هشدار مقامات اروپا درمورد اثرات منفی "کرونا " بر آینده این اتحادیه

دو شنبه 11 فروردین 1399 - 9:46:5
هشدار مقامات اروپا درمورد اثرات منفی "کرونا " بر آینده این اتحادیه

تهران - الکوثر : در حالیکه شیوع ویروس کرونا همچنان درکشورهای اروپایی آمار بالایی دارد، مقامات کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا نگران آینده سیاسی و اقتصادی این اتحادیه هستند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا هشدار داد: اگر اتحادیه اروپا در مقابله با ویروس کرونا مرتکب اشتباه شود، ممکن است فلسفه وجودی خود را از دست بدهد.  

سخنان نخست وزیر ایتالیا،  در شرایطی مطرح شد  که این کشور پس از آمریکا به دومین کشور دارای بیشترین شمار مبتلا به کرونا تبدیل شده است و در این زمینه از چین پیشی گرفته است. براساس آخرین آمار اعلام شده، مجموع مبتلایان به  ویروس کرونا  در  این کشور به بیش از 92 هزار  نفر رسیده است. 

طی چند هفته گذشته افزایش شیوع ویروس کرونا، کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا را با بحران های مختلف بهداشتی و درمانی مواجه کرده و سبب شد تا کشورهای عضواتحادیه اروپا برای نخستین بار پس از تشکیل اتحادیه، برخی قوانین از جمله باز بودن مرزها را زیر پا گذاشته و با بستن مرزها،اعلام قرنطینه و اتخاذ سیاست های مختلف اقتصادی به صورت جداگانه در تلاش برای کنترل و غلبه بر ویروس کرونا هستند.این موضوع نگرانی های سیاسی و اقتصادی بسیاری را در میان مقامات اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن  به وجود آورده است.

«امانوئل مکرون»  رئیس جمهوری فرانسه با اشاره به اینکه آنچه که در معرض خطراست حیات پروژه اروپایی و«مرگ شنگن» است؛ به همتایان اتحادیه اروپایی خود هشدار داد،چنانچه دیگر کشورها همبستگی لازم در مقابله با بحران کرونا از خود نشان ندهند، موجب می شود تا پایه های اصلی اتحادیه اروپا همچون منطقه بدون مرز (شنگن) فرو ریزد.

کرونا همچنین اختلافات داخلی میان اعضای اتحادیه اروپا را تشدید کرده است.مقامات برخی از کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و اسپانیا که  بالاترین آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا را دارند،م بارها از سیاست های کشورهای اروپایی و عدم همکاری آنها در تامین نیازهای دارویی،بهداشتی و مالی مورد نیازشان انتقاد کرده اند. چند کشور اروپایی، از جمله، آلمان و فرانسه در پی همه گیری کرونا صادرات تجهیزات محافظتی را ممنوع کرده اند تا در داخل با کمبود مواجه نشوند.این موضوع انتقادات از عملکرد مقامات کشورهای عضو اتحادیه اروپا را افزایش داده است.به نظر بسیاری از کارشناسان و مدافعان سیاست های همگرایی، کرونا سبب واگرایی کشورهای اروپایی شده است و در حل این بحران آنان با یکدیگر هماهنگ و یاری دهنده نیستند.

«اورسلا  فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا ، در پارلمان اروپا از کشورهای اروپایی خواست یکپارچگی خود را به نمایش بگذارند. فون درلاین هشدار داد: ما در این خصوص مسئولیت مشترک داریم. هیچ یک از ما نمی تواند این کار را به تنهایی انجام دهد و قطعا هیچ یک از کشورهای عضو قادر نیست به تنهایی از پس این بحران برآید. ما به عنوان یک اتحادیه، تنها با کمک به یکدیگر می توانیم به خودمان کمک کنیم.

مشکلات اقتصادی پس از کرونا، دغدغه جدی دیگری برای کشورهای اروپایی است. تعطیلی واحدهای تولیدی و کارخانجات،اجرای طرح های منع آمد و شد و قرنطینه سبب شده تا اقتصاد اتحادیه اروپا در سال کنونی 2020 در نتیجه اپیدمی کرونا به جای افزایش پیش بینی شده، یک درصد کاهش رشد داشته باشد.

اگرچه اروپا برنامه اضطراری خرید اوراق بهادار به ارزش ۷۵۰ میلیارد یورو با هدف تضمین آرامش بازارها و حمایت از اقتصاد منطقه یورو، تعویق پرداخت کلیه عوارض مالیاتی و اجتماعی شرکت ها و وعده کمک های مالی دولت به زیان دیدگان کرونا، را اعلام کرده است.

همچنین گروه 20 از جمله چند کشور اروپایی و اتحادیه اروپا  تامین 5 هزار میلیارد دلار کمک برای به اقتصاد جهانی راوعده داده اند، با این حال در صورت تداوم این شرایط و عدم پایبندی به سیاست های چندجانبه گرایانه وهمکاری میان کشورهای اروپایی، آینده سیاسی اتحادیه اروپا به شدت در معرض خطر قرار خواهد گرفت، موضوعی که مقامات اروپا به ویژه کشورهای ضعیف تر اروپایی نگران آن هستند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 11 فروردین 1399 - 9:25:15