تعلیق پیمان نظامی فیلیپین با آمریکا

پنج شنبه 15 خرداد 1399 - 13:17:8
تعلیق پیمان نظامی فیلیپین با آمریکا

تهران - الکوثر : وزیر امور خارجه فیلیپین در توییتی اعلام کرد، "به دستور رئیس جمهوری این کشور معاهده "وی اف ای" با آمریکا به حال تعلیق در آمده است".

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "تئودور لاکسین"  اعلام کرد، "رودریگو دوترته" رئیس جمهوری فیلیپین به دنبال متهم کردن واشنگتن به مداخله در سیاست جنجالی او علیه قاچاق موادمخدر، روندی شش ماهه برای خروج از معاهده نظامی "وی اف ای" (VFA) با آمریکا را که در ماه فوریه آغاز کرده بود، به حال تعلیق درآورد.  

رئیس جمهوری فیلیپین پیشتر، در واکنش به  لغو روادید یک مقام بلندپایه این کشور از سوی آمریکا، دستور لغو توافقنامه نظامی با واشنگتن را صادر کرده بود.

تعلیق روند خروج فیلیپین از توافقنامه همکاری نظامی با آمریکا توسط دوترته نشان می دهد که دولت مانیل در تامین منافع و امنیت ملی آن کشور بدون تاثیر پذیری از فشارهای کاخ سفید مسیری مستتقل را طی می کند.

از زمان به قدرت رسیدن دوترته در فیلیپین و اتخاذ سیاست برخورد قاطع با قاچاقچیان مواد مخدر در این کشور که مطالبه ای ملی نیز محسوب می شود،دولت آمریکا به بهانه به خطر افتادن حقوق بشر در فیلیپین سیاست فشار علیه این کشور را در دستور کار قرار داد.

دوترته طبق وعده های انتخاباتی خود برای مقابله سخت با قاچاقچیان مواد مخدر به نیروهای پلیس و حتی مردم این کشور اجازه داد برای ریشه کنی مواد مخدر، قاچاقچیان و فروشندگان را هدف شلیک های مرگبار خود قرار دهند.

سیاست های سخت گیرانه دوترته علیه قاچاقچیان که در دوران تبلیغات انتخاباتی بر آن تاکید داشت، یکی از دلایل اصلی پیروزی وی در انتخابات پیشین ریاست جمهوری فیلیپین بود.

به گفته «رومان کاسیپل» تحلیلگر مسائل سیاسی فیلیپین؛ "مردم فیلیپین رودریگو دوترته را فردی با صداقت می دانند و به همین دلیل  همچنان 80 درصد از مردم این کشور از سیاست های رئیس جمهوری فیلیپین حمایت می کنند."

با وجود حمایت ها و استقبال مردم فیلیپین  از برخورد سخت دوترته با قاچاقچیان مواد مخدر،اما دولت آمریکا مدعی شد این روند فراتر از چارچوبهای قضایی و مسائل حقوق بشری است که تنها خشونت محض را ترویج می کند.

در پی بروز تنش در روابط مانیل و واشنگتن برسر نحوه برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر در فیلیپین،وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای اجرای قرارداد فروش 26 هزار قبضه سلاح تهاجمی به پلیس ملی فیلیپین را متوقف کرد که واکنش دوترته را در پی داشت. 

البته دولت فیلیپین هم در اقدامی متقابل ،درخواست آمریکا برای استقرار موشک های میانبرد در آن کشور را رد کرد و آنرا بر خلاف قانون اساسی فیلیپین دانست.

تصمیم دوترته برای اغاز روند خروج شش ماه از پیمان همکاری نظامی با آمریکا در فوریه گذشته پس از آن انجام شد که کاخ سفید با صدور روادید سفر برای  "رونالد روزا " سناتور فیلیپینی به آمریکا مخالفت کرد.

به نظر میرسد که مخالف دوترته با انتقال تسلیحات و تجهیزات نظامی آمریکا به فیلیپین از جمله استقرار موشک های میانبرد و تصمیم برای پایان همکاری نظامی با واشنگتن ،تصمیم تازه وی برای تعلیق روند خروج شش ماهه از این پیمان همکاری را نیز باید در چارچوب ملاحظات ملی رئیس جمهوری برای تامین منافع اساسی این کشور دانست.  

دوترته در دو سال گذشته با لغو گشت های مشترک دریایی با آمریکا در دریای چین جنوبی و رزمایش های دو جانبه وهمچنین مخالفت با استفاده ارتش آمریکا از پایگاه های نظامی فیلیپین اقداماتی است که نشان می دهد رئیس جمهوری این کشور هراسی از مخالفت با سیاست های آمریکا در منطقه و اتخاذ تصمیم درعدم همکاری با این کشور ندارد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


پنج شنبه 15 خرداد 1399 - 11:48:24