روحانی در جلسه هیأت دولت: ملت بزرگ ایران زانوی امریکا را شکست

چهار شنبه 21 خرداد 1399 - 13:35:43
روحانی در جلسه هیأت دولت: ملت بزرگ ایران زانوی امریکا را شکست

تهران- الکوثر: رئیس جمهور گفت: سیاست آمریکا سیاست زانو بر گلوست ولی ملت بزرگ ایران این زانو را شکست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، آقای روحانی در سخنانی در  جلسه امروز هیات دولت به ادامه جنایات امریکا اشاره کرد و افزود: دولت امریکا دولت بی اعتباری بود و در این دولت جدید نیز بی اعتبارتر شد یعنی دولتی که همه مقررات بین المللی را زیرپا گذاشت مساله محیط زیست، یونسکو و حقوق مظلومین عالم و ملت مظلوم فلسطین را زیرپا گذاشت و بسیاری از قراردادهایی را که با دوستان خود داشت همه را زیرپا گذاشت پس شد دولت بی اعتبار.

رئیس جمهور ادامه داد: علاوه بر اینکه دولت بی اعتبار بود بی اعتبارتر هم شد و در زمینه مبارزه با ویروس کرونا بدترین کشور در دنیا تا امروز کشور ایالات متحده امریکا است و در بحث مقابله بدترین شیوه را انتخاب کرد و بیشترین تلفات را داده و مردم خود را گرفتار کرده است و نشان داده که مدیریت لازم برای اداره این کشور عظیم و بزرگ را در اختیار ندارد.

آقای روحانی گفت: در این هفته‌های اخیر با خشونت شدیدی علیه ملت خودشان توام شده یعنی نظامیان و پلیس با دستور کاخ سفید بحث فشار به مردم و کشتار مردم را در دستورکار دارند.

رئیس جمهور افزود: البته ما از قدیم می‌دانستیم که سیاست امریکا سیاست زانو بر گلوست و همیشه در طول تاریخ اینگونه بوده اند و هر مظلومی را که پیدا می‌کردند با زانویشان به گلویش فشار می‌دادند تا او را از پای دربیاورند و این‌ها سیاستشان است نه اینکه سیاست یک پلیس در یک شهر باشد و این اساسا سیاست امریکاست، اما ملت بزرگ ایران این زانو را شکست.

وی گفت: این‌ها در سال ۹۷ می‌خواستند همین کار را با ملت ایران بکنند و این زانو را تا نزدیک حلقوم ملت آوردند، اما ملت عزیز ما این زانوی آن‌ها را درهم شکست و با آن پتک عظیم اتحاد و وحدت ملی زانوی آن‌ها را درهم شکست و اکنون آن‌ها زانویی ندارند که بخواهند به ملت ایران اعمال فشار کنند، اما سیاست آن‌ها این است و بازهم دنبال توطئه هستند.

آقای روحانی تصریح کرد: در هفته‌های آینده نیز، چون ایران در مهرماه به یک نقطه‌ای می‌رسد که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ همه تحریم‌های تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود از هم اکنون امریکایی‌ها به این روز مهم و بلند برای تاریخ دفاع ایران عصبانی و ناراحت و درحال تهیه قطعنامه هستند و می‌خواهند به شورای امنیت ببرند.

رئیس جمهور افزود: توقع ما از چهار کشور دائم این است که در برابر این توطئه ایستادگی کنند و به خاطر منافع و ثبات جهان و به خاطر منافعی که در توافق هسته‌ای مدنظر منطقه و جهان بود بایستند.

آقای روحانی ادامه داد: به ویژه از دو کشور دوستمان یعنی روسیه و چین توقع داریم در برابر این توطئه ایستادگی کنند ما مطمئن هستیم انواع توطئه‌هایی که تا امروز امریکا علیه ما داشته منجر به شکست شده و در این توطئه نیز منجر به موفقیت نخواهد شد و ما با همه توانمان توانمندی دفاعی مان را بالا می‌بریم.

