تاکید امریکا برادامه حضور نظامی در افغانستان

دو شنبه 12 خرداد 1399 - 14:28:14
تاکید امریکا برادامه حضور نظامی در افغانستان

تهران - الکوثر : نماینده دائم آمریکا درسازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بر ادامه حضور نظامیاین کشور درافغانستان تاکید کرد .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «کی بلی هاچسون» گزارش اخیر رسانه‌ها مبنی بر تلاش دونالد ترامپ در خصوص  خروج نظامیان  آمریکایی از افغانستان پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر را رد کرد  و گفت چنین طرحی در اولویت قرار ندارد.

اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ناتو درباره آنکه کشورش برنامه ای برای خروج از افغانستان ندارد،نشانه ای آشکار از عدم پایبندی و بد عهدی کاخ سفید به تعهدات خود برای خروج از این کشور با هدف پایان دادن به جنگ و خشونت در افغانستان است.

دولت آمریکا در جریان توافق صلح با طالبان در 29 فوریه گذشته در دوحه پایتخت قطر متعهد شد که نیروهای نظامی خود را به طور کامل از افغانستان خارج کند.

با وجود گذشت چند ماه از امضای این توافق هنوز دولت آمریکا جدول زمانبندی برای خارج کردن نظامیان خود از افغانستان را منتشر نکرده است.

در شرایطی نماینده آمریکا درناتو به سیاست کشورش در ادامه حضور نظامی در افغانستان اذعان کرده است که برقراری صلح در این کشور به اجرای تعهد کاخ سفید برای خروج کامل نظامی از افغانستان گره خورده است.

چنانچه آمریکا نخواهد طبق توافق دوحه به حضور نظامی خود در افغانستان پایان دهد،باردیگر بر شدت خشونت ها در این کشور از سوی طالبان افزوده خواهد شد،زیرا شرط اصلی این گروه برای برقراری آتش بس دائمی و کنار گذاشتن سلاح ،خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان است.

همچنین باید توجه داشت ، در صورتی که آمریکا تعهد خود برای خروج نظامی خود از افغانستان را نقض کند روند شروع شده صلح دراین کشور به دوره قبل از توافق دوحه بازمی گردد و باردیگر افغانستان به صحنه حداکثری خشونت و ناامنی تبدیل می شود.

در چنین شرایطی ،امیدها در افغانستان برای برگزاری مذاکرات بین الافغانی نیز به یاس مبدل می شود وروند تحقق مطالبه مردم این کشور برای استقرار ارامش و صلح به دلیل تداوم سیاست های فریبکارانه و یکجانبه آمریکا متوقف خواهد شد.

با توجه به بروز برخی نشانه ها درخصوص انعطاف در مواضع طالبان درهفته های اخیر از جمله آتش بس سه روزه بمناسبت عید فطر  درچارچوب زمینه سازی برای گفتگوهای بین الافغانی،شکست روند کنونی تلاش ها در افغانستان برای پایان جنگ بر عهده آمریکاست که بر خلاف تعهد خود برای خروج از آن کشور نه تنها برنامه زمانی در این خصوص ارائه نکرده است بلکه به گفته نماینده کاخ سفید در ناتو قصد خروج از افغانستان را ندارد.      

 این دیدگاه وجود دارد که آمریکا به بهانه مبازه با گروه تروریستی داعش در افغانستان در تلاش است تا پس از توافق صلح دوحه حضور نظامی خود دراین کشور توجیه کند .   

«جاوید کوهستانی» کارشناس نظامی در افغانستان می گوید : واشنگتن به بهانه داعش به دنبال توجیه حضورش در افغانستان است. آمریکا تلاش‌ دارد تا نشان دهد داعش از افغانستان تهدید علیه منافع آمریکا است؛ درحالیکه تاکنون دیده نشده که داعش از افغانستان تهدیدی برای منافع این کشور باشد.  

چنانچه آمریکا بخواهد به بهانه مبارزه با داعش به دلیل مورد تهدید قرار گرفتن منافع این کشور در افغانستان،ادامه حضور نظامی در این کشوررا ادامه دهد،قطعا توافق صلح بین واشنگتن و طالبان بر هم می خورد و مجددا جنگ و خشونت از سوی این گروه به افغانستان بازمی گردد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


دو شنبه 12 خرداد 1399 - 11:43:47