مقام اماراتی: تضمینی برای توقف اشغال کرانه باختری وجود ندارد

شنبه 25 مرداد 1399 - 14:4:54
مقام اماراتی: تضمینی برای توقف اشغال کرانه باختری وجود ندارد

تهران- الکوثر: وزیر مشاور در امور خارجه امارات و دستیار وی اذعان کردند که در توافق این کشور با رژیم صهیونیستی تضمینی برای لغو اشغال کرانه باختری قید نشده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی و «عمر قباش» دستیار وی اذعان کردند رژیم صهیونیستی به این کشور هیچ تضمینی نداده است که در ازای عادی‌سازی روابط، اشغال کرانه باختری را لغو می‌کند.

قباش در مصاحبه با روزنامه «ایندیپندنت» گفت، «بر روی سنگ حک نشده» که رژیم صهیونیستی باید از وعده‌هایی که در قبال اشغال کرانه باختری داده عقب‌نشینی کند. 

این دیپلمات اماراتی با اشاره به‌ این‌که «هیچ شروطی» به این توافق غافلگیرانه که از سوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام شد، الصاق نشده است، گفت کشورش شرایط رژیم صهیونیستی را درک می‌کند.

وی همچنین در واکنش به محکوم کردن این توافق از سوی مقامات فلسطینی گفت، امارات کشوری مستقل است نه «هدیه‌ای» به فلسطینی‌ها که می‌خواهند برای رابطه هر کشوری با رژیم صهیونیستی تصمیم‌گیری کنند.

قباش در ادامه مدعی شد این توافق پاداشی برای رژیم صهیونیستی نیز محسوب نمی‌شود و در توجیه آن گفت، زمانی که این رژیم قوانین بین‌المللی را نقض می‌کرد «اعلام آن با صدای بلند و محکوم کردن آن کار چندانی را پیش نبرد».

قباش گفت، توافق امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی موجب تعلیق در اجرای اشغال کرانه باختری شده و «فضای تنفسی» را برای هردو طرف ایجاد می‌کند تا وارد گفت‌وگو برای صلح شوند.

او در ادامه مدعی شد: «هیچ ابتکار عربی دیگری برای احیای راه حل دو دولتی وجود نداشت. رهبران ما اقدامی بسیار شجاعانه و دلیرانه اتخاذ کردند. نباید آن را از پشت خنجر زدن قلمداد کرد».

قباش در ادامه ادعاهایش گفت: «امارات حامی محکمی برای حقوق فلسطینی‌ها و اجرای عدالت برای آن‌ها محسوب می‌شود. آن‌ها دو سال است که با آمریکایی‌ها گفت‌وگویی نداشته‌اند. هنگام امتناع از گفت‌وگو، باقی جهان مسیر خودش را طی می‌کند. ما معتقدیم ایجاد کردن این پیوندها، راهی رو به جلو است».

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی نیز با ارسال بیانیه‌ای به روزنامه ایندیپندنت، این توافق را «برد-برد» و «روزنه امید» توصیف کرد.

این مقام اماراتی نوشت: «ما این [توافق] را به منزله لغو الحاق می‌بینیم نه صرفاً توقف موقتی آن و انتظار داریم این گفت‌وگوها و همکاری‌ها بتوانند فضای لازم را برای رسیدن به راه‌حلی نهایی درخصوص تقابل اسرائیل-فلسطین ایجاد کند».

با این حال قرقاش افزود: «ما هیچ تضمینی در این مورد نداریم. ما یک‌دیگر را درک می‌کنیم و میزان مشخصی از اعتماد بین ما ایجاد شده است».

وی در ادامه نوشت: «اسرائیلی‌ها می‌دانند که عادی‌سازی [روابط] یک شبه اتفاق نمی‌افتد و تعهد نسبت به آن، به مسئله الحاق پیوند خورده است».

قرقاش ادعا کرد، این توافق جدید راه حل دو دولتی را تقویت کرده و به شروع مجدد روند شکست‌خورده صلح کمک خواهد کرد و سیل انتقادات «بهایی است که در منطقه‌ای به‌شدت چندقطبی» در ازای چنین توافقاتی نصیب طرفین می‌شود.

این دیپلمات اماراتی در ادامه نوشت: «فلسطین و اسرائیل هستند که باید درخصوص راه‌حلی برای صلح تصمیم بگیرند. با این حال اکنون خطراتی که برای راه‌حل دو دولتی وجود داشت از روی میز کنار رفته‌اند اما تا ابد کنار نخواهند ماند. تاریخ منطقه، تاریخ فرصت‌های از دست رفته است».

قرقاش در مصاحبه با بلومبرگ نیز گفته تفاهم با اسرائیل به مسئله ایران مربوط نمی‌شود. او گفت: «این مسئله به امارات، اسرائیل و ایالات متحده مربوط می‌شود و به هیچ عنوان هدف آن تشکیل نوعی گروه علیه ایران نیست».

این مقام اماراتی به بلومبرگ گفت: «ما رابطه بسیار پیچیده‌ای با ایران داریم. ایران، همسایه ما است ولی همزمان، اختلافاتی درباره سیاست‌های منطقه‌ای ایران داریم».

واشنگتن، ابوظبی و تل‌آویو در بیانیه‌ای مشترک روز پنجشنبه (۲۳ مرداد/ ۱۳ آگوست) اعلام کردند به توافقی برای عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل دست پیدا کرده‌اند.

در متن بیانیه مشترک برای اعلام این توافق آمده است: «در نتیجه این گشایش دیپلماتیک و بنا به درخواست رئیس‌جمهور ترامپ و با حمایت امارات متحده عربی، اسرائیل اعلام حاکمیت بر مناطق اعلام‌شده در "چشم‌انداز صلح" رئیس‌جمهور ترامپ را تعلیق کرده و تلاش‌های خودش را بر توسعه روابط با سایر کشورها در جهان عرب و اسلام متمرکز خواهد کرد».

در همین ارتباط، منابع صهیونیستی گزارش دادند که هیأتی به ریاست یک مقام بلندپایه این رژیم هفته آینده در راستای رایزنی درباره طرح صلح با امارات راهی ابوظبی می‌شود.

این اقدام امارات با محکومیت بسیاری از کشورهای اسلامی و گروه‌های مقاومت فلسطینی همراه شد.


شنبه 25 مرداد 1399 - 13:59:25