ادامه جنایت های ائتلاف سعودی علیه یمن در فضایی کرونایی

یک شنبه 18 خرداد 1399 - 19:9:42
ادامه جنایت های ائتلاف سعودی علیه یمن در فضایی کرونایی

تهران - الکوثر : شصت و سومین ماه جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن نیز در حال سپری شدن است. کرونا ویژگی جدیدی است که همراه با جنگ ائتلاف سعودی برای مردم یمن مشکلات جدی ایجاد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در اثر جنگ ائتلاف سعودی، بیش از 20 میلیون یمنی با قحطی و گرسنگی مواجه هستند. زیرساخت های بهداشتی یمن نیز تقریباً به طور کامل از بین رفته است. ترکیب فقر و گرسنگی با از بین رفتن زیرساخت های بهداشتی سبب می شود که کرونا در یمن شیوع پیدا کند، موضوعی که سازمان ملل متحد نیز تاکنون بارها درباره آن هشدار داد. 

بر اساس آخرین آمار، در یمن ۴۱۹ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این میان ۹۵ نفر جان خود را از دست داده اند. برنامه توسعه‌ ای سازمان ملل متحد اعلام کرد بیش از ۲۰ میلیون یمنی از قحطی و گرسنگی مزمن رنج می ‌برند و در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند. ائتلاف سعودی به هیچ کدام از هشدارها توجهی ندارد و هیچ اقدامی ورود کمک های بشردوستانه به داخل این کشور که فقیرترین کشور عربی منطقه غرب آسیا است، انجام نمی دهد. 

نکته مهم دیگر این است که در حالی که ائتلاف سعودی در سال های گذشته یمن را تحت محاصره همه جانبه قرار داد، با شیوع کرونا گذرگاهها و فرودگاههای یمن را باز کرد. اگرچه ائتلاف سعودی مدعی شد این اقدام را با هدف کمک به یمن در فضای کرونایی انجام داد، اما از یک سو مانع ارسال کمک های بشردوستانه به یمن می شود و از سوی دیگر این اقدام سبب شد افراد زیادی بدون آزمایش کرونا وارد خاک یمن شوند، در حالی که اکنون همه کشورها پیش از ورود افراد، اقدام به آزمایش کرونا می کنند.

در همین راستا، شورای عالی امور بشردوستانه دولت نجات ملی اعلام کرد که عربستان سعودی همزمان با پیدایش موارد ابتلا به کرونا در یمن، ۸۰۰ سومالیایی را بدون قرنطینه و آزمایش به استان الجوف یمن آورده است.

همزمان با نگرانی ها در خصوص شیوع کرونا در یمن، ائتلاف سعودی نیز همچنان به بمباران مناطق مختلف این کشور فقیر ادامه می دهد. دولت نجات ملی یمن تا کنون بارها خواستار توقف جنگ به علت شیوع گسترده کرونا شد و حتی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز بر توقف درگیری ها تاکید کرد.

ائتلاف سعودی در ظاهر اعلام اتش بس کرد، اما در عمل از روز 9 آوریل که آتش بس ادعایی خود را اعلام کرد، هیچ پایبندی به این آتش بس نداشته و روزانه دهها بار مناطق مختلف یمن را هدف بمباران خود قرار داده است. در همین راستا، "یحیی سریع"، سخنگوی نیروهای مسلح یمن با اعلام این موضوع که جنگنده های ائتلاف سعودی در هفته گذشته بیش از 250 بار مناطق مختلف یمن را هدف قرار دادند، تاکید کرد تعداد حملات هوایی ائتلاف سعودی از 9 آوریل تا کنون به یک هزار و 836 نوبت و عملیات تهاجمی این ائتلاف در محورهای عملیاتی به 135 حمله می ‌رسد. 

نکته پایانی اینکه همچنان سکوت جامعه جهانی به خصوص قدرت های غربی مدعی حقوق بشر در مقابل جنایت های ائتلاف سعودی علیه یمن ادامه دارد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


یک شنبه 18 خرداد 1399 - 16:20:38