افزایش مخالفت با آمریکا در لبنان

یک شنبه 22 تیر 1399 - 12:42:4
افزایش مخالفت با آمریکا در لبنان

تهران - الکوثر : لبنان در ماههای اخیر شرایط خاصی را تجربه می کند. این شرایط خاص به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی نیست بلکه به دلیل ماهیت دولت حاکم در لبنان مربوط است. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، لبنان از اکتبر 2019 با تظاهرات مردمی در اعتراض به وضعیت معیشتی مواجه بود که به استعفا سعد الحریری از نخست وزیری این کشور منجر شد. در حالی که سعد الحریری و جریان غربگرا در لبنان تلاش داشتند با گرفتن امتیازهایی مجدداً دولت را تشکیل دهند، اما مقاومت میشل عون و گروههای سیاسی در مقابل خواسته های الحریری و جریان المستقبل سبب شد دولت جدید لبنان بدون مشارکت غربگرایان تشکیل شود. 
با معرفی حسان دیاب به عنوان نخست وزیر و تشکیل کابینه جدید لبنان کارشکنی ها نیز از سوی مخالفان داخلی و خارجی آغاز شد چرا که کابینه جدید با حمایت ائتلاف مقاومت تشکیل شد. مخالفان دولت جدید لبنان سعی کردند به بهانه مشکلات اقتصادی بار دیگر اعتراض های ضد دولتی را شکل داده و آنرا به آشوب و خشونت داخلی تبدیل کنند. 
در این مسیر، دولت آمریکا نیز نقش مهمی ایفا ضد دولت دیاب در لبنان ایفا کرد. دولت لبنان درصدد است بخشی از مشکلات اقتصادی خود را با وام از صندوق بین المللی پول حل کند، اما کارشکنی آمریکا مانع از این شد که صندوق بین المللی پول با درخواست وام دولت بیروت موافقت کند. 
در عین حال، واشنگتن با وضع تحریم ها علیه حزب الله و همچنین قانون سزار علیه سوریه بر اقتصاد لبنان تاثیر گذاشته و مانع ورود دلار به لبنان نیز می شود. سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان چندی پیش در این خصوص گفت: "دولت آمریکا مانع از این است که دلار به لبنان وارد شود و به بانک مرکزی به این بهانه که دلارها از لبنان جمع شده و به سوریه فرستاده می‌شود، فشار اعمال می ‌کند."
«دورتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت با بهره گیری از اعتراض های داخلی لبنان، جنگ روانی را علیه حزب الله به راه انداخته و مدعی شد مشکلات اقتصادی لبنان ناشی از الگوی رفتاری حزب الله به خصوص سیاست برون مرزی آن است. 
دولت آمریکا که شاهد شکست سیاست های خود ضد حزب الله لبنان در داخل و خارج از این کشور است با وضع تحریم ها سعی دارد از نفوذ داخلی و منطقه ای حزب الله بکاهد. پایگاه النشره لبنان در گزارشی در این خصوص نوشت: "تلاش برای مقابله با نفوذ حزب ‌الله در داخل لبنان به دنبال نمودار تصاعدی جنبش و فعالیت ‌های این حزب از زمان انتخابات پارلمانی تا کنون، از مهمترین دلایل رویکرد آمریکا ضد حزب الله لبنان است."
در همین حال، سید حسن نصرالله نیز معتقد است آمریکایی ‌ها همه تلاش خود را به کار گرفته ‌اند تا فرصت‌ های ایجاد شده در برابر لبنانی‌ها را از بین برده و آن‌ها را مجبور به تسلیم در برابر صهیونیست‌ها کند.
با توجه به این رویکرد، مخالفت با واشنگتن در داخل لبنان روند افزایشی پیدا کرده است. 
«محمد مازح» قاضی لبنانی در واکنش به مداخله سفیر آمریکا در امور داخلی لبنان، با صدور حکمی وی را از هرگونه مصاحبه با رسانه های لبنانی منع کرد، اما این قاضی لبنانی در اثر فشارها مجبور به استعفا از سمت خود شد.
در روزهای اخیر نیز شماری از مردم لبنان با تجمع در مقابل سفارت آمریکا در بیروت، مداخله های سفیر آمریکا و اظهارات وی ضد حزب الله لبنان را محکوم کردند.
این مخالفت ها نشان می دهد در داخل لبنان اجماع و همسویی زیادی میان مردم، برخی گروهها و شخصیت ها در دفاع از حزب الله و استقلال این کشور و در مخالفت با رویکرد مداخله گرایانه آمریکا شکل گرفته است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


یک شنبه 22 تیر 1399 - 11:52:6