نماینده عراقی: اخراج نظامیان خارجی از عراق، قطعی است

دو شنبه 19 خرداد 1399 - 14:34:59
نماینده عراقی: اخراج نظامیان خارجی از عراق، قطعی است

تهران- الکوثر: رئیس فراکسیون پارلمانی «السند الوطنی» عراق با تأکید بر لزوم اخراج نظامیان خارجی از این کشور گفت که در مذاکره با آمریکا باید جدول زمانبندی برای خروج نیروهای خارجی تنظیم شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  «احمد الاسدی» نماینده پارلمان و رئیس فراکسیون «السند الوطنی» عراق به مسئله مذاکرات آتی این کشور با ایالات متحده آمریکا پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العهد، الاسدی با انتشار بیانیه‌ای گفت: «گفت‌وگوی آتی، برای عراق مهم است و باید بر اساس مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای خارجی شکل گیرد».

وی تأکید کرد که در این مذاکرات باید جدول زمانبندی برای خروج نیروهای خارجی از عراق تنظیم شود و هیچ گفت‌وگویی درباره مدت زمان ابقای نیروهای خارجی در عراق وجود ندارد.

این نماینده عراقی بار دیگر تصریح کرد، مصوبه اخراج نیروهای خارجی از عراق، صادر شده و دولت پیشین بدان پایبند بوده و به یک مصوبه لازم‌الاجرا بدل شده است.

الاسدی درباره مسائلی که در مذاکرات با آمریکا بررسی خواهد شد، گفت: «مسائل دیگری که مربوط به توافق راهبردی و مکانیزمی است که این معاهدات با آن اجرایی خواهد شد را پیگیری خواهیم کرد».

منظور الاسدی از توافق راهبردی، توافق سال ۲۰۰۹ عراق و آمریکاست که منجر به همکاری‌های امنیتی دو کشور و خروج نیروهای آمریکایی از عراق شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد، حاکمیت عراق در درجه نخست اهمیت قرار دارد و استقلال این کشور، سنگ‌بنا و اصلی است که «در تمامی گفت‌وگوها بر آن تکیه خواهیم کرد».

قرار است مذاکرات آمریکا و عراق  ۲۱ خرداد ماه جاری برگزار شود.

مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نظامیان خارجی به ویژه تروریست‌های آمریکایی در دی ۱۳۹۸ تصویب و لازم‌الاجرا شد، ولی آمریکا و طیفهای سیاسی وابسته به این کشور، تا کنون مانع اجرای این مصوبه شدند.

کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق هم به همراه وزارت خارجه این کشور یکشنبه (روز گذشته)، نام اعضای تیم مذاکره کننده با طرف آمریکایی را بررسی کردند.

«ابو علی العسکری» مسئول امنیتی گروه مقاومت «کتائب حزب الله» عراق از ترکیب اعضای گروه مذاکره کننده با ایالات متحده آمریکا انتقاد کرد و گفت: «از اینکه گروهی برای مذاکره با دشمن آمریکایی تعیین شده که بیشتر اعضای آن، همسو با طرح آمریکا در کشور هستند، غافلگیر شدیم» 


دو شنبه 19 خرداد 1399 - 14:20:35