آغاز دادگاه نتانیاهو ؛ نمایشی سیاسی

دو شنبه 5 خرداد 1399 - 14:16:13
آغاز دادگاه نتانیاهو ؛ نمایشی سیاسی

تهران - الکوثر : نخستین جلسه دادگاه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به اتهام فساد روز گذشته برگزار شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،  نتانیاهو، مورد عجیبی در میان سیاستمداران جهان است. نتانیاهو در مقر سازمان ملل متحد برای تحریک افکار عمومی جهان علیه ایران به نقاشی روی آورد. نتانیاهو در اظهارنظری عجیب مدعی شده بود که جوانان ایران اجازه پوشیدن شلوار جین ندارند. هیچ کدام از این اظهارنظرهای نتانیاهو ضد ایران نه تنها نتیجه ای برای وی در بر نداشته بلکه ایران روز به روز قوی تر شد. 

نتانیاهو در داخل سرزمین های اشغالی به فساد، خیانت در امانت و دریافت رشوه متهم است، اما حاضر به کناره گیری از قدرت نشد. نتانیاهو از دموکراسی سخن می گوید، اما بیش از یک دهه است که قدرت را در سرزمین های اشغالی در اختیار دارد و مانع چرخش قدرت است. تمایل به قدرت نزد نتانیاهو به حدی است که منافع شخصی خود را کاملاً بر منافع اسرائیل ارجحیت می دهد، به نحوی که اسرائیل را وارد یک بن بست سیاسی یک ساله می کند. در یک سال گذشته، سه انتخابات پارلمانی در سرزمین های اشغالی برگزار شد چرا که نتانیاهو حاضر نشد به رغم مخالفت های گسترده داخلی، از قدرت کناره گیری کند.

نکته دیگر اینکه، نتانیاهو حتی برای بقای در قدرت، دادگاه عالی اسرائیل را به شورش های خیابانی تهدید کرد. علاوه بر این، نتانیاهو در شرایطی کابینه جدید اسرائیل را تشکیل داد که تنها یک هفته بعد در دادگاه حاضر شد تا پاسخگوی اتهامات فساد، خیانت و رشوه باشد.

این شرایط حضور در دادگاه بدین معنی است که عملاً این دادگاه، نمایشی است و قرار نیست حکم عادلانه ای علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی صادر شود. نخست وزیر اسرائیل در شرایطی روز گذشته در دادگاه حاضر شد که پیش از این، حکم دادگاه را مبنی بر ممانعت برای تشکیل کابینه جدید اسرائیل دریافت کرده بود. 

پلیس اسرائیل چهار پرونده در خصوص فساد دولتی و مالی نخست وزیر این رژیم تشکیل داده است. نخستین پرونده موسوم به «پرونده 1000» به دریافت هدایا از تجار ثروتمند مربوط است. پرونده دوم موسوم به «پرونده 2000» نیز مربوط به توافق نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مالک روزنامه صهیونیستی «یدیوت آحارونوت» برای پوشش بهتر اخبار کابینه‌ اش در مقابل ایجاد محدودیت هایی بر روزنامه رقیب (اسرائیل هیوم) است.

به عبارت دیگر، نتانیاهو از قدرت خود سوء استفاده کرد. در پرونده سوم موسوم به «پرونده 3000» هم نتانیاهو به زد و بند در جریان خرید زیردریایی ‌های اتمی از آلمان متهم است. همچنین در پرونده چهارم موسوم به «پرونده 4000 » نتانیاهو متهم به پرداخت میلیون‌ها دلار تسهیلات مالی به «شاؤول الویچ» مالک شرکت «بزک» است. به عبارت دیگر، نتانیاهو به پرداخت رشوه متهم است. 

نتانیاهو در جلسه روز گذشته دادگاه رسماً خود را از اتهامات تبرئه کرد و مدعی شد که قربانی کارزاری شده که از سوی رسانه‌ های وابسته به احزاب چپ با هدف جلوگیری از رسیدن او به قدرت هدایت می ‌شود.

این ادعای نتانیاهو و همچنین مجوز تشکیل کابینه برای وی از سوی دادگاه، نشان می دهد که دادگاه نتانیاهو فرایند حقوقی خود را از دست داده و عملاً به نمایشی سیاسی تبدیل شد که منتهی به حکم عادلانه ای علیه نخست وزیر رژِم صهیونیستی نخواهد شد. بر همین اساس نیز همزمان با برگزاری جلسه محاکمه‌ نتانیاهو، مخالفان نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیرون ساختمان دادگاه تجمع کردند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


دو شنبه 5 خرداد 1399 - 14:10:29