هشدار روسیه به آمریکا درباره سیاسی کردن بحران کرونا

پنج شنبه 28 فروردین 1399 - 9:11:23
هشدار روسیه به آمریکا درباره سیاسی کردن بحران کرونا

تهران - الکوثر : با وجود همه گیری ویروس کرونا در جهان، آمریکا به عنوان سردمدار غرب به سیاست های ضد انسانی خود علیه کشورهای خصم یا رقیب اش به ویژه در زمینه تحریم ها و نیز ممانعت از دستیابی آنها به کمک های بین المللی ادامه می دهد. این مساله انتقاد دیگر قدرت های بین المللی را موجب شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این زمینه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به مقامات آمریکایی توصیه کرد از سیاسی کردن شیوع کرونا علیه دیگر کشور‌ها دست بردارند. لاوروف ضمن رد انتقاد آمریکا از سازمان جهانی بهداشت گفت: این سازمان وظیفه خود را بطور حرفه‌ای انجام می‌دهد. من کشور‌ها را از سیاسی کردن مساله شیوع کرونا برحذر می دارم. تعداد زیادی از پست‌های این سازمان را آمریکایی‌ها در اختیار دارند. 

اشاره لاوروف به انتقادهای شدید دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا علیه سازمان جهانی بهداشت و اقدام به قطع کمک های واشنگتن به این نهاد بین المللی است. با توجه به اینکه سازمان جهانی بهداشت، تدابیر چین برای مقابله با شیوع کرونا را مورد تایید قرار داده و در عین حال با رویکردهای مد نظر  ترامپ  در این زمینه مخالف است و به ویژه درباره برداشتن زود هنگام قرنطینه و از سرگیری فعالیت های اقتصادی هشدار داده، این مساله خشم ترامپ را برانگیخته است.

ترامپ همواره نشان داده تاب انتقاد علیه عملکرد خود را ندارد و در عین حال به سازمان های بین المللی  اعتقاد چندانی ندارد. ترامپ پیش از این از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و یونسکو خارج شده و اکنون نیز حمایت مالی از سازمان جهانی بهداشت را تعلیق کرده و فشارها را برای استعفای رییس این سازمان افزایش داده است. ترامپ در حساب توییتری خود نوشت: سازمان جهانی بهداشت مرتکب اشتباه بزرگی شد.

بنا به دلایلی این سازمان عمدتا از سوی آمریکا تامین مالی می شود اما در عین حال بسیار چین محور است. دولت ترامپ در حالی این رویکرد را علیه سازمان جهانی بهداشت اتخاذ کرده که با توجه به همه گیری کرونا، جهان نیازمند تبعیت از سیاست های یکپارچه و منسجم در زمینه بهداشتی و پزشکی و مدیریت یکپارچه برای کنترل این بیماری است وسازمان جهانی بهداشت عهده دار چنین مسئولیتی است.

مساله دیگری که در بحبوحه همه گیری کرونا خودنمایی می کند خوداری آمریکا از تغییر سیاست های خصمانه علیه کشورهای مخالف و یا رقیب اش به ویژه تداوم تحریم های غیرانسانی علیه این کشورها مانند ایران است. 

سرگئی لاوروف گفت: تحریم‌های یکجانبه علیه برخی کشور‌ها در شرایط شیوع کرونا درست نیست. دولت ترامپ به رغم وضعیت فوق العاده کنونی با توجه به همه گیری کرونا به اعمال انواع محدودیت ها وتحریم ها علیه ایران ادامه می دهد.

رویکرد غیرانسانی واشنگتن در زمینه دسترسی به اقلام و تجهیزات ضروری برای مبارزه با کرونا عملا موجب شده تا اکنون موضوع فشار حداکثری آمریکا به نظام درمانی ایران مطرح شود. در عین حال واشنگتن با هرگونه اقدام ایران برای دسترسی به کمک های مالی بین المللی  مخالفت می ورزد. از جمله مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا بار دیگر از مانع‌تراشی کشورش در عدم اعطای وام توسط صندوق بین‌المللی پول به ایران جهت مقابله با ویروس کرونا حمایت کرد. 

پمپئو بدون اعتنا به انتقادها از آمریکا به دلیل مانع‌تراشی در ارسال کالاها و کمک‌های پزشکی به ایران در بحبوحه همه‌گیری کووید۱۹، در چارچوب تحریم‌های یکجانبه آمریکا مدعی شد: «آنچه در ایران در جریان است یه تراژدی‌ است. ایران به جای سرمایه‌گذاری در بخش سلامت، سرمایه خود را خرج تامین کارزارهای تروریستی در سراسر جهان می‌کند.»

دولت ترامپ در حالی به این بهانه در اعطای وام به ایران کارشکنی می‌کند که تاکنون ارسال کمک‌های پزشکی به ایران با مشکلات زیادی به دلیل وجود تحریم‌های آمریکا مواجه شده است. با توجه به مخالفت های مستمر واشنگتن با اعطای کمک مالی به تهران، واکنش صندوق بین المللی پول می تواند معیار خوبی، برای ارزیابی ادعاهای آن در زمینه کمک به ایران جهت مبارزه با کرونا و نیز سنجش میزان استقلال عمل آن باشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 28 فروردین 1399 - 9:3:57