درخواست گوترش برای تلاش جمعی کشورها به منظور حفظ برجام

چهار شنبه 26 شهریور 1399 - 19:44:31
درخواست گوترش برای تلاش جمعی کشورها به منظور حفظ برجام

تهران - الکوثر : پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام در مه 2018، برخلاف دیدگاه واشنگتن که خواهان اقدامی مشابه از سوی دیگر اعضای گروه 1+5 بوده، اعضای باقیمانده در قالب گروه 1+4 بر تداوم موجودیت این توافق تاکید دارند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اکنون آمریکا تمام تلاش خود را برای فروپاشی برجام انجام می دهد. مساله ای که واکنش سازمان ملل متحد را موجب شده است.  

«آنتونیوگوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، از توافق هسته ای«برجام» به عنوان پیروزی «دیپلماسی چندجانبه» یاد کرده و از کشورها خواسته تمامی اقدامات ممکن را برای حفظ این توافق هسته‌ای با ایران انجام دهند. وی تاکید کردکه دبیرخانه سازمان ملل، درخصوص مسائل مربوط به برجام، خود را با شورای امنیت هماهنگ خواهد کرد.اظهارات گوترش را می توان واکنشی به اقدامات دولت ترامپ دانست که  تلاش می کند با ارائه برداشتی یکجانبه از متن قطعنامه تأییدکننده برجام یعنی قطعنامه 2231 شورای امنیت، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را احیا کند.

پس از شکست آشکار تلاش واشنگتن برای تمدید تحریم  تسلیحاتی ایران که طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت باید در 18 اکتبر 2020 پایان پذیرد، آمریکا در اقدام دیگری با ارائه ابلاغیه ای به این شورا در تاریخ 20 اوت، مدعی نقض اساسی برجام از جانب ایران و در نتیجه بازگشت خودکار تحریم های بین المللی علیه ایران شد.

در این راستا «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در 27 اوت مدعی شد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، از نیمه شب 20 سپتامبر به وقت گرینویچ باز خواهند گشت. وزیر خارجه آمریکا در آخرین موضع گیری خود روز سه شنبه 15 سپتامبر نیز با لحنی آمرانه تاکید کرد که همه کشورها موظف به اجرای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران هستند.

ادعای پمپئو درحالی مطرح شده که بسیاری از اعضای شورای امنیت، تفسیر مدنظر آمریکا درباره قانونی بودن ابلاغیه این کشور برای آغاز روند بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران را زیر سئوال برده‌اند. به رغم تاکیدات مکرر دولت ترامپ درباره بازگشت خودکار تحریم ها علیه ایران از 20 سپتامبرنه تنها  هیچ کشوری حاضر به همراهی و یا اعلام همکاری با واشنگتن در این مورد نشده، بلکه دقیقا بر خلاف خواسته آمریکا ، 13 عضو از 15 عضو دائم و غیردائم شورای امنیت صراحتا با انتشار بیانیه ها و نیز ارائه نامه هایی، ادعای واشگتن درباره اجرایی شدن خودکار تحریم های بین المللی علیه ایران را نفی کرده و مخالفت اساسی خود را با فرایند ادعایی دولت ترامپ در این زمینه اعلام کرده اند.

حتی شرکای اروپایی واشنگتن نیز در این زمینه با روسیه و چین  همراه شده اند. کما اینکه جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صراحت دراین باره گفته است که آمریکا حق استفاده از آنچه تحت عنوان مکانیسم ماشه شناخته می شود را علیه ایران را ندارد. عبدالباری عطوان کارشناس سیاسی عرب در تحلیلی درباره رفتار ایالات متحده نوشت: آنچه پمپئو را خشمگین کرد پاسخ محکم اروپایی ها و یادآوری این مسئله به رئیس جمهور ترامپ بود که به علت خروج از توافق هسته ای حق فعال سازی (به اصطلاح) مکانیسم ماشه را ندارند.

با توجه به اینکه آمریکا در مه 2018 به مشارکتش در برجام خاتمه داده، لذا اعضای شورای امنیت معتقدند که نمی‌تواند از حقوق تصریح‌ شده در این توافق و متن قطعنامه صادرشده برای تأیید آن استفاده کند. ضمن اینکه روسای دوره ای شورای امنیت یعنی اندونزی و نیجر با استناد به مخالفت های گسترده در این شورا، تصریح کردند که اساسا فرایند مدنظر واشنگتن در زمینه اجرایی شدن تحریم های سازمان ملل علیه ایران در چارچوب تهیه قطعنامه ای دراین باره محقق نشده است.

رئیس دوره ای شورای امنیت در نشست این شورا در 25 اوت، درباره اعلام موضع درزمینه درخواست آمریکا برای پیشبرد بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد: این شورا در جایگاهی نیست که اقدامات بیشتری در این خصوص انجام دهد. به گفته محسن عبداللهی استاد دانشگاه وکارشناس حقوق بین الملل: اگر استفاده از( به اصطلاح) مکانیسم ماشه راحت بود، آمریکا امروز به درخواست آرای اعضا شورای امنیت برای چکاندن ماشه نیفتاده بود.

مساله مهم دیگر اینکه پمپئو در حالی مدعی اجرایی شدن تحریم های بین المللی علیه ایران از 20 سپتامبر شده که نگاهی به ماهیت ادعای واشنگتن و فرایندی که در این مورد طی کرده نشان می دهد که اساسا مسیر مشخص شده در توافق هسته ای برجام و نیز قطعنامه 2231 درباره اجرای مجدد تحریم های بین المللی علیه ایران طی نشده و لذا می توان گفت چیزی در این زمینه وجود ندارد که بخواهد پس از 20 سپتامبر اجرایی شود. بدین ترتیب بطلان ادعای آمریکا کاملا مشخص و آشکار است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 26 شهریور 1399 - 18:39:19