چهار روز تا اجرای طرح الحاق؛ افزایش دشواری های نتانیاهو

شنبه 7 تیر 1399 - 18:18:16
چهار روز تا اجرای طرح الحاق؛ افزایش دشواری های نتانیاهو

تهران - الکوثر : در فاصله چهار روز تا اجرای طرح الحاق کرانه باختری، دشواری های بنیامین نتانیاهو برای اجرای طرح افزایش یافته است. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رژیم صهیونیستی درصدد است از چهارشنبه آینده (اول ژوئیه) الحاق ۳۰ درصد از کرانه باختری را اجرایی کند. این طرح بخشی از معامله نژادپرستانه قرن است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ۲۸ ژانویه از آن رونمایی کرد. اجرای طرح الحاق یکی از بندهای توافق بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز در آوریل گذشته بود. با این حال، اجرای این طرح اکنون با دشواری های زیادی مواجه است.   
این طرح سبب افزایش بی اعتمادی گانتز به نتانیاهو شد. برخی منابع اسرائیلی اخیرا اعلام کردند نتانیاهو و حزب لیکود به این جمع بندی رسیدند پایگاه اجتماعی گانتز و حزب آبی و سفید به شدت کاهش یافته است و اگر انتخابات چهارم پارلمانی برگزار شود حزب لیکود اکثریت را به دست خواهد آورد. بنابراین احتمال انحلال کابینه فراگیر از سوی نتانیاهو و واگذار نکردن نخست وزیری بنی گانتز وجود دارد.

گانتز نیز از طریق مخالفت با اجرای طرح الحاق، درصدد این است تا مانع بهره برداری شخصی نتانیاهو از طرح الحاق شود. گانتز درصدد است این طرح زمانی اجرا شود که نتانیاهو نتواند کابینه را منحل و بهره برداری سیاسی کند. 
موضوع دیگر این است که اگرچه طرح الحاق در راستای طرح آمریکایی معامله قرن است، اما به نظر می رسد درباره زمان اجرای طرح میان رژیم صهیونیستی و آمریکا اختلاف وجود دارد. گفت و گوهایی میان آمریکا و اسراییل درباره طرح الحاق ۳۰ درصد از کرانه باختری آغاز شد، اما یک مقام  ارشد در دولت ترامپ روز پنجشنبه (۲۵ ژوئن) به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت هرچند گفت و گوهای دو طرف سازنده بود ولی به یک توافق نهایی منجر نشده است. 
به نظر می رسد دونالد ترامپ نیز مانند بنیامین نتانیاهو درصدد است از طرح الحاق بهره برداری انتخاباتی کند. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوامبر آینده برگزار خواهد شد.

همان گونه که ترامپ در سه انتخابات پارلمانی ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ از نتانیاهو حمایت کرد، اکنون نیز انتظار دارد از سوی نتانیاهو و لیکود مورد حمایت قرار گیرد. بنابراین، این احتمال می رود در گفت و گوهای آمریکا و اسرائیل، زمان اجرای طرح الحاق برای مدت کوتاهی به تعویق افتد و در فاصله نزدیک تر به انتخابات ریاست جمهوری اجرایی شود.

در همین راستا نیز "یوسی کوهن"، رئیس سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) با اشاره به اینکه طرح الحاق کرانه باختری نهایتاً تا اواخر ماه سپتامبر اجرا می‌شود، گفت: هیچ کس نمی ‌تواند تضمین کند که بعد از انتخابات آمریکا، اسرائیل توان اجرای طرح الحاق را داشته باشد.
دشواری بیشتر رژیم صهیونیستی برای اجرای طرح الحاق مربوط به هشدارها است. صرف نظر از هشدارهایی که گروههای فلسطینی درباره تبعات اجرای این طرح داده اند، پارلمان فدرال بلژیک نیز در نشست دیروز جمعه خود درباره طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمینهای اشغالی، رای ‌گیری و پیش ‌نویس قانونی را تصویب کرد که در آن بر لزوم اتخاذ اقداماتی ضد رژیم صهیونیستی در صورت الحاق کرانه باختری به سرزمینهای اشغالی فلسطین تأکید شده است. در همین حال، "زیپی لیونی"، وزیر پیشین امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز اشغال بخش‌های بیشتری از اراضی کرانه باختری رود اردن به سرزمینهای اشغالی را "اشتباه تاریخی بزرگ" توصیف کرد که به ضرر منافع اسرائیل است.  

با توجه به این وضعیت، انتظار می رود نتانیاهو اجرایی کردن طرح الحاق از اول ژوئیه را برای مدتی کوتاه به تعویق اندازد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


شنبه 7 تیر 1399 - 16:2:51