آمادگی ایران برای انتقال تجارب مقابله با کرونا

سه شنبه 2 اردیبهشت 1399 - 9:24:11
 آمادگی ایران  برای انتقال تجارب مقابله با کرونا

تهران- الکوثر: رئیس جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با روسای سه کشور با اعلام آمادگی برای انتقال تجارب مقابله با کرونا ، تاکید کرد: امیدواریم شرایط سخت کرونا برخی را متنبه کند تا نسبت به اشتباهات خود تجدید نظر کنند و روابط انسانی را مبنای عملکرد خود قرار دهند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  آقای روحانی روز دوشنبه در تماس تلفنی با امیر کویت، ضمن تاکید بر همکاری کشور‌های منطقه برای مقابله با ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در بخش مبارزه با این بیماری به تجربیات خوبی دست یافته است و آماده انتقال تجربیات خود به کشور‌های دوست از جمله کویت هستیم.

رئیس جمهور با قدردانی از تلاش‌های امیر کویت برای شرایط با ثبات در منطقه گفت: تاکید می‌کنم که برای تامین امنیت و ثبات منطقه هیچ راهی جز همکاری و دوستی بین کشور‌های خود منطقه وجود ندارد.

آقای روحانی با بیان اینکه ایران همچنان برای همکاری دسته جمعی برای تامین امنیت و ثبات در منطقه و جهان و همچنین مقابله با ویروس کرونا در شرایط حساس امروز، آمادگی دارد، اظهار داشت: از کشور دوست کویت انتظار داریم درباره مسائل منطقه و همچنین رفتار ناصحیح آمریکا اتخاذ مواضع کند.

رئیس جمهور روابط ایران و کویت را برادرانه و دوستانه توصیف کرد و افزود: علاقمند هستیم که این روابط صمیمانه و دوستانه‌تر باشد و برای توسعه همکاری‌ها آمادگی داریم.

اقای روحانی همچنین پیشاپیش فرارسیدن ماه مبارک رمضان را به دولت و مردم کویت تبریک گفت.

امیر کویت نیز در این گفت و گوی تلفنی با بیان اینکه ما برادر هستیم و باید در کنار یکدیگر باشیم، گفت: امروز همه ما در شرایط سختی قرار داریم و برای عبور از این شرایط باید با یکدیگر همکاری و ارتباطات را تقویت کنیم.

"شیخ صباح الاحمد جابر الصباح " با استقبال از طرح ارائه شده از سوی ایران برای تامین و امنیت منطقه به نام " طرح صلح هرمز" افزود: مواضع کویت همیشه در راستای صلح بوده است و امیدوایم برخی از دوستان و برادران ما در منطقه نیز رفتار عاقلانه‌ای از خود نشان دهند.

امیر کویت با قدردانی از رفتار‌ها و اتخاذ مواضع منطقی از سوی ایران در موضوعات مهم منطقه‌ای و بین المللی، از پیشنهاد انتقال تجربیات ایران در مقابله با ویروس کرونا به کشورش استقبال و بر توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه‌ها تاکید کرد.

شیخ صباح الاحمد جابر الصباح نیز پیشاپیش فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به دولت و مردم ایران تبریک گفت.

آمادگی برای کمک به جمهوری آذربایجان در بخش تجهیزات پزشکی مقابله با ویروس کرونا

همچنین رئیس جمهور با اشاره به اقدامات مقابله با ویروس کرونا در ایران از آمادگی برای انتقال این تجربیات به کشور‌های همسایه و دوست خبرداد و گفت: آمادگی داریم درصورت نیاز، تجهیزات مقابله با کرونا را در اختیار کشور دوست آذربایجان قرار دهیم.

آقای روحانی روز دوشنبه در گفت و گوی تلفنی با آقای "الهام علی اف" رئیس جمهور آذربایجان، خاطرنشان کرد: با همکاری خوب مردم و با توصیه‌های پزشکی و بهداشتی و تلاش کادر درمانی، خوشبختانه روند بیماری کرونا در ایران کاهشی بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به روابط دوستانه و خوب دو کشور، همکاری‌های اخیر دو کشور نشان از این دارد که ایران و آذربایجان در روز‌های سخت هم در کنار یکدیگر هستند.

آقای روحانی در ادامه به گفتگو‌های مقامات دو کشور برای فراهم کردن زمینه اجرایی شدن توافقات و توسعه همکاری‌ها اشاره کرد و افزود: امیدوارم همه توافقات دو کشور از جمله احداث راه آهن رشت – آستارا به خوبی پیش برود و اجرایی شود.

رئیس جمهوری همچنین پیشاپیش فرارسیدن ماه مبارک رمضان را به دولت و مردم آذربایجان تبریک گفت و بر توسعه روابط و همکاری‌ها در همه زمینه‌ها تاکید کرد.

رئیس جمهور آذربایجان نیز در این گفت و گوی تلفنی ضمن تشریح اقدامات این کشور برای مقابله با ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: باوجود شرایط ویژه منع رفت و آمد و تردد در این کشور برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، ارتباطات و طرح‌های حمل و نقلی دو کشور همچنان جریان دارد.

