دوره 20 ساله مقاومت در غرب آسیا و چشم انداز آن

سه شنبه 6 خرداد 1399 - 10:29:40
دوره 20 ساله مقاومت در غرب آسیا و چشم انداز آن

تهران - الکوثر : رزمندگان حزب الله لبنان 25 مه 2000 موفق شدند رژیم صهیونیستی را مجبور کنند که نظامیان خود را از جنوب لبنان خارج کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، 25 مه 2000 نقطه عطفی در تحولات غرب آسیا بود، به نحوی که پس از دو دهه نظم امنیتی این منطقه دچار دگردیسی آشکاری شده است.  

رزمندگان حزب الله لبنان 25 مه 2000 موفق شدند رژیم صهیونیستی را مجبور کنند که نظامیان خود را از جنوب لبنان خارج کند. این عقب نشینی تحقیرآمیز که پس از 22 سال اشغال جنوب لبنان رخ داد، زمینه تحولات عظیمی را در منطقه غرب آسیا ایجاد کرد.  

اول؛ این عقب نشینی افسانه ساختگی شکست ناپذیری ارتش رژیم صهیونیستی را از بین برد و زمینه شکست های متعدد بعدی به خصوص در جنگ 33 روزه سال 2006 را فراهم کرد.  

دوم؛ پس از شکست سال 2006 اسرائیل از حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه تا امروز، رژیم صهیونیستی هیچگاه جرات حمله جدید علیه حزب الله لبنان را پیدا نکرد. 

سوم؛ حزب الله لبنان از سال 2011 جغرافیای فعالیت و همچنین ماموریت خود را گسترده تر کرد. حزب الله از لبنان خارج شد و در جغرافیای سوریه نقش پررنگ و سازنده ای در مبارزه با تروریسم ایفا کرد. در واقع، مبارزه با گروههای تروریستی نیز به ماموریت حزب الله در کنار جنگ با رژیم صهیونیستی افزوده شد. 

چهارم؛ در یک دهه اخیر، گروههای مقاومت در منطقه غرب آسیا وزن و جایگاه برجسته ای پیدا کرده و سبب تغییرات جدی در توازن قدرت منطقه ای شده اند. در حالی که محور سازش شاهد روند نزولی در موقعیت منطقه ای خود بود، محور مقاومت شاهد تکثیر بازیگران و رشد آشکار موقعیت منطقه ای خود است.

انصارالله یک بازیگر جدید و قدرتمند در یمن است که عربستان سعودی، مهمترین بازیگر محور سازش و یکی از قدرت های منطقه غرب آسیا را در جنگ علیه یمن به زانو در آورده است. حشد الشعبی و گروههای مقاومت در عراق پرچم اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور را دست گرفته و اقدامات آن سبب شد آمریکا نظامیان خود را از پایگاه های نظامی کوچکتر در عراق خارج کند.  

پنجم؛ توان نظامی گروههای مقاومت در منطقه غرب آسیا به حدی افزایش یافته است که طرح های تجزیه طلبانه قدرت های غربی و رژیم صهیونیستی از جمله در عراق و سوریه که در قالب بهره گیری از تروریسم داعشی پیگیری شد، تماما با شکست مواجه شد.

ششم؛ طول جنگ های اسرائیل علیه گروههای مقاومت در باریکه غزه به 48 ساعت کاهش پیدا کرد، در حالی که باریکه غزه از سال 2006 تاکنون تحت محاصره همه جانبه رژیم اشغالگر صهیونیستی قرار دارد. 

این موفقیت های گروههای مقاومت در منطقه غرب آسیا سبب شد که بسیاری از تحلیلگران امروز از شکل گیری ژئوپلتیک مقاومت در غرب آسیا به رهبری جمهوری اسلامی ایران سخن می گویند. این دستاورد مهم به منزله شکست رژیم صهیونیستی و قدرت های غربی به خصوص آمریکا است که در دو دهه اخیر برای تضعیف محور مقاومت در منطقه از هیچ تلاشی دریغ نکردند.

در همین راستا، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصار الله یمن معتقد است که: «دشمن صهیونیستی در سال 2000 بدون قید و شرط شکست خورد، یک شکست تاریخی که دوره شکست‌های پی در پی پروژه صهیونیستی و آمریکایی در منطقه را رقم زد.

نکته پایانی اینکه؛ قدرت های غربی که حمایت از رژیم صهیونیستی را مهمترین راهبرد خود در غرب آسیا قرار دادند، در مقابل موفقیت های دو دهه اخیر محور مقاومت و شکل گیری ژئوپلتیک مقاومت در غرب آسیا به بهره گیری از ابزارهای سیاسی نظیر تحریم، قرار دادن در لیست ادعایی تروریستی و توقیف اموال و دارایی های گروههای مقاومت و رهبران آن روی آورده اند که آخرین آن، اقدام آلمان ضد حزب الله لبنان و تروریستی خواندن آن بود که در ماه گذشته میلادی انجام شد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


سه شنبه 6 خرداد 1399 - 8:48:38