رزمایش موشکی ونزوئلا در آستانه ورود کشتی های ایران به آبهای کارائیب

شنبه 3 خرداد 1399 - 17:56:2
رزمایش موشکی ونزوئلا در آستانه ورود کشتی های ایران به آبهای کارائیب

تهران - الکوثر : در حالی که کاخ سفید شدیدترین تحریم های غیرانسانی را با هدف سرنگونی دولت قانونی مادورو علیه مردم و دولت ونزوئلا به اجرا گذاشته است، افزایش مراودات تجاری تهران و کاراکاس و اعزام نفتکش های حاوی مواد سوختی از سوی ایران به ونزوئلا،خشم مقامات آمریکا را برانگیخته است و سبب شده تا برخی از مقامات این کشور، ایران و ونزوئلا را تهدید کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، تهدید مقامات آمریکا سبب شد تا ارتش ونزوئلا، برای نشان دادن اقتدار خود به آمریکا، در جزیره "اورچیلا" که منتظر رسیدن نفتکش های ایرانی است، رزمایش موشکی انجام دهد. «نیکلاس مادورو» رئیس ‌جمهوری ونزوئلا در این زمینه گفت: ارتش ونزوئلا موشک‌های نقطه‌زن را طی این رزمایش در این جزیره آزمایش کرده است.  

این رزمایش موشکی، درچارچوب طرح «سپر بولیواری» انجام شد که بر مبنای آن  نیروهای نظامی ونزوئلا در جزیره اورچیلا به صورت دائم مستقر شده‌اند.

تعمیق روابط تهران- کاراکاس به عنوان دو بازیگر تحت تحریم، در روزهای اخیر به نگرانی و هراس مقامات کاخ سفید دامن زده است.

"رابرت اوبراین" مشاور امنیت ملی کاخ سفید در توئیتر با تکرار ادعاها علیه دولت «نیکلاس مادورو» نوشت: واردات بنزین ایران اقدامی مأیوسانه از سوی رژیم فاسد و غیرقانونی مادورو است.

 پس از حرکت کشتی‌های حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا، واشنگتن نیروی نظامی به دریای کارائیب اعزام کرده ‌است و برخی مقامات واشنگتن تهدید کرده اند که در حال بررسی برای انجام اقدام مناسب با هدف واکنش نشان دادن به انتقال بنزین  ایران به ونزوئلا هستند.

آمریکا در حالی همچنان حربه تهدید و ارعاب را علیه دو کشور ایران و ونزوئلا به کار می برد که در واقع چنین سیاستی، مغایر با حقوق بین الملل و نقض آزادی تجارت و دریانوردی است. چنانکه «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، تهدیدات غیرقانونی، خطرناک و تحریک‌آمیز آمریکا را نوعی دزدی دریایی و خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین‌المللی دانست.

اکنون ارتش ونزوئلا برای نمایش قدرت و اقتدار خود مانور نظامی برگزار و "ولادیمیر پادرینو" وزیر دفاع ونزوئلا اعلام کرده است که نفتکش‌های حامل سوخت ایران پس از ورود به آب‌های اقتصادی ونزوئلا از سوی ناوگان ارتش این کشور محافظت خواهند شد.

ونزوئلا اگرچه مدتهاست تحت بیشترین فشارها از سوی آمریکا قرار دارد اما همواره تلاش کرده است بحران ها و مشکلات اقتصادی را با افزایش تعاملات بین المللی با کشورهایی که متحد آمریکا نیستند، حل کند. در این راستا گسترش روابط با چین، روسیه و ایران کمک کرده است تا کاراکاس بر مشکلات موجود فائق آید، موضوعی که برخلاف انتظار مقامات آمریکا بوده است.

مقامات کاخ سفید طی سال ها با اجرای سیاست های مختلف تلاش کرده اند تا نه تنها راه هر گونه کمک و مراوده ای را بر ونزوئلا ببندند بلکه با حمایت از مخالفان داخلی با عملیات خرابکاری درنیروگاه های برق  و تاسیسات کلیدی زندگی شهروندان این کشور را سخت نمایند.

"خورخه آرئاسا" وزیر امور خارجه ونزوئلا  با اشاره به اقدامات آمریکا در سال های اخیر علیه کاراکاس، تاکید کرد کاخ سفید جنبه های مختلفی از جنگ را علیه ونزوئلا به جریان درآورده تا بتواند بر منابع طبیعی و امور سیاسی این کشور تسلط پیدا کند.

اگرچه تلاش های آمریکا برای سرنگونی دولت چپگرای مادورو همچنان ادامه دارد، اما ارعاب و تهدید واشنگتن تاکنون کارساز نبوده است، در مورد اخیر نیز رزمایش موشکی ونزوئلا و اعلام ارتش این کشور بر اسکورت نفتکش های ایرانی بار دیگر نشان دهنده ایستادگی ونزوئلا در برابر تهدیدات آمریکا است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


شنبه 3 خرداد 1399 - 15:13:3