رئیس جمهور گفت: امریکایی‌ها بدانند قطعنامه (به شورای امنیت) ببرند کاری کنند و یا نکنند ضربه بزنند این را باید بفهمند توانمندی دفاعی ایران در همه شرایط در شرایط سخت و تحریم بالا خواهد رفت و ما در همین سال‌های گذشته که در شرایط سخت تحریم بودیم بهترین سیستم‌های پدافند هوایی را طراحی کردیم و با همین سیستم پهپاد امریکایی را زدیم یعنی با همین سیستم ایرانی ما پهپاد امریکایی را زدیم بنابراین ما قدرت دفاعی مان را توسعه خواهیم داد.

آقای روحانی افزود: در زمینه اقتصادی مردم ما بدانند همه تلاشمان را در این زمینه که فشار بر مردم کم شود به کار خواهیم گرفت و امروز در جلسه هیات دولت رئیس بانک مرکزی دو آمار ارایه کرد که آمار مثبتی بود و نشان می‌دهد که حرکت ما حرکت درستی است یکی مربوط به سه ماهه چهارم سال گذشته بود یعنی مربوط به سال ۹۸ بود و کارگاه‌های بزرگ صنعتی ما رشد قابل ملاحظه‌ای داشتند در واقع ده و نیم درصد رشد داشتند و اگر کل سال را بخواهیم حساب کنیم بازهم رشد یک و ۹ دهم بوده که بسیار مهم است.

رئیس جمهور گفت: من امیدوارم رشد اقتصادی سال ۹۸ ما علی رغم تحریم و کرونا ان شاء​الله منفی نباشد و مثبت باشد و ان شاء الله در ماه آینده روشن می‌شود البته رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت خواهد بود و اکنون علایم و نشانه‌ها این است که رشد اقتصادی بدون نفت ما منفی نخواهد بود و مثبت خواهد بود.

روحانی افزود: همچنین در زمینه کاهش تورم علامت خوبی را مشاهده می‌کنیم در مساله شاخص بهای تولید و این در ماه اردیبهشت که نسبت به اردیبهشت سال قبل (نقطه به نقطه) حساب کنیم ۱۶ درصد است و این یعنی کاهش تورم و نوید این است که در ماه‌های بعدی ما در زمینه مصرف کننده نیز شاهد همین شرایط باشیم.

رئیس جمهور گفت: ما هم به آینده امیدواریم و هم معتقدیم که سال جهش تولید است و هم همه توانمان را ان شاء الله برای کاهش فشار بر مردم عزیز و بزرگوارمان به کار خواهیم گرفت.

تاب آوری ملت ایران مقابل کرونا زبانزد و در تاریخ ثبت خواهد شد 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه توانمندی های امروز وزارت بهداشت از فشار کرونا بیشتر است، گفت: حتی در برخی از زمینه ها از جمله در حوزه محصولات بهداشتی و ضدعفونی کننده در حال صادرات به کشورهای متقاضی هستیم.

آقای حسن روحانی در جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا در روز‌های پایانی ماه چهارم است، افزود: مردم بزرگ ما در این چهار ماه، فشار زیادی را از لحاظ اقتصادی و زندگی تحمل کردند؛ اما در عین حال در مقایسه با همه کشور‌هایی که فشار و تحریم نداشتند و صرفاً با مسئله کرونا مواجه بودند، تاب آوری ملت ایران امروز زبانزد است و در تاریخ ثبت خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه همچنان مسئله سلامت مردم مسئله اول دولت است، گفت: به دلیل بازگشایی‌هایی که در ماه‌های گذشته انجام گرفته به طور طبیعی باید با احتیاط و خودمراقبتی بیشتر بتوانیم در برابر خطرات احتمالی این ویروس مقابله انجام بدهیم.
آقای روحانی، افزود: از آغاز این مبارزه تا هفته‌های پیش به جز چند استان، به مرحله مهار این ویروس رسیدیم؛ در چند استان هم تلاش مضاعف انجام می‌گیرد تا از شرایط قرمز خارج شوند.

