مداخله خارجی ؛ پشت پرده ناامنی ها در لبنان

یک شنبه 8 تیر 1399 - 20:13:25
مداخله خارجی ؛ پشت پرده ناامنی ها در لبنان

تهران - الکوثر : منابع امنیتی لبنان از بازداشت 40 آشوبگر و خرابکار مزدور در این کشور خبر دادند که تابعیت لبنانی و غیرلبنانی داشته و در صدد خرابکاری و ایجاد هرج و مرج در مناطق مختلف این کشور از جمله بیروت، پایتخت بودند. آشوبگران تحت حمایت بازیگران خارجی قرار داشته اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پس از تشکیل دولت جدید لبنان به ریاست حسان دیاب، این کشور در چند برهه شاهد اعتراض های ضد دولتی بود. عامل اصلی شکل گیری اعتراض ها، وضعیت اقتصادی نامناسب و به خصوص کاهش ارزش لیره، واحد پول لبنان در مقابل دلار بود. با این حال، نقش و مداخله بازیگران خارجی در تحولات داخلی لبنان موضوعی است که بارها از سوی مقامات رسمی این کشور مطرح شد.

در تازه ترین اظهار نظر، «محمد فهمی» وزیر کشور لبنان اعلام کرد، مداخله  خارجی در پشت پرده خشونت‌ های اخیر لبنان قرار داشت. افرادی که توسط دستگاه های امنیتی لبنان بازداشت شدند نیز اعتراف کرده‌ اند در مقابل به راه اندازی آشوب در بیروت از ششم ژوئن، مبالغ مالی دریافت می کردند. 

به نظر می رسد، آمریکا، عربستان سعودی و امارات از کشورهایی هستند که در امور داخلی لبنان و ضد دولت کنونی این کشور مداخله می کنند. برخی منابع نیز از نقش ترکیه در ناامنی های اخیر لبنان خبر داده اند. 

علت اصلی مداخله خارجی در امور داخلی لبنان، نارضایتی از چینش کنونی قدرت در این کشور است. دولت فعلی لبنان با حمایت ائتلاف مقاومت و بدون مشارکت جریان های غرب گرا و تحت حمایت محور سازش عربی روی کار آمده است. در واقع، تضعیف محور مقاومت مهمترین علت و هدف مداخله خارجی در امور داخلی لبنان است.

برای نیل به این هدف نیز ایجاد نارضایتی اقتصادی، شکل دادن به تظاهرات ضد دولتی و نهایتاً ایجاد آشوب و خرابکاری در مناطق مختلف لبنان در دستور کار قرار گفت. "احمد دستمالچیان"، کارشناس مسایل غرب آسیا بر این باور است آمریکا با اهرم اقتصاد در امور داخلی لبنان مداخله می و سعی می‌ کند نگذارد مردم در آرامش نسبی به سر ببرند تا محور مقاومت نتواند قدرت بگیرد.

علاوه بر این، آمریکا و متحدان عرب آن با اظهارنظرهای هدفمند علیه حزب الله لبنان، تلاش دارند حزب الله را مانع حل چالش های اقتصادی این کشور معرفی کنند. در همین راستاٰ، «دوروتی شیا»  سفیر آمریکا در بیروت، جمعه گذشته در سخنانی مدعی شد، حزب‌ الله مانع حل بحران اقتصادی در لبنان است. این اظهارنظر نیز با واکنش دادگاه شهر صور لبنان مواجه شد و قاضی این دادگاه با صدور حکمی سفیر آمریکا را از هر گونه مصاحبه با رسانه های لبنانی منع کرده است. 

موضوع دیگر این است که جریان های غربگرا در دولت کنونی لبنان سهم چندانی ندارند. جریان المستقبل به رهبری سعد الحریری، حزب «نیروهای لبنانی» به رهبری سمیر جعجع و حزب «سوسیالیست ترقی خواه» به رهبری «ولید جنبلاط»، از جمله مخالفان دولت جدید به نخست وزیری حسان دیاب هستند که در دولت نیز مشارکت ندارند. براندازی دولت دیاب و بازگشت غربگرایان به قدرت یکی از علل مداخله در امور داخلی این کشور و ایجاد ناامنی و آشوب است.

"عماد نجار"، کارشناس مسائل غرب آسیا ریشه ناآرامی های لبنان را در مداخله خارجی می داند و در این زمینه معتقد است طبق بررسی‌ های انجام گرفته در لبنان، مخالفین دولت با دریافت یکسری سیگنال‌ های خارجی، طرح براندازی حسان دیاب، را کلید زده‌ اند تا عدم حضورشان در ترکیب کابینه دولت جدید را جبران کنند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


یک شنبه 8 تیر 1399 - 18:28:27