گام بلند و تاریخی چین درباره هنگ کنگ به رغم تهدیدات آمریکا

سه شنبه 10 تیر 1399 - 15:51:21
گام بلند و تاریخی چین درباره هنگ کنگ به رغم تهدیدات آمریکا

تهران - الکوثر : کنگره ملی خلق (چین) به اتفاق آرا قانون امنیت ملی منطقه هنگ کنگ را تصویب کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، کنگره ملی خلق نهاد ملی قانونگذاری جمهوری خلق چین است. این کنگره نقش پارلمان را در جمهوری خلق چین ایفا می‌کند. سنگ بنای قانون جدید و ستون فقرات آن چهار اصل مقابله با براندازی،  تروریسم ، جدایی طلبی و تبانی با نیروهای خارجی است. 
این قانون بعد از بیش از یکسال تظاهرات و آشوب بی سابقه در هنگ کنگ مطرح و امروز یک گام دیگر به اجرا نزدیک تر شد. تظاهرات یک سال گذشته در هنگ کنگ ، ‌بیش از هر زمانی این قطب اقتصادی را به عرصه ای برای دخالت قدرتهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس تبدیل کرد. حمل پرچم های آمریکا از سوی تظاهرکنندگان ، شعارهای غرب گرایانه و متقابلا حمایت آمریکا و همچنین انگلیس به عنوان استعمارگر سابق از تظاهرکنندگان به اصطلاح دموکراسی خواه، ماههای سختی را برای این منطقه ایجاد کرد.

هنگ کنگ که برای بسیاری از شرکتهای بزرگ دریچه ای به سوی دومین اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین بود، ماهها در وضعی ملتهب قرار گرفت و شکوفایی اقتصادی این منطقه و چین را تحت تاثیر قرار داد. سفر جهانگردان به این منطقه بر اثر تظاهرات مداوم کاهش یافت و پیش بینی نهادهای جهانی از شکوفایی اقتصادی این منطقه و حتی چین نیز تحت الشعاع اوضاع ناآرام قرار گرفت.

بهانه تظاهرکنندگان لایحه استرداد مجرمان به چین بود اما وقتی پس گرفتن این لایجه هم معترضان را آرام نکرد برای پکن روشن تر شد که کاسه ای زیر نیم کاسه است و غرب از دریچه هنگ کنگ می خواهد به ثبات اقتصادی و امنیت چین لطمه بزند. 
در چنین فضایی بود که تصمیم سازان در چین در برابر یکی از مهم ترین و تاریخی ترین تصمیمات درباره هنگ کنگ قرار گرفتند چرا که طبیعتا با توجه به مراودات صدها میلیارد دلاری این منطقه با دنیا و همچنین روابط ومناسبات ویژه هنگ کنگ با کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس هرگونه تصمیمی درباره هنگ کنگ ، می توانست با واکنش بازیگران غربی مواجه شود. 
به رغم چنین چشم اندازی، چین برای پایان دادن به مداخلات فزاینده غربی ها در امور هنگ کنگ و همچنین مبارزه با تروریسم و جدایی طلبی گامی بلند برداشت؛ تصمیمی که از آن به عنوان بزرگترین تصمیم پکن درباره هنگ کنگ از زمان بازگشت این منطقه به چین یاد می شود. 
برخی بازیگران غربی از جمله آمریکا و انگلیس با بهانه کردن این موضوع که مصوبه کنگره ملی خلق، مغایر با خودمختاری هنگ کنگ  و تضعیف کننده استقلال این منطقه است، تهدیدهایی را علیه هنگ کنگ و چین مطرح کرده اند اما مقامات چینی می گویند این قانون چیزی جز مبارزه با تروریسم، جدایی طلبی، براندازی و تبانی با نیروهای خارجی نیست. 
فارغ از این که دعوای چین و آمریکا بر سرهنگ کنگ جدای از اختلافات دیگر این دو کشور نیست، تصمیم کنگره ملی خلق درباره هنگ کنگ  کاملا روشن ساخت که پکن از لاک دفاعی همیشگی خود خارج شده و فصلی تازه را در سیاست خارجی و امنیتی خود گشوده است.  
در قالب این رفتار جدید، چین رویکرد انفعالی، محافظه‌کارانه و آرام همیشگی را کنار ‌گذاشته و رویکردی قاطع، فعال و بلندپایه را جایگزین آن ‌کرده است.رسانه های چینی این رویکرد پکن را در عرصه سیاست خارجی و دفاعی "دیپلماسی گرگ جنگجو" می نامند.  
بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که تصمیم های تازه چین درباره هنگ کنگ موید این واقعیت است که پکن دیگر نمی خواهد در قبال مداخلات فزاینده غرب در امور داخلی خود و یا تعرض به خاک و حاکمیتش مماشات به خرج دهد. از این زاویه، تصمیم کنگره ملی خلق درباره هنگ کنگ تصمیمی کاملا راهبردی است که بر معادلات منطقه و از جمله موضوع تایوان تاثیرات بنیادی بر جای خواهد گذاشت.

قابل تامل این جاست که آمریکا و انگلیس به رغم همه ابزارهایی که در دست دارند در موضوع هنگ کنگ با محدودیتهای قانونی و همچنین واقعیتهای تلخ مواجه اند. این که بسیاری از کشورهای منطقه از جمله کره جنوبی و ژاپن در موضوع هنگ کنگ سکوت کرده و بسیاری از اروپایی ها از حرکت در مسیر مورد خواست آمریکا خودداری کرده اند، نشان می دهد که از نظر بسیاری از کشورها تصمیم چین درباره هنگ کنگ در چارجوب حاکمیت این کشور است و بنابراین آمریکا نخواهد توانست در موضوع هنگ کنگ علیه چین اجماع ایجاد کند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


سه شنبه 10 تیر 1399 - 15:45:18