رئیس جمهور ضمن تشکر از وزارت بهداشت و همه کارکنان سلامت گفت: با توجه به اینکه پایانی برای کرونا متصور نیست و نه گرمای هوا می‌تواند نسبت به این ویروس تأثیرگذار باشد، پس ضرورت دارد دستگاه‌های نظارتی ما اعم از وزارت بهداشت، صمت، دادگستری و اصناف کار نظارتی را انجام دهند؛ بازگشایی‌ها در کشور از آغاز مشروط به این بود که به این دستورالعمل‌ها همه مردم توجه کنند.
آقای روحانی ادامه داد: البته افزایش بیماران کرونایی که در هفته‌های اخیر می‌بینیم بخشی به این مربوط می‌شود که تست‌های آزمایشگاهی را اضافه کردیم؛ وقتی تست بیشتر می‌شود شناسایی هم بیشتر می‌شود.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: این مسئله جنبه منفی ندارد و مردم نگران نباشند؛ ما وقتی زودتر تشخیص می‌دهیم دیگر به مرحله بستری نمی‌رسند و توصیه‌ها به موقع انجام می‌شود و معمولاً این بیماران سرپایی مداوا می‌شوند.
آقای روحانی با اشاره به توانمندی‌های وزارت بهداشت و درمان که از فشار این ویروس بسیار بالاتر است، اظهار داشت: به غیر از بخش تحول سلامت کار‌های دیگری هم برای یافتن درمان و واکسن در حال انجام است.

رئیس جمهور همچنین اعلام کرد: در حال حاضر در این زمینه صادر کننده هستیم؛ با کشور‌هایی که با سران شان به صورت تلفنی در تماس هستیم، بعضی از آن‌ها از ما متقاضی صادرات امکانات ضدعفونی و بهداشتی هستند که این کار هم در حال انجام است.

ضرورت استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس 

رئیس جمهور گفت: یکی از جا‌هایی که ممکن است مشکل آفرین باشد مترو و اتوبوس است جایی که تجمع در آنجا در برخی ساعات زیاد است و اگر مردم از وسایل حفاظتی همچون ماسک استفاده نکنند حتما با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.
آقای روحانی در جلسه هیئت دولت با اشاره به همکاری مردم از روز اول مقابله با کرونا افزود: باز هم از مردم عزیز و بزرگوار می‌خواهیم که در این زمینه ما را یاری کنند و مطمئنیم با یاری مردم در آن چند استانی هم که کرونا زیاد است به مهار خواهیم رسید.

رئیس جمهور گفت:، اما در عین حال مراقبت‌ها همچنان باید تا ماه‌های آینده ادامه پیدا کند.
آقای روحانی افزود: از آموزش و پرورش هم درخواست داریم که در این روز‌های تابستان که دانش آموزان فراغت دارند از این فرصتی که در فضای مجازی به وجود آمده استفاده کنند هم برای تکمیل آموزش‌هایی که در سال گذشته دانش آموزان داشتند و هم برای پرکردن ساعات فراغت آن‌ها و هم برای خودمراقبتی آنها.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما راهی نداریم جز اینکه سبک زندگی مان را عوض کنیم تصریح کرد: ما تا زمانی که این ویروس وجود دارد و تا زمانی که دنیا به یک واکسن مطمئن برای آن برسد راه دومی نداریم بازگشایی‌ها باید به تدریج ادامه پیدا کند، اما راه حل اصلی تغییر سبک زندگی است که در معاشرت‌ها و آداب و رسومی که داشتیم همه جا باید مراعات کنیم و سبک زندگی را برای مدتی باید تغییر دهیم تا از این شرایط خارج شویم البته ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا از این شرایط بیرون بیاییم.

وی با تاکید بر آگاهی مردم از شرایط کشور گفت: ما در سال ۹۷ با تحریم شدید بی نظیری از طرف حاکمان کاخ سفید مواجه شدیم و متاسفانه با رعب و وحشت کشور‌های دیگر را نیز وادار کردند در برخی موارد با آن‌ها همراهی کنند بنابراین ما از سال ۹۷ در شرایط ویژه‌ای هستیم و از اواخر سال ۹۸ نیز که این ویروس اضافه شد شرایط ما دشوارتر شد.

