سفر پمپئو به فلسطین اشغالی با اهداف چند گانه

چهار شنبه 24 اردیبهشت 1399 - 18:45:3
سفر پمپئو به فلسطین اشغالی با اهداف چند گانه

تهران - الکوثر : روابط امریکا و اسرائیل در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به طور بی سابقه ای گسترش یافته و دولت ترامپ مواضع و اقدامات متعددی در راستای خواسته های غیر قانونی رژیم صهیونیستی برداشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، به رغم شیوع کرونا و محدود شدن سفرهای مقامات آمریکایی، اما مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا از صبح چهارشنبه سفری یک روزه را به فلسطین اشغالی با اهداف مختلف آغاز کرده است. وزارت امور خارجه آمریکا اهداف سفر پمپئو به اسرائیل را در سه محور تلاش‌ واشنگتن و تل آویو برای مبارزه با کووید-۱۹، بررسی فعالیت‌های ایران در منطقه و تصمیم یکجانبه کابینه رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری عنوان کرده، اما به نظر می رسد واشنگتن در چارچوب پیگیری هر سه هدف اکنون تلاش های جدی برای کسب رضایت اسرائیل  صورت می دهد.

دولت ترامپ اکنون با حجم بالای انتقادات رسانه ها و کنگره به دلیل ناکارآمدی در مقابله با کرونا مواجه است و در سال انتخابات ، دونالد ترامپ نیازمند حمایت لابی های صهیونیستی به ویژه ایپک است. با توجه به این ملاحظات انتظار می رود که پمپئو مواضعی کاملا همسو با مواضع مد نظر رژیم صهیونیستی در قبال این مسائل اتخاذ نماید. وی در مصاحبه ای قبل از آغاز این سفر تاکید کرد که تهدیدهای ایران و بازداشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته‌ای یکی از موضوع‌های اصلی دیدار او با سران اسرائیل است.

رژیم صهیونیستی همواره خواهان تشدید برخورد آمریکا با ایران بوده و در این راستا بارها مقامات این رژیم به ویژه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی تلاش های پنهانی ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای شده و بر لزوم تشدید فشارها علیه ایران با افزایش تحریم ها و نیز ضرورت لغو برجام تاکید ورزیده اند.

در عین حال دولت ترامپ نیز در راستای خواسته صهیونیست ها با اتخاذ سیاست فشار حداکثری علیه ایران بر خصومت با ملت ایران تاکید ورزیده و خواهان قبول شروط 12 گانه پمپئو از جمله توقف کامل برنامه هسته ای و موشکی و نیز تغییر سیاست های منطقه ای ایران شده است. 

پمپئو گفت: ترامپ دو چیز را به روشنی مشخص کرده است؛ یکی این که کارزار فشار حداکثری تا زمانی که رژیم ایران مطابق با هنجارهای بین‌المللی [مانند یک کشور نرمال] رفتار نکند پابرجا خواهد ماند و دیگر این که اجازه نخواهیم داد تا رژیم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.با این حال موضع گیری های ایران در قبال اقدامات خصمانه آمریکا و رژیم صهونیستی نشان می دهد که تهران نه فقط بر صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای خود تاکید می کند بلکه قاطعانه در برابر هر گونه اقدام خصمانه ای که امنیت ملی ایران را تهدید کند واکنش موثر و جدی نشان خواهد داد. 

مساله دیگری که در سفر پمپئو مورد بحث قرار می گیرد تلاش رژیم صهیونیستی برای انضمام بخش مهمی از کرانه باختری به فلسطین اشغالی است که صهیونیستها مدعی هستند در تابستان 2020 آن را عملی خواهند کرد. پمپئو درخصوص تصمیم رژیم صهیونیستی برای الحاق اراضی بیشتر در کرانه باختری به مناطق اشغالی گفت که در این زمینه گفت‌وگوهایی با نتانیاهو و گانتس خواهد شد اما همان‌گونه که در گذشته گفته‌ام این تصمیمی است که در نهایت اسرائیل باید بگیرد. 

در واقع واشنگتن به رغم آگاهی از اینکه طبق قطعنامه های سازمان ملل ، اسرائیل بایداز این مناطق عقب نشینی نماید اما بر خلاف موازین بین المللی از این تصمیم رژیم صهیونیستی حمایت می کند.

نبیل ابو ردینه سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین  گفت: اینکه «دیوید فریدمن»، سفیر آمریکا گفته که الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن به قلمرو رژیم صهیونیستی، تصمیم اسرائیلی است، مردود و کذب است؛ چرا که این تصمیم بر اساس معامله قرن آمریکا و نقشه‌های این کشور علیه فلسطین گرفته شده است.

برای ترامپ حمایت از فرایند الحاق یکجانبه ۳۰ درصد از کرانه باختری رود اردن توسط اسرائیل که چراغ سبز آن در طرح معامله قرن به تل آویو داده شد،به مثابه اقدامی در راستای مواضع قبلی وی در حمایت همه جانبه از اسرائیل بوده و در عین حال به زعم وی می تواند حمایت همه جانبه لابی های صهیونیستی از وی را در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 تضمین نماید.

ترامپ می داند که هر گونه تلاش رژیم صهیونیستی به منظور الحاق بخشی از کرانه باختری به سرزمین های اشغالی به حمایت سیاسی و تایید دیپلماتیک امریکا نیاز دارد.با این حال این اقدام واشنگتن با مخالفتهای شدید و همه جانبه بین المللی حتی از جانب متحدان اروپایی آمریکا مواجه شده است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید  


چهار شنبه 24 اردیبهشت 1399 - 14:37:30