نشست شورای حقوق بشر و محکومیت اقدام غیرقانونی آمریکا در ترورسردار سلیمانی

پنج شنبه 19 تیر 1399 - 22:4:54
نشست شورای حقوق بشر و محکومیت اقدام غیرقانونی آمریکا در ترورسردار سلیمانی

تهران - الکوثر : آمریکا دراقدامی جنایتکارانه و غیر قانونی در 3 ژانویه 2020، با حمله پهپادی سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی عراق و همراهان آنها را در فرودگاه بغداد ترور کرد و به شهادت رساند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،  این جنایت آمریکا از همان ابتدا با اعتراض ها و محکومیت های متعددی در سطح جهانی مواجه شد که این واکنش ها همچنان ادامه دارد. 

در این راستا روز پنج شنبه 9 ژوئیه در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که آمریکا دو سال قبل به دلیل انتقادهای این شورا از اسرائیل از آن خارج شد، پس از ارائه گزارش "اگنس کالامار" گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه اعدام‌های فراقانونی، سریع یا خودسرانه درباره ترور سردار شهید سلیمانی و همراهان وی، اعضای این شورا موضع خود را در دو محور محکومیت همگانی عملیات پهپادی برای ترور و نیز محکومیت اقدام به ترور فراتر از موازین بین المللی را اعلام کردند. این نشست و اعلام مواضع یکپارچه اعضای آن را می توان ناکامی دیگری برای دولت ترامپ در همراه ساختن جامعه بین المللی با اقدامات غیرقانونی اش دانست.

کالامار در این نشست گزارش خود را درباره ترور سردار سلیمانی و همراهان وی که دو روز قبل منتشر شده بود قرائت کرد. در این گزارش تصریح شده است «برخی کشورها و قدرت‌های غیردولتی از پهپادها در سراسر جهان استفاده می‌کنند در حالی که هیچ معیاری برای چگونگی استقرار وبکارگیری آنها وجود ندارد». 

کالامار با اشاره به ترور سردار شهید سلیمانی گفت: «یک مقام دولتی بلندپایه ایرانی هدف گرفته شد؛ مقام کشوری که از حاکمیت برخوردار است. عملیات ترور (سردار) سلیمانی در چارچوب درگیری‌های مسلحانه سابقه نداشته است». وی تاکید کرده که در ترور سردار شهید سلیمانی اولین بار یک دولت (آمریکا) از اصل دفاع از خود برای توجیه حمله به یک مقام دولتی در خاک کشور ثالث استفاده کرد که این غیرقانونی است.

گزارش کالامار با واکنش شدید آمریکا مواجه شده است و «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه ‌ای با لحنی عصبانی از گزارش سازمان ملل متحد درباره غیرقانونی بودن ترورسردار شهید سلیمانی انتقاد کرد. با این حال آنچه اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره آن رویکرد واحدی اتخاذ کرده اند، لزوم کنترل عملیات پهپادی و نیز اجتناب از ترورهای برخلاف موازین بین المللی است. 

به گفته کالامار «استقرار پهپادها در نقاط مختلف جهان مسئله بسیار خطرناکی برای امنیت بین‌الملل است. در ارتباط با عملیات‌هایی که به وسیله پهپادها انجام می‌شود، نقص‌ وجود دارد». اشاره کالامار و نیز نمایندگان برخی از کشورها به عملیات پهپادی امریکا است که از دوران ریاست جمهوری باراک اوباما گسترش یافته است و در چارچوب آن واشنگتن در نقاط مختلف جهان اقدام به حملات پهپادی می کند.

این حملات که به بهانه مبارزه با تروریسم صورت می گیرد تاکنون باعث کشته شدن شمار زیادی از غیر نظامیان شده و واشنگتن با ادعای این که این مساله از خسارات جانبی این گونه حملات است تلاش برای توجیه آن داشته است. نماینده اتحادیه اروپا در شورای حقوق بشر در این باره گفت: «استفاده از پهپادها در عملیات‌های ترور، ناموجه است و قابل قبول نیست».

آنچه درباره ترور سردار سلیمانی حائر اهمیت است این است که دولت ترامپ بدون اطلاع یا اجازه دولت عراق اقدام به حمله پهپادی علیه وی کرد که مهمان دولت عراق و حامل پیامی برای عادل عبدالمهدی نخست وزیر وقت این کشور بود.

این حمله نقض مسلم حاکمیت عراق و اقدامی غیر قانونی محسوب می شود. نکته مهم دیگر این است که در نشست شورای حقوق بشر بسیاری از اعضای آن بر غیر قانونی بودن این اقدام امریکا تاکید کردند که نشانه این است که واشنگتن هیچ توفیقی در متقاعد کردن جامعه بین المللی برای توجیه اقدام جنایتکارانه اش نداشته است. 

نماینده کوبا تاکید کرد: «ترور (سردار) سلیمانی توسط آمریکا نقض منشور سازمان ملل است». حتی شرکای اروپایی واشنگتن نیز از تایید این اقدام دولت ترامپ خودداری کردند. نماینده هلند در این زمینه گفت: «عملیات ترور خارج از چارچوب قانون، خطرات عظیمی در سطح بین‌الملل دارد».

بدین ترتیب با موضع گیری صریح کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد و نیز اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره غیرقانونی بودن اقدام جنایتکارانه امریکا در ترور سردار سلیمانی و همراهان وی شکی نمی ماند که دولت ترامپ از ناقضان اصلی قوانین بین المللی است و در راستای سیاست زورمدارانه امریکا هیچ اعتنایی به این قوانین و هنجارها ندارد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


پنج شنبه 19 تیر 1399 - 18:23:34