رئیس جمهور افزود: همه باید توجه کنند در این مسئله که ما در چه شرایطی داریم کشور را مدیریت می‌کنیم، ۱۴ ماه از فرصت دولت مانده که در این مدت باید همه توان خود را بگذاریم برای حل مشکلات مردم و رفاه آن‌ها و همچنین برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام.
آقای روحانی با تشکر از همه کارگران، مهندسان و کارگزاران گفت: ما هر هفته رقم بسیار بالایی افتتاح می‌کنیم به طور مثال همین هفته ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان طرح و پروژه صنعتی و معدنی افتتاح خواهد شد.

هر سال ۵۰ میلیارد دلار از درآمدمان کم می‌شود 

رئیس جمهور گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه ایران باعث شده که هر سال ۵۰ میلیارد دلار از درآمد ایران کسر شود و جبران آن سخت است.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیئت دولت افزود: افتتاح پنج شنبه‌ها همه افتتاح‌های ما نیست همه روز‌ها ما افتتاحیه‌هایی داریم که به دست استاندار، مسئولان و شرکت‌ها و بخش‌های مختلف افتتاح صورت می‌گیرد، ولی در همین افتتاح‌های هفتگی هم ما می‌بینیم که در هر هفته چهار الی پنج هزار پروژه بهره برداری می‌شود و افتتاح پروژه‌های مختلف به معنای آن است که نشاط و فعالیت در کشور ما علی رغم همه این فشار‌ها وجود دارد.

وی گفت: در شرایط تحریم و فشار فوق العاده آن در سال‌های اخیر هر سال حدود ۵۰ میلیارد دلار از درآمدمان کم شده است و برای روشن شدن معنای آن باید بگویم که کل بودجه امسال ما ۵۷۰ هزار میلیارد تومان است.
آقای روحانی افزود: در سال گذشته این رقم چهارصد و ۴۸ هزار میلیارد تومان بود حال ۵۰ میلیارد دلار یعنی ۸۷۰ هزار میلیارد تومان که حدود دو برابر بودجه سال گذشته است.

رئیس جمهور گفت: هر دولتی در دنیا در این شرایط به زانو درمی آمد، اما ایستادگی مردم و همکاری قوای دیگر، کمک و حمایت و همکاری مقام معظم رهبری و حضور دولت در صحنه باعث شده که ما امروز شرایط زندگی قابل تحمل، ولی سختی داشته باشیم.
آقای روحانی افزود: به هر حال مردم می‌بینند در این شرایط سخت ما هم در مبارزه با این ویروس و هم در تولید فعال هستم یعنی امسال سال جهش تولید است و ما همه توانمان را برای تولید به کار خواهیم گرفت و شما خواهید دید که تا پایان سال ما پروژه‌های بسیار عظیمی را افتتاح خواهیم کرد.

رئیس جمهور گفت: در همین سفری که معاونان رئیس جمهور به منطقه آذربایجان داشتند امروز در دولت گزارشی که دادند سه طرح بسیار مهم در آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل ان شاءالله برخی تا پایان امسال و برخی هم تا پایان دولت افتتاح می‌شود.
وی افزود: موضوع دریاچه ارومیه که اولین قول دولت به مردم آذربایجان و غرب کشور بود و از اهمیت ویژه محیط زیستی هم برخوردار است با طرح‌هایی که تا دی ماه ان شاء الله افتتاح می‌شود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: تونلی با وسعت ۳۶ کیلومتر حفر کردیم که ۹۰ درصد گرد و غبار در ارومیه در طول دولت یازدهم و دوازدهم مهار شد و آن ۱۰ درصد هم تا پایان امسال مهار می‌شود و این عظیم‌ترین کار زیست محیطی در تاریخ کشور است.

در زمینه محیط زیست کار‌های بسیار بزرگی انجام گرفته است 

رئیس جمهور گفت: دولت‌های یازدهم و دوازدهم، دولت محیط زیست بوده و در زمینه محیط زیست کار‌های بسیار بزرگی انجام گرفته است.
آقای حسن روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه از همه آن‌هایی که به دولت انتقاد دارند، می‌خواهم که با زبان روان و راحت انتقاد کنند، افزود:، اما آن‌ها هم شرایط امروز را در نظر بگیرند و هم منصفانه انتقاد کنند.

