توافق گانتز و نتانیاهو؛ پایان یا آغاز بحران؟

یک شنبه 10