تاکید آمریکا بر تداوم عملیات نظامی خارجی به رغم شیوع کرونا

یک شنبه 10 فروردین 1399 - 15:56:43
تاکید آمریکا بر تداوم عملیات نظامی خارجی به رغم شیوع کرونا

تهران - الکوثر : شیوع بی سابقه ویروس مرگبار کرونا در جهان، کشورها را با وضعیت بسیار سخت و بغرنجی مواجه کرده است. با این حال حتی در شرایط فوق العاده و اضطراری کنونی، آمریکا هم چنان رویکرد نظامی گرایانه خود را تداوم بخشیده و بر ادامه اقدامات نظامی در خارج پافشاری می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این زمینه «جان هایتن» معاون رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا تاکید کرد که عملیات نظامی این کشور در خارج از کشور به رغم شیوع ویروس کرونا و لزوم اتخاذ تدابیر پیشگیرانه بی‌سابقه برای نظامیان آمریکایی ادامه خواهد داشت. 

هایتن گفت: «کرونا تاثیری بر عملیات  ما ندارد و با وجود محدودیت‌های مختلف به ماموریت‌های خود ادامه می‌دهیم، این  ماموریت‌ها در سراسر جهان همچنان بر اساس همان قوانین و همان مدل یکی دو ماه پیش انجام می‌شود.» 

وی مدعی شده که شمار نظامیان آمریکایی مبتلا به ویروس در خارج بسیار کم است. پنتاگون چهارشنبه گذشته اعلام کرد که در راستای مقابله با ویروس کرونا، همه تحرکات نظامی آمریکا در جهان از جمله اعزام نظامیان به مناطق جنگی و یا بازگشت آن‌ها به آمریکا به استثنای افغانستان به مدت دو ماه متوقف می‌شود.

تاکید این مقام ارشد ارتش آمریکا برتداوم عملیات نظامی امریکا در جهان برخلاف خواسته سازمان ملل متحد و آنتونیو گوترش دبیر کل این مهم ترین نهاد بین المللی جهت افزایش همبستگی به جای مخاصمه و درگیری دردوره گسترش ویروس مرگبار کرونا است، ویروسی که مقابله موثر با آن مستلزم افزایش همکاری های جهانی برای کمک کشورها به یکدیگر و توقف درگیری ها در نقاط مختلف جهان به منظور ارائه کمک های بشر دوستانه به مردم در این مناطق مانند یمن و لیبی است.

با این حال برخی گزارش های نگران کننده درباره تصمیم دولت ترامپ برای جنگ افروزی در نقاطی مانند عراق وجود دارد. روزنامه نیویورک تایمز در 27 مارس در گزارشی نوشت که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)هفته قبل با صدور یک بخشنامه محرمانه، از فرماندهان نظامی خواسته است خود را آماده نابودی یکی از گروه‌های مقاومت یعنی کتائب حزب الله در عراق کنند که از گروه های مهم تشکیل دهنده حشد الشعبی است.

براساس این طرح، در صورتی که نیرو‌های ایرانی نیز در میان نیرو‌های کتائب حزب الله قرار داشتند مورد هدف قرار می گیرند. با این وجود، ژنرال رابرت وایت  فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق به شدت با این طرح مخالف است. 

به گفته وایت: چنین اقدامی می‌تواند تنش‌ها را افزایش داده و عواقب سنگینی برای نیرو‌های آمریکایی داشته باشد و احتمال جنگ با ایران را افزایش دهد. به همین دلیل این فرمانده آمریکایی با ارسال نامه‌ای به پنتاگون، با برآورد کردن هزینه این اقدام، اعلام کرده است در صورت عملی شدن این طرح، نیاز است که هزاران نظامی دیگر به غرب آسیا اعزام شوند و بودجه طرح مبارزه با داعش در عراق نیز باید صرف چنین کاری شود.

گفته می شود هنوز در دولت ترامپ درباره این طرح کشمکش وجود دارد. در حالی که مایک پمپئو، وزیر خارجه و رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا خواستار تشدید تنش‌ها با ایران هستند، مارک اسپر،

وزیر دفاع و مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا نگران تشدید تنش‌ها درغرب آسیا و افزایش بی ثباتی در این منطقه حساس هستند. البته مارک اسپر به عنوان مقام اصلی در وزارت دفاع آمریکا به رغم مخالفت خود، دستور تهیه طرح حمله نظامی را صادر کرده است. این در حالی است که کتائب حزب الله عراق بخشی از الحشد الشعبی است که نقش بسیار مهمی در مبارزه با تروریست‌های داعش داشته است.

در صورت عملی شدن این طرح باید انتظار داشت که تنش ها در عراق و منطقه به شکلی قابل توجه افزایش یابد. در واقع اگر دولت ترامپ در بحبوحه وضعیت فوق العاده کنونی در منطقه غرب اسیا از جمله در عراق و ایران با توجه به شیوع کرونا، دست به ماجرا جویی نظامی بزند، مسلما پیامدهای سختی برای نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه و منافع آمریکا در منطقه و جهان خواهد داشت. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 10 فروردین 1399 - 15:27:5