گزارش مغرضانه دبیرکل سازمان ملل؛ حرکت در راستای سناریو آمریکا

شنبه 24 خرداد 1399 - 19:31:37
گزارش مغرضانه دبیرکل سازمان ملل؛ حرکت در راستای سناریو آمریکا

تهران - الکوثر : پس از حملات پهپادی و موشکی مقاومت یمن علیه تاسیسات نفتی آرامکو عربستان در شرق این کشور، ریاض و واشنگتن در حرکتی هماهنگ ادعا کردند که تسلیحات بکار رفته در این عملیات و نیز چند حمله قبلی یمنی ها، ساخت ایران بوده و از جانب تهران به مقاومت یمن داده شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،  سازمان ملل متحد از همان هنگام، بررسی این مساله را در دستور کارخود قرار داد. اکنون آنتونیوگوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت مدعی شده که موشک‌های کروز و پهپادهایی که درسال 2019 درحمله به تاسیسات نفتی آرامکو و فرودگاه بین‌المللی ابها عربستان سعودی، و دست‌کم دو حمله پیش از آن از آنها استفاده شده "منشا ایرانی" داشته‌اند.

گوترش همچنین گفته بعضی از تسلیحاتی که آمریکا درمنطقه توقیف کرده "همسان یا مشابه" تسلیحات مورد استفاده در حملات سال گذشته به اهدافی درعربستان بودند. این گزارش تاکنون به طور رسمی منتشر نشده اما خبرگزاری رویترز پنج‌شنبه 11 ژوئن اعلام کرد به نسخه‌ای از آن دست یافته و بخش‌های از گزارش را منتشر کرد.

گوترش دراظهارنظری کاملا مغرضانه این مساله رامطرح کرده که این اقدام ایران می‌تواند مغایر با قطعنامه 2231 شورای امنیت ارزیابی شود که درپیوند با توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 تصویب شد. دوره پنج ساله تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق این قطعنامه در 18 اکتبر 2020 به پایان می رسد و آمریکا تلاش گسترده ای را برای تمدید این تحریم آغاز کرده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد هر شش ماه یکبار درباره اجرای قطعنامه 2231 و تحریم تسلیحاتی ایران گزارشی به اعضای شورای امنیت ارائه می‌کند. او در گزارش قبلی خود نوشته بود که این سازمان قادر نیست به طور مستقل منشا ایرانی تجهیزات به کاررفته درحمله به تاسیسات آرامکو را تائید کند. اما اکنون وی در چرخشی آشکار و هم سو با کارزار واشنگتن برای تمدید تسلیحاتی ایران با ادعای نقض این تحریم توسط ایران با ارسال سلاح برای مقاومت یمن که به ادعای واشنگتن موجب بی ثباتی در منطقه شده، تلاش می کند زمینه سیاسی و روانی لازم برای همسو ساختن اعضای شورای امنیت با این خواسته آمریکا را فراهم سازد.

گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد همزمان با آن به اعضای شورای امنیت داده شده که آمریکا تلاش‌هایش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را افزایش داده و  پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که می‌خواهد درهمین زمینه در شورای امنیت به تصویب برساند به متحدانش و نیز رقبایش به ویژه روسیه ارائه کرده است. در مقابل تهران اعلام کرده که از روسیه و چین انتظار دارد که این پیش نویس قطعنامه را وتو کنند. البته مسکو و پکن نیز مخالفت قاطع خود را با تلاش دولت ترامپ در این زمینه اعلام کرده اند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه12 ژوئن در رد ادعاهای اخیر دبیرخانه سازمان ملل متحد بیانیه‌ای صادر کرد. وزارت خارجه ایران در این بیانیه، به دبیرخانه سازمان ملل متحد توصیه کرد در سناریوی از پیش طراحی شده آمریکا برای جلوگیری از لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران حرکت نکرده و با تهیه گزارش‌هایی که هیچ محمل قانونی ندارند به این روند خطرناک کمک نکند. 

در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای دبیرخانه سازمان ملل متحد که به نظر می رسد تحت فشارهای سیاسی رژیم های آمریکا و عربستان صورت گرفته، مراتب نگرانی عمیق خود را در قبال استفاده ابزاری از دبیرخانه سازمان ملل متحد برای اهداف سیاسی ابراز می‌دارد.» 

تهران مساله معیارهای دوگانه سازمان ملل متحد در زمینه جنگ یمن را مطرح کرده و با اشاره به بی تفاوتی این سازمان در زمینه فروش تسلیحات غربی به ویژه آمریکایی برای کشتار مردم یمن این سئوال را مطرح کرده که چرا سازمان ملل متحد هیچ توجهی به این مساله نمی کند ، اما در مقابل برای ادعاهای ضد ایرانی واشنگتن و ریاض حساب خاصی باز کرده و اقدام به اعزام تیم های تحقیقاتی به عربستان سعودی برای بررسی بقایای تسلیحات مورد استفاده از سوی مقاومت یمن در حملات به آن کشور نموده است؟ درحالی که جنبش انصارالله بارها تاکید کرده که پهپادها و موشک های مورد استفاده در حملات علیه عربستان ساخت یمنی ها است. ضمن اینکه تهران بارها اعلام کرده که درحمله به تاسیسات آرامکو در شرق عربستان نقشی نداشته است.

ایران درعین حال مستندات ارائه شده ازسوی آمریکا درباره منشاء ایرانی داشتن تسلیحات مورد استفاده مقاومت یمن درحمله به عربستان سعودی را "ساختگی و جعلی" خوانده است. مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به گزارش دبیرخانه این سازمان، این دبیرخانه را فاقد ظرفیت، تخصص و دانش لازم برای انجام تحقیقات خواند و گفت: آمریکا با تاریخچه عداوت با ایران، در صندلی راننده نشسته تا «ارزیابی» سازمان ملل متحد را شکل دهد.

به رغم گزارش اخیرگوترش و نیز تلاش های همه جانبه آمریکا برای متقاعد کردن اعضای شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، تحقق این امر درسایه مخالفت جدی روسیه و چین و برخی دیگر ازاعضای غیر دائم شورای امنیت بسیار بعید به نظر می رسد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


شنبه 24 خرداد 1399 - 17:57:3