آقای "الهام علی اف" ضمن تاکید بر اجرایی شدن توافقات دو کشور، خاطرنشان کرد: باوجودمشکلاتی که ویروس کرونا ایجاد کرده است، عملیات افتتاح طرح راه آهن آستارا – رشت را ویدئو کنفرانس بررسی می‌کنیم.

رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به موفقیت ایران در مقابله با ویروس کرونا، گفت: جمهوری اسلامی ایران نظام سلامت قدرتمندی دارد و از تجربیات ایران در مقابله با ویروس کرونا استقبال می‌کنیم.

وی نیز فرارسیدن ماه مبارک رمضان را به دولت و مردم ایران تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور در همه زمینه‌ها بیش از پیش توسعه یابد.

روحانی در تماس تلفنی با نخست وزیر ایتالیا: ابراز همدردی با مردم ایتالیا در زمینه ویروس کرونا

رئیس جمهور گفت: ایران در بخش مقابله با ویروس کرونا به پیشرفت‌های خوبی در شرکت‌های دانش بنیان دست یافته است و آمادگی دارد با انتقال تجربیات خود در بخش مهار کرونا با ایتالیا همکاری کند.

آقای روحانی روز دوشنبه در تماس تلفنی با نخست وزیر ایتالیا، ضمن ابراز همدردی با مردم ایتالیا در موضوع شیوع ویروس کرونا افزود: کشور‌ها به تنهایی و بدون کمک یکدیگر قادر به عبور از این بحران سخت نخواهند بود لذا با همکاری یکدیگر و اشتراک و انتقال تجربیات خود می‌توانند این ویروس را مهار کنند.

آقای روحانی با بیان اینکه حفظ جان انسان‌ها از همه چیز مهمتر است، گفت: در این شرایط سخت، فشار‌های آمریکا بر مردم ایران از هر زمان دیگر غیر انسانی‌تر و تداوم آن یک جنایت وحشیانه علیه یک ملت بزرگ و برخلاف همه اصول انسانی و مقررات بین المللی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه ایران در این شرایط سخت هم ادامه دارد، به مخالفت آمریکا با پرداخت وام از سوی صندوق بین المللی پول به ایران اشاره کرد و افزود: انتظار داریم کشور‌های اروپایی بویژه ایتالیا در برابر این نقض مقررات در این شرایط سخت، اقدامات لازم را انجام دهند.

آقای روحانی در ادامه با اشاره به مواضع ایتالیا درخصوص برجام و حمایت از این توافق بین المللی، تاکید کرد: ما آماده هستیم به تعهد کامل خود در برجام عمل کنیم درصورتی که طرف مقابل هم به همه تعهدات خود عمل کند و دست از تهدید بردارد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ایتالیا همواره در سیاست خارجی ما از جایگاه مهمی برخوردار بوده است و امیدوارم اتحادیه اروپا را به اجرای کامل برجام دعوت کند.

آقای روحانی تصریح کرد: ساز و کار مالی طراحی شده از سوی اروپا (اینستکس) متاسفانه هنوز نتوانسته قدم قابل توجه و موثری بردارد و نقشی را ایفا کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز مسائل سیاسی نباید به صورت قبل مطرح باشد و مسائل انسانی و نجات جان انسان‌ها باید در اولویت قرار گیرد، گفت: در این مقطع، روشن است که سرنوشت جامعه جهانی به طور کامل به هم وابسته است و امیدوارم اروپا و بویژه ایتالیا در این شرایط حساس بتوانند اقدامی انجام دهند که به نفع همه ملت‌ها باشد.

آقای روحانی با اشاره به اهمیت تامین امنیت و ثبات منطقه، اظهار داشت: براساس طرح صلح هرمز، ثبات و امنیت منطقه صرفا از مسیر همکاری کشور‌های این منطقه حاصل خواهد شد و دخالت بیگانگان بویژه مداخلات آمریکا که با جنایت و خطرآفرینی همراه است، آرامش منطقه را تهدید می‌کند.

نخست وزیر ایتالیا نیز با ابراز همدردی با دولت و مردم ایران، گفت: مشکلات شما برای ما به خوبی قابل درک است چرا که هر دو درگیر یک مشکل مشترک هستیم و از تبادل تجربیات مشترک دو کشور در مقابله با ویروس کرونا استقبال می‌کنیم.

آقای "جوزپه کونته" با تاکید بر گسترش و تعمیق روابط دو جانبه گفت: آماده همکاری با ایران درخصوص برجام و تقویت ساز و کار مالی اتحادیه اروپا و مشارکت جدی کشور‌ها در این زمینه هستیم ضمن آنکه تلاش می‌کنیم در جمع کشور‌های اروپایی و کشور‌های عضو گروه ۷ و گروه ۲۰ اقدامات موثری را انجام دهیم.

نخست وزیر ایتالیا همچنین ضمن تاکید بر نقش سازنده ایران در برقراری صلح و ثبات در منطقه و مقابله با تروریسم، اظهار داشت: باید از هر فرصتی برای حل و فصل مسائل و تامین امنیت در منطقه استفاده کرد و ما همواره بر نقش ایران در این موضوع تاکید داریم.


سه شنبه 2 اردیبهشت 1399 - 9:23:7