراد و نهادهای مرتبط با برنامه تسلیحات هسته ای و موشکی متعارف ایران اعلام کرد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با اعلام خبر اعمال تحریم علیه 27 نهاد و فرد مرتبط با شبکه ادعایی اشاعه‌ تسلیحات ایران، مدعی شدکه این اقدامات جدید برای محدود کردن تلاش ایران در جهت دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای، موشکی و متعارف صورت گرفته است. مطابق دستور اجرایی ترامپ، دارایی کسانی که در تأمین، فروش یا انتقال سلاح‌های متعارف به ایران مشارکت دارند، مسدود می شود. همچنین افرادی که آموزش‌های فنی و مالی دراین باره ارائه می‌ کنند، مشمول تحریم‌ها قرار می‌گیرند.

مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا هم اعلام کرد که هرگونه تجارت سلاح با ایران با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهد شد. پمپئو تاکید کرد این تحریم ها شامل وزیر دفاع ایران و دو شخصیت اصلی در برنامه غنی سازی اورانیوم تهران است. نکته عجیب اینکه پمپئو اعلام کرد، نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا نیز به دلیل تقویت روابط با ایران تحت تحریم قرار می‌گیرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا علاوه بر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، برچسب «فرمان اجرایی منع مبادلات تسلیحاتی با ایران» (فرمان اجرایی جدید ترامپ) را نیز به بهانه‌های تحریمی افراد و نهادهای از پیش تحریم‌شده اضافه کرده است.

از قبل هم انتظار می رفت که واشنگتن به منظور حفظ پرستیژ و تثبیت ادعای غیرقانونی خود درباره بازگشت تحریم های بین المللی علیه تهران، تحریم های جدیدی را به ویژه  علیه بخش های دفاعی، تسلیحاتی و هسته ای ایران اعمال نماید. این تلاش آمریکا در واقع برای خروج از انزوای بین المللی است که سیاست های یکجانبه گرایانه و زورگویانه دولت ترامپ موجب آن شده است. نه شورای امنیت و نه اکثریت اعضای دائم و غیردائم این شورا اعم از رقبا و شرکای آمریکا که متشکل از 13 عضو از 15 عضو آن است ادعای واشنگتن درباره بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران از جمله تحریم تسلیحاتی را نپذیرفته و لذا دولت ترامپ ناچار شد به طور یکجانبه اعلام نماید که این تحریم ها از 20 سپتامبر بار دیگر به اجرا درآمده است.

واشنگتن مدعی شده که بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نیازمند اجماع میان اعضای شورای امنیت نیست. البته بهانه جویی آمریکا به این دلیل  است که حتی شرکای اروپایی اش نیز حاضر به همراهی با آن نیستند. «الیوت آبرامز» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اذعان کرده که واشگتن از کشورهای اروپایی درباره اعمال تحریم های تسلیحاتی علیه ایران ناامید شده است.

درعین حال واشنگتن با در پیش گرفتن رویکردی مبتنی بر تهدید اعلام کرده که هر کشوری که این تحریم ها را مراعات نکند حق روابط اقتصادی و تجاری با آمریکا را نخواهد داشت. این تهدید به منظور بازداشتن شرکت های تسلیحاتی و سازنده تجهیزات نظامی و یا هسته ای برای هر گونه معامله با ایران صورت گرفته است. در واقع بخش عمده‌ای از تحریم‌های جدید آمریکا معطوف به بازداشتن شرکت‌ها و کشورهای خارجی از فروش یا خرید سلاح از ایران است.

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه تصریح کردد، هر کشوری که بخواهد با آمریکا روابط تجاری و بازرگانی داشته باشد،‌ باید از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران تبعیت کند. «اریک برویر» معاون «مرکز بین‌المللی مطالعات راهبردی»، فرمان اجرایی ترامپ برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را «تماماً نمایشی» توصیف کرده و گفت: «به نظر می‌رسد شمار زیادی از هدف‌های تحریمی جدید، افراد یا سازمان‌هایی هستند که قبلاً تحریم شده‌اند؛ ضمن آنکه این تحریم‌ها را می‌شد بدون نیاز به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران بر اساس فرمان‌های اجرایی موجود، اعمال کرد.»

به رغم این تلاش جدید آمریکا، مخالفت قاطع روسیه و چین با اقدام جدید ضدایرانی واشنگتن نشان می دهد که آنها اعتنایی به تهدیدات تحریمی آمریکا ندارند. واشنگتن مدعی است  که مسکو و پکن قصد فروش تسیحات به ایران را پس از پایان تحریم های تسلیحاتی یعنی پس از 18 اکتبر 2020 دارند. این ادعا در واقع با هدف وابسته نشان دادن تهران به واردات تسلیحاتی مطرح شده است در حالی که ایران ظرف 40 سال گذشته به دلیل مواجه شدن با انواع تحریم های تسلیحاتی، راه چاره را در خودکفایی داخلی دانسته و توانسته گام های بزرگی در زمینه توسعه و ساخت انواع تسلیحات بردارد وحتی اکنون پتانسیل قابل توجهی در زمینه صادرات انواع سلاح دارد.

ضمن اینکه در بخش هسته ای نیز، ایران با ساخت انواع تجهیزات هسته ای به ویژه سانتریفوژهای پیشرفته نشان داده که تحریم ها علیه بخش هسته ای نیز ابزاری ناکارآمد برای ممانعت از پیشرفت هسته ای ایران است. نتیجه اینکه تحریم های جدید آمریکا نه چیزی به تحریم های قبلی افزوده و نه مانعی برای پیشرفت های خیره کننده تسلیحاتی و هسته ای ایران خواهد بود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 1 مهر 1399 - 14:30:36