رئیس جمهور گفت: ما وارد این حاشیه سازی نخواهیم شد و اگر کسی در جایی حرفی زد، کاری که انجام می‌دهیم را برای مردم توضیح می‌دهیم.

آقای روحانی با تبیین اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم، افزود: درست است که شرایط زندگی مردم سخت شده و تورم آن به خاطر تحریم‌ها در حدی که مدنظر ما بود، نیست، در شرایطی که این تحریم‌ها شدید نبود، رشد اقتصادیمان از منهای ۸ به مثبت ۱۴ آمد و این در تاریخ کشور بی سابقه بود، رشد اقتصادی ما در سال ۹۱ منهای ۸ بود که در سال ۹۵ مثبت ۱۴ شد.
رئیس جمهور گفت: بنابر این کار بزرگی انجام شده، تورم ما ۴۰ بوده و امروز تورم تک رقمی شده و به ۷ رسیده است و رشد اقتصادی نیز دو رقمی شده است.

آقای روحانی افزود: همان وعده‌ای که در دولت یازدهم از آغاز به مردم دادیم در همان دولت پیاده کردیم، اما در دولت دوازدهم با شرایط ویژه‌ای روبرو هستیم و این شرایط ویژه باید مدنظر باشد.
رئیس جمهور همچنین گفت: متوسط حقوق کارمندان و کارگران نسبت به دولت یازدهم ۴ تا ۵ برابر شده و مستمری افراد کم درآمد جامعه نیز ۹ برابر شده است.

دولت الکترونیک را باید با سرعت جلو ببریم 

رئیس جمهور گفت: در شرایط کرونایی باید دولت الکترونیک را به سرعت جلو برده و کار‌ها و خدمات را از طریق فضای مجازی انجام داد.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیئت دولت، افزود: در شرایط کرونایی باید دولت الکترونیک را با سرعت جلو ببریم، چاره‌ای نداریم درباره سبک زندگی که اشاره‌ای به آن کردم که منظورم فقط دست ندادن یا ماسک زدن نیست، بلکه سبک زندگی را می‌توان با انجام کار‌ها و خدمات از طریق فضای مجازی در اختیار مردم قرار داد.

رئیس جمهور گفت: امروز به من گزارش دادند که در زمینه بیمه شخص ثالث نسخه‌های کاغذی حذف شده و مردم می‌توانند کار بیمه و خسارت را از طریق فضای مجازی انجام دهند، همین یک تصمیم یعنی ۵۰ میلیون اقدام نسبت به موضوع بیمه شخص ثالث در فضای مجازی در حال انجام است.
آقای روحانی افزود: بنابراین در زمینه دولت الکترونیک همه دولت بسیج خواهد شد که روز به روز خدمات به مردم توسط فضای مجازی انجام شود، این برای مبارزه با کرونا و سبک زندگی جدید یک اصل بسیار مهم است.

رئیس جمهور گفت: البته شرکت‌های دانش بنیان این خدمات را توسعه می‌دهند، اینکه ۵ هزار شرکت دانش بنیان، ۱۲۰ هزار میلیارد درآمدشان در یک سال بوده است، به معنای یک تحول بزرگ در علم و فناوری جدید در کشورمان است.

آقای روحانی افزود: نکته دوم، مشکل مردم در موضوع مسکن است، امروز شرایط مسکن، اجاره‌ها و قیمت مسکن با شاخص‌های اقتصادی مان منطبق نیست، یعنی حرکتی در جامعه است که فشار ناعادلانه‌ای به مردمی که یا مستاجرند یا قصد تهیه مسکن دارند وارد می‌کند، به همین علت امروز در دولت دستور دادم، وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و وزیر مسکن زیر نظر معاون اول رئیس جمهور این موضوع را مد نظر قرار دهند و همه طرح‌هایی که برای مهار این مسئله امکان پذیر است را اولویت قرار دهند، تا بتوانیم فشاری که بر روی دوش مردم است را کاهش دهیم.

 


چهار شنبه 21 خرداد 1399 - 13:34:10