گام تازه تهران و پکن ؛ امضای تفاهمنامه گسترش همکاری‌های صنعتی و تجاری

دو شنبه 24 شهریور 1399 - 10:47:24
گام تازه تهران و پکن ؛ امضای تفاهمنامه گسترش همکاری‌های صنعتی و تجاری

تهران - الکوثر : بررسی روند مناسبات ایران و چین ، حاکی از این واقعیت است که امروز چین بزرگترین شریک تجاری ایران   و ایران نیز بزرگترین شریک استراتژیک چین در منطقه است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، روابط دو کشوربرغم تحریم ها و مخالفت های امریکا همچنان ادامه پیدا کرده وعلیرغم برخی تصورات نه تنها کاهش نیافته، بلکه شاهد تقویت چشمگیر روابط دوجانبه دو کشور هستیم که در نوع خود امری بی سابقه نیز محسوب می‌شود. درهمین راستا روز یکشنبه تفاهم‌ نامه ای در زمینه گسترش همکاری‌های صنعتی و تجاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و نمایشگاه بین‌المللی صنایع کوچک چین به امضا رسید. 

«وو هونگ» معاون مدیر کل سازمان صنعت و فناوری اطلاعات گوانگدونگ چین در این مراسم که با حضور «محسن صالحی‌نیا» مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به شیوه برخط (آنلاین) برگزار شد ؛امضای این تفاهم‌نامه را نماد تلاش‌های مشترک چین و ایران برای توسعه بلند‌مدت همکاری‌ها و کمک به صنایع کوچک و متوسط برای توسعه در بازارهای دو کشور دانست واز ایران  بعنوان  شریک اقتصادی و تجاری مهم پکن در غرب آسیا نام برد .

توسعه  مناسبات اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی بین  ایران وچین دلایل و اهداف روشنی دارد.

این روابط  سابقه ای دیرینه دارد . در دوران تحریم‌ها که با گسترش بی اعتمادی ایران به غرب و اقدامات تنش‌زای ایالات متحده در قبال برجام درهم آمیخته شد ؛ مناسبات دو کشور نمود بیشتری  یافت  . بر اساس آمارهای منتشره در سال 2019 ؛در اوج تحریم ها مبادلات تجاری ایران و چین به 24 میلیارد دلار رسید .البته در این موضوع شکی نیست که ژئو پلیتیک ایران برای چین حائزاهمیت است .ایران حلقه اتصال با ثبات میان دریای خزر و خلیج فارس است و همین ویژگی مشارکت در برنامه های  تجاری -اقتصادی با ایران  را برای سرمایه‌گذاران خارجی از جمله  چین جذاب و پر انگیزه کرده است . بدیهی است اساس همکاری ها ی ایران چین  که در چارچوب منافع متقابل  و متوازن تعریف و تنظیم شده؛ خاری در چشم دشمنان و پاسخی  شکننده به یکجانبه گرایی و تحریم های امریکا است .

«اکاترینا بلینُوا»  تحلیلگر روابط بین‌الملل و خبرنگار روس در نگاه به این روابط ؛روز یکشنبه در یادداشتی در خبرگزاری اسپوتنیک نوشت ؛ «مشارکت استراتژیک ایران و چین» می‌تواند آخرین میخ بر تابوت سیاست «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران باشد.

به همین علت گام هایی که ایران و چین در زمینه همکاری های راهبردی برمی دارند موجب خشم و عصبانیت واشینگتن  شده است . نشریه آمریکایی فارین پالیسی اخیرا" با اشاره به  پیش نویس توافق راهبردی 25 ساله  بین ایران وچین این توافق را خبر بدی برای غرب  توصیف کرد . مایک پامپئو وزیر خارجه امریکا  هم در مصاحبه با فاکس نیوز سعی کرد با فرافکنی و سیاهنمایی ورود چین به ایران را مسبب بی ثباتی در منطقه نشان دهد .اما برغم این دروغ پردازی ها و ادعاها ،روابط ایران و چین واقعیتی است که از گذشته دوربر پایه همکاری های تجاری واقتصادی بوده است .

"کمال خرازی" رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به  ظرفیت‌ های متنوعی که  بین دوکشور وجود دارد و هنوز از آنها به طور کامل استفاده نشده است می گوید :" لازم است  چین و ایران سطح همکاریهای خود را در قالب بیانیه مشترک مشارکت جامع راهبردی که درسال ۲۰۱۶ در تهران به تائید رؤسای جمهوردو کشور رسید،افزایش دهند و همکاری های منطقه‌ای را در قالب پروژه یک کمربند یک جاده تقویت کند."

گذشته وامروز این روابط  نشان می دهد گسترش همکاریهای ایران و چین نه تنها به نفع دو کشور بلکه به نفع توسعه صلح و امنیت خواهد بود.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 24 شهریور 1399 - 10:28:42