دبیرکل حزب الله: کمبود دلار، توطئه آمریکاست

چهار شنبه 28 خرداد 1399 - 8:5:28
دبیرکل حزب الله: کمبود دلار، توطئه آمریکاست

تهران- الکوثر: دبیرکل حزب‌الله لبنان سه‌شنبه شب بحران ارزی در لبنان را توطئه آمریکا دانست و از مردم این کشور خواست در برابر توطئه‌های آمریکا که همه در راستای منافع اسرائیل است، هشیار باشند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سید حسن نصرالله در ابتدا به درگذشت رمضان عبدالله شَلّح، دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی فلسطین اشاره کرد و او را رهبری حکیم و بزرگ دانست که به مقاومت بسیار ایمان داشت و همه ویژگی‌های لازم برای فرماندهی را دارا بود.

سید حسن نصرالله گفت که شلح برای شخص وی یک برادر، دوست وفادار و عزیزی بود و اولویت همیشگی او جهاد و مقاومت برای فلسطین بود.

دبیرکل حزب الله به تظاهرات و اعتراضات اخیر در لبنان به دنبال افزایش قیمت دلار اشاره کرد و گفت که برخی مدعی شدند که دوگانه شیعه حزب‌الله و جنبش امل به دنبال سرنگونی دولت هستند. این‌ها پیشتر می‌گفتند که این دولت، دولت حز‌ب‌الله است.

سید حسن نصرالله ادامه داد: «مصلحت لبنان در این است که این دولت (به نخست‌وزیری حسّان دیاب) ادامه داشته باشد و تا میتواند برای تغییرات مثبت تلاش و کوشش از خود نشان دهد. شرایط به گونه‌ای نیست که بتوان تغییرات (در سطح دولت) ایجاد کرد».

دبیر کل حزب‌الله لبنان به موضوع افزایش قیمت دلار در این کشور اشاره کرد و گفت که این مسئله به عرضه و تقاضا ارتباط دارد ولی آمریکایی‌ها برای ممانعت از تزریق دلار در بازار، به بانک مرکزی فشار وارد می‌کنند.

او ادامه داد: «دولت آمریکا مانع از این است که دلار به لبنان وارد شود و به بانک مرکزی به این بهانه که دلارها از لبنان جمع شده و به سوریه فرستاده می‌شود، فشار اعمال می‌کند».

سید حسن نصر الله به اقدام یکی بانک لبنان در ایجاد اختلال در بازار ارز اشاره کرد و گفت این بانک که مورد حمایت برخی از سیاستمداران است، از آگوست، ده‌ها میلیون دلار را در لبنان جمع کرده و به خارج فرستاده است. او گفت که این پول‌ها به ایران، سوریه و هیچ کشور دیگری نرفته است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه طی مدت اخیر ۲۰ میلیارد دلار از بانک‌های لبنان براساس آمارها و اظهارات رسمی خارج شده است، پرسید چه کسانی این پول‌ها را از لبنان خارج کرده‌اند.

سید حسن نصرالله نوسانات اخیر در بازار ارز لبنان را توطئه دولت آمریکا علیه لبنان دانست و گفت که مسئله افزایش قیمت دلار به موضوع امنیت ملی تبدیل شده است و مردم لبنان نباید به شایعات گوش دهند؛ چرا که گوش دادن به این شایعات به امنیت ملی لبنان صدمه وارد کرده و آن را تهدید می‌کند. او گفت که باید از ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان پرسید که این پول‌ها به کجا رفته‌اند و چگونه خارج شده‌اند.

سید حسن نصرالله در ادامه سخنان خود به اقدام آمریکا در وضع تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه (قانون سزار) که قرار است از چهارشنبه اجرایی شود، اشاره کرد و گفت که اینکه واشنگتن به این قانون متوسل شده، نشان دهنده پیروزی سوریه در جنگ است و این تحریم‌ها آخرین حربه و سلاح آمریکایی‌هاست. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید

 

 

 


چهار شنبه 28 خرداد 1399 - 7:59:20