ادامه حملات ترکیه و اعتراض نمایندگان پارلمان عراق

دو شنبه 2 تیر 1399 - 18:46:20
ادامه حملات ترکیه و اعتراض نمایندگان پارلمان عراق

تهران - الکوثر : درحالی که مخالفت های دولت و مردم عراق به یورش های نظامیان ترکیه هر روز تشدید می شود ، مقام های نظامی آنکارا همچنان از اعزام نیروهای تازه نفس به شمال عراق خبر می دهند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد : نیرو‌های عملیات ویژه ارتش این کشور را برای پیگیری اقدامات نظامی به شمال عراق اعزام کرده است. 

حملات زمینی و هوایی نظامیان ترکیه به شمال عراق با واکنش های منفی و اعتراض های مقام های دولت بغداد مواجه است. با وجود این اعتراض ها ، دولتمردان ترک همچنان به تداوم عملیات نظامی در اراضی این کشور همسایه ادامه می دهند.

وزارت امور خارجه عراق هفته گذشته با احضار "فاتح ییلدیز" سفیر ترکیه دربغداد ، نقض حریم هوایی و حاکمیت بغداد را محکوم و اقدام به اشغال عراق توسط ترکیه را مغایر با معاهده ها و قوانین بین المللی دانست. 

برغم ماه ها سکوت ، سرانجام ، منطقه کردستان عراق نیز جمعه شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای ، ازترکیه خواست به حاکمیت عراق احترام بگذارد و از تنش‌آفرینی درمناطق مشترک مرزی خودداری کند. 

در آخرین مورد اعتراض های مقام های عراقی ، "علی الغانمی" نماینده کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق ، خواستار بین‌المللی کردن موضوع تداوم تجاوزهای ترکیه به شمال کشورش شده است. علی الغانمی ، در واکنش به تداوم حمله نظامیان ترکیه به مناطقی درشمال عراق به بهانه مقابله با نیروهای "حزب کارگران کردستان" ترکیه (پ.ک.ک)، خواستار بین‌المللی کردن این عملیات شد. 

این نماینده پارلمان عراق ، در گفتگو با پایگاه خبری "المعلومه" تصریح کرد: "بمباران مناطق شمالی عراق توسط ترکیه ، سلوک و سیاست آنکارا درقبال کشورهای هم‌جوار خود است. به ویژه که دخالت این کشور درامور سوریه و لیبی نشان می‌دهد که بمباران عراق حاصل یک لحظه و یک تصمیم آنی نبوده ، بلکه ادامه‌دار است".

در همین ارتباط ، "جمال فاخر" نماینده عضو ائتلاف "سائرون" در پارلمان عراق نیز خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده به منظور بررسی اقدام احیر ارتش ترکیه شد. وی همچنین از پارلمان عراق خواست به دولت بغداد در زمینه تحت فشار قرار دادن ترکیه اختیار تام داده شود.

این سیاستمدار عراقی تاکید کرد: "قطع روابط اقتصادی ، اخراج شرکت‌های ترک فعال درعراق ، بستن سفارت عراق درترکیه و اخراج سفیر ترکیه دربغداد و ارائه دادخواست رسمی به شوری امنیت به منظور برگزاری نشستی فوق‌العاده درباره این مسأله ازجمله گزینه‌های بغداد برای پاسخگویی به تجاوزهای مستمر ارتش ترکیه است".  

ارتش ترکیه از روز ۱۵ ماه جاری میلادی (ژوئن) با بمباران مناطق "مخمور" و "سنجار" از آغاز عملیاتی موسوم به "پنجه عقاب" علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در خاک عراق خبر داده بود. انجام این عملیات با محکومیت دولت مرکزی و نمایندگان پارلمانی عراق همراه شد و حتی موجب شد وزارت امور خارجه عراق ، دوبار سفیر ترکیه در بغداد را فرا بخواند. هنوز مرکب عملیات "پنجه عقاب" خشک نشده بود که ارتش ترکیه عملیات موسوم به "پنجه ببر" را در اراضی عراق در دستور کار قرار داد.

طی چندسال گذشته ارتش ترکیه به بهانه حضور نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌.ک.ک) ، بارها مناطقی ازشمال عراق را بمباران کرده است. مقام های دولت آنکارا طی سال‌های اخیر با استناد به حضور نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) درمناطق مرزی عراق و سوریه و تروریست خواندن این حزب ، دست به چنین حملات نظامی می‌زنند.

درعین حال ، دولت ترکیه ادعا می کند که با امضای توافقنامه با دولت سابق حاکم برعراق ، دراین کشور عملیات نظامی انجام می دهد. دراین توافقنامه ، عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه گروه های تروریستی درمحدوده ده کیلومتری از مرز مشترک دوکشور مجاز شمرده شده بود. با وجود این ، بخش اعظم عملیات ارتش ترکیه درعمق بیش ازصد کیلومتری از مرز ترکیه با عراق صورت می گیرد.

درمجموع ، باید گفت: درصورت تداوم اعتراض های مقام های بغداد و بین المللی کردن موضوع تجاوز نظامی ترکیه ، بعید است که عملیات ارتش ترکیه دراراضی این کشور ادامه یابد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


دو شنبه 2 تیر 1399 - 17:26:24