جایگاه رفیع پدافند هوایی ایران

سه شنبه 11 شهریور 1399 - 12:5:16
جایگاه رفیع پدافند هوایی ایران

تهران - الکوثر : جمهوری اسلامی ایران از نظر شاخص های دفاعی و بازدارندگی نظامی، کشوری قدرتمند درمنطقه غرب آسیا است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، با توجه به این شاخص ها، اکنون ایران با بومی‌سازی مدرن‌ترین موشک‌‌ها و تجهیزات نظامی و سیستم های  پدافند هوایی و موشکی درجایگاه رفیعی در منطقه قرارگرفته است .
امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران دردیدار امیرسرتیپ «علیرضا صباحی فرد» فرمانده نیروی پدافند هوایی که همزمان با دهم شهریور "روزپدافند هوایی" ، انجام شد، براهمیت این جایگاه تاکید کرد. پدافند هوایی ایران طی سال‌های پس از انقلاب به دستاوردهای قابل توجهی  در زمینه‌های مختلف دفاع هوایی از جمله راداری، موشکی و سامانه‌های ارتباطی دست پیدا کرده است.

در این زمینه  می توان به ساخت  انواع سامانه‌های راداری و پدافندی پیشرفته مانند  سامانه ۱۵ خرداد و سامانه‌های موشکی و پدافندی صیاد ۲ و ۳ اشاره کرد.سامانه "باور ۳۷۳" نیزاز دیگر دستاوردهای ارزشمند در سالهای اخیر است که مطابق با دانش و فناوری های  پدافندی روز دنیا طراحی و ساخته شده  است . رونمایی و عملیاتی شدن «باور ۳۷۳» در حوزه پدافند برد بلند، یک جهش بزرگ درعرصه طراحی و ساخت سامانه‌های موشکی پدافند هوایی در ایران چه از حیث راداری و چه موشکی محسوب می شود .این سامانه های قدرتمند کارآیی خود را بارها نشان داده اند.   

شناسایی پهپاد پیشرفته آمریکایی از خانواده گلوبال هاوک،  "RQ-4 Global Hawk" ؛درژوئن 2019 و ارسال اطلاعات آن به سامانه سوم خرداد برای انهدام  آن، مهر تأییدی بر توانمندی رادارهای پیشرفته ایرانی است.

جرمی بینی از کارشناسان مسایل نظامی درهفته نامه دفاعی جینز با اشاره به قدرت پدافند هوایی ایران می گوید : این قدرت پدافندی به خوبی نشان می دهد وقتی ایرانی ها واقعا روی پروژه ای سرمایه گذاری می کنند ؛ می توان به واقع روی آن حساب کرد. ما این موضوع را درباره موشکهای بالستیک آنها می دانستیم ولی ظاهرا درخصوص سامانه پدافند هوایی ایرانی ها نیز وضعیت به همین گونه است.

شبکه تلویزیونی ­سی ان ان؛ یکسال قبل درگزارشی با عنوان " سرنگونی پهپاد 110 میلیون دلاری آمریکا چه اطلاعاتی درباره ایران به ما می دهد؟ " نوشت:  آمریکایی ها یکی از مهم ترین درسهای عبرت خود را در ارتفاع 22 هزار پایی گرفتند.

پدافند هوایی ایران در سال 2011  نیز یک فروند  پهپاد رادار گریز آمریکا از نوع آرکیو - 170 را رهگیری و در ارتفاع 22 هزار پایی سرنگون کرد.

پایگاه خبری و نظامی نشنال اینترست، اخیرا طی گزارشی در  بررسی  توانمندی هوایی جمهوری اسلامی ایران نوشت ؛

سیستم پدافند هوایی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، مجهز به دو سیستم رادار فوق پیشرفته است. وجود این دو سیستم، توان مقابله با نیروی هوایی ایران را به شدت سخت می‌کند و می‌تواند کابوس دشمن شود؛ چرا که نیروی مهاجم ابتدا باید راه حلی برای دور زدن رادار‌های ایران پیدا کند.

قدرت دفاعی و نظامی از مهم‌ترین مولفه‌‌ها برای حفظ امنیت ؛ مقابله با تهدیدهای امنیتی و پاسخ به هنگام و سریع به متجاوز است. پدافند هوایی  از این دید گاه علاوه بر آنکه یک سد دفاعی محسوب می شود ؛ پشتوانه ای قوی در جهت بازدارندگی نظامی است. این دستاوردها نشان می دهد که ایران  برای رسیدن به خودکفایی نظامی و استقلال امنیتی خود، معطل رفع تحریم ها نمی‌شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 11 شهریور 1399 - 11:35:22