پاریس روز پنجشنبه میزبان نشست سران لیبی است

چهار شنبه 9 مهر 1399 - 16:27:12
 پاریس روز پنجشنبه میزبان نشست سران لیبی است

تهران- الکوثر: فرانسه روز پنجشنبه میزبان نشست سران لیبی خواهد بود ، این درحالی است که شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی هرگونه دیدار نخست وزیر این دولت با فرمانده نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی لیبی را رد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  پایگاه فرانسوی اینتلیجنس آنلاین نوشت : این نشست با نظارت سازمان ملل و با حضور ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی لیبی، عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق در شرق لیبی و نیز فائز السراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی برگزار خواهد شد.

هدف از این نشست ادامه نشست های لیبی در شهر بوزنیقه مراکش است که هفته گذشته انجام شد. فرانسه امیدوار است نمایندگان دیپلمات آلمان و ایتالیا نیز برای حمایت از این مذاکرات حضور داشته باشند.

اینتلیجنس آنلاین اعلام کرد، این نشست مقدمه ای برای تلاش های تیم مشورتی کاخ الیزه برای حل بحران لیبی است زیرا پاریس می خواهد به توسعه طلبی ترکیه پایان دهد.

خبر میزبانی پاریس از سران دو دولت شرق و غرب لیبی در حالی اعلام شده که شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرده، السراج هرگز با ژنرال حفتر دیدار نخواهد کرد نه در آینده نزدیک و نه در دراز مدت.

در خصوص تلاش های فرانسه در لیبی عبدالله حدید، تحلیلگر سیاسی این کشور گفت، با توجه به موفقیت ترکیه در لیبی، اقدامات فرانسه در این کشور موقعیت حفتر را تثبیت نخواهد کرد.

وی گفت، فرانسه علاوه بر تقویت موقعیت حفتر، از طریق رایزنی با فتحی پاشاغا، وزیر کشور وابسته به دولت وفاق ملی لیبی به دنبال یافتن جایگاهی در "واقعیت سیاسی آینده" است اما در این رسیدن به این هدف شکست خورد.

حدید گفت، فرانسه می داند در معادلات لیبی جایگاهی نخواهد داشت و تمام هدفش این است که پس از از دست دادن جایگاهش در آفریقا، به نوعی حضورش را در جنوب دریای مدیترانه حفظ کند. بنابراین با ایستادن در کنار ژنرال حفتر حمایت خود را از دستورکارهای امارات در لیبی اعلام می کند.

وی ادامه داد، تلاش ها برای حفظ حفتر تا زمان پیدا کردن جایگزینی که خلا شرق لیبی را مخصوصا بعد از تظاهرات اخیر پر کند، ادامه خواهد داشت.

وی گفت، تظاهرات اخیر در شرق لیبی ابزاری برای پایان دادن به دولت موقت و یافتن توجیهی برای ادامه حضور حفتر با توجه به نیاز منطقه به نهادی برای مدیریت است.

روابط میان آنکارا و پاریس به خاطر برخی مسائل از جمله لیبی و مدیترانه شرقی شکر آب است. ترکیه فرانسه را به حمایت از حفتر و تلاش برای کنترل بر منابع لیبی متهم می کند و فرانسه هم آنکارا را به گسترش بی ثباتی و انتقال شبه نظامیان از سوریه به لیبی در حمایت از دولت وفاق ملی متهم می کند.

همچنین ژنرال حفتر با هیئت امنیتی مصر مامور پیگیری امور لیبی در مقر فرماندهی کل ارتش در شهر بنغازی واقع در شرق لیبی دیدار کرد.

در این دیدار حفتر و هیئت مصری به ریاست ایمن بدیع برخی موضوعات مهم مشترک میان دو کشور و آخرین تحولات منطقه و سطح بین المللی را بررسی کردند.

این هیئت امنیتی مصری پیش از این هم با صالح دیدار کرده بود.

قاهره به دنبال تضمین تداوم حضور ژنرال حفتر در صحنه سیاسی لیبی است و کنار گذاشتن وی از تفاهمات سیاسی را کاملا رد می کند.


سه شنبه 25 شهریور 1399 - 12:48:26

دسته بندی :