چرایی آغاز دوباره ناآرامی ها در لبنان؛ توطئه جدید نفوذی ها

چهار شنبه 10 اردیبهشت 1399 - 12:59:19
چرایی آغاز دوباره ناآرامی ها در لبنان؛ توطئه جدید نفوذی ها

تهران - الکوثر : لبنان در دو روز اخیر بار دیگر شاهد ناآرامی های ضد دولتی بود که دهها زخمی برجای گذاشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عامل شکل گیری دور جدید اعتراض ها و ناآرامی ها در لبنان، کاهش ارزش پول این کشور در مقابل افزایش شدید نرخ دلار است. از ابتدای سال جاری میلادی، هفت میلیارد دلار در لبنان گم شده که سه میلیارد دلار آن تنها مربوط به چهار هفته اخیر است. در کنار این مبالغ بیش از 7 میلیارد دلار از ودیعه‌ های سپرده‌گذاری ‌شده نزد بانک‌ها نیز از حساب‌هایشان بیرون کشیده و به خارج از کشور منتقل شد. با برجسته شدن این فساد مالی، نگاهها به سمت "ریاض سلامه"، رئیس بانک مرکزی لبنان متمرکز شد. 

ریاض سلامه که از نزدیکان جریان 14مارس به رهبری سعد الحریری است تنها بازمانده قدرتمند این جناح در نهادهای مهم دولتی‌ است. سلامه اکنون متهم است میلیاردها دلار را پس از جمع ‌آوری از داخل لبنان به خارج از کشور منتقل کرده است. مسئولان دولت لبنان با رهگیری تحرکات مشکوک او در این مدت به‌ دنبال راهی برای برکناری سلامه از بانک مرکزی بودند که ناگهان او طی چند ساعت ارزش پول ملی لبنان را 2 و نیم برابر کاهش داد و قیمت هر دلار را از 1650 "لیر" به چهارهزار لیر رساند. 

نکته حایز اهمیت این است که 2 و نیم برابر شدن قیمت هر دلار در مقابل لیر لبنان با بازگشت سعد الحریری از فرانسه به لبنان همزمان شد. الحریری کمتر از دو هفته پیش به بیروت بازگشت و هر دلار به قیمت هزار و 650 لیر قابل خرید بود، اما با بازگشت الحریری، قیمت دلار به 4 هزار لیر رسید. 

این وضعیت نشان داد که لبنان شاهد اجرای سناریوی جدیدی است، سناریویی که حزب الله و دولت حسان دیاب را هدف قرار داده و موضوع فراتر از کاهش ارزش پول لبنان است. در همین راستا، نیز حسان دیاب، نخست‌ وزیر لبنان در اقدامی بی ‌سابقه از رئیس بانک مرکزی انتقاد و وی را به «طراحی سیاسی» برای به ‌تنش کشیدن کشور متهم کرد. 

از زمانی که حسان دیاب کابینه جدید لبنان را تشکیل داد، کارشکنی و فتنه های رقبایی که به ریاست سعد الحریری حاضر به مشارکت در کابینه نشدند، قابل انتظار بود. شرایط اقتصادی لبنان که بی سابقه ترین شرایط را در سه دهه اخیر پشت سر می گذارد، اجازه کارشکنی را به مخالفان دولت می داد. در همین حال، شیوع کرونا و تمرکز دولت بر مقابله با این بیماری نیز برای مخالفان فرصتی در جهت اجرای کارشکنی علیه دولت بود و این کارشکنی در دو روز اخیر اجرایی شد. 

هدف اصلی این تحرکات، براندازی کابینه حسان دیاب است. سمیر جعجع، رئیس حزب "قوات اللبنانیه" ساعاتی پس از تظاهرات روز 27 آوریل در لبنان صریحاً مدعی شد کابینه دیاب هیچ دستاوردی نداشته و از سرنگونی دولت حمایت می کنیم. وی همچنین گفت باید جبهه ای در مخالفت با حزب الله تشکیل داد. 

می توان گفت مخالفان حزب الله که در کابینه دیاب مشارکت نکردند، زودتر از آنچه که انتظار می رفت برای بازگرداندن لبنان به تحولات اواخر سال 2019 دست به کار شدند. بر همین اساس نیز حسان دیاب در نشست روز گذشته هیئت دولت لبنان در واکنش به اعتراضات خشونت آمیز در این کشور از حضور «نفوذی ها» در این اعتراض ها و تعرض به اموال و حمله به ارتش در برخی مناطق خبر داد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


چهار شنبه 10 اردیبهشت 1399 - 12:20:24