1900 روز جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن

شنبه 24 خرداد 1399 - 9:13:57
 1900 روز جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن

تهران - الکوثر : جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن از 26 مارس 2015 آغاز شد و یک روز دیگر 1900 روز از این جنگ نامتقارن می گذرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، با گذشت 1900 روز از این جنگ، سوال مهم این است که تبعات این جنگ چه بود؟

باید تبعات جنگ را برای عربستان سعودی و یمن به طور جداگانه بررسی کرد. عربستان در حالی وارد جنگ علیه یمن شد که مدعی بود در مدت کوتاهی می تواند با شکست انصارالله، به این جنگ خاتمه دهد، اما 1900 روز از این جنگ گذشت و انصارالله در صنعا، پایتخت یمن، دولت نجات ملی را تشکیل داد و سازمان یافته ترین و منسجم ترین بازیگر سیاسی یمن محسوب می شود.

علاوه بر این، طولانی شدن جنگ علیه یمن و از دست رفتن ابتکار جنگ، یک شکست بزرگ برای آل سعود محسوب می شود. جنگ هزینه های اقتصادی هنگفتی نیز برای عربستان داشته به نحوی که برآورد صندوق بین المللی پول حاکی از هزینه 230 میلیاردی جنگ برای عربستان سعودی است.

هزینه هنگفت جنگ سبب شد آل سعود هزینه های زندگی را برای مردم عربستان افزایش دهد به نحوی که مالیات ها و قیمت حامل های انرژی افزایش یافته و همچنین حکومت سعودی با کسری بودجه مواجه شده است.

جنگ، اما برای یمن علاوه بر تبعات اقتصادی، هزینه های انسانی و اجتماعی زیادی داشته است.

در گزارشی که اخیراً مرکز عین الانسانیه که یک سازمان جامعه مدنی مستقل است، منتشر کرد، نوشت: «از ابتدای تجاوز ائتلاف سعودی علیه یمن ۱۶ هزار و ۶۷۲ غیرنظامی کشته شدند که ۳ هزار و ۷۴۲ تن از آنان را کودکان و ۲ هزار و ۳۶۴ تن از آنها را زنان تشکیل می دهند. همچنین طی مدت یاد شده ۲۶ هزار و ۷۹ غیرنظامی مجروح شدند که ۳ هزار  و ۹۹۲ تن کودک و ۲ هزار و ۷۴۲ نفر نیز زن هستند.»

این آمارها صرفاً مربوط به تاثیرات مستقیم جنگ است و آمار غیرمستقیم کشته ها و زخمی ها که در اثر بیماری، گرسنگی یا آوارگی رخ داد چندین برابر است. به لحاظ اجتماعی نیز جنگ علیه یمن سبب از بین رفتن بیش از 80 درصد زیرساخت های اجتماعی یمن از جمله جاده ها، مدارس، بیمارستان ها، دانشگاهها، مراکز بهداشتی، مساجد، مراکز توریستی، فرودگاهها، بنادر، ایستگاههای برق رسانی، پل، کارخانه، مزارع کشاورزی، پمپ بنزین و همچنین منازل مردم شده است. همه اینها از آثار محسوس، ملموس و مادی جنگ علیه یمن است.

این جنگ نامتقارن آثار غیرملموس نیز داشته است. کودکان بسیاری پدر یا مادر و یا هر دو را از دست داده اند، والدین بسیاری فرزندان خود اعم از کودک یا بزرگسال را از دست داده اند، بیش از 3 میلیون کودک یمنی از تحصیل و آموزش محروم شده اند، هزاران یمنی در این جنگ معلول شده اند. اینها تنها بخشی از آثار غیرملموس جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن است که تاثیرات آن کوتاه مدت نیست بلکه در بلندمدت نیز هم بر زندگی افراد و هم بر جامعه یمنی تاثیر دارد.

نکته پایانی این است که بحران یمن مصداق بارز یک فاجعه حقوق بشری است که آل سعود مرتکب شد، اما جامعه جهانی هیچ اقدامی برای جلوگیری از این فاجعه و یا مجازات مسببان آن انجام نداد چرا که قدرت های بزرگ غربی به خصوص آمریکا از حامیان آل سعود در جنگ علیه یمنی ها هستند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


شنبه 24 خرداد 1399 - 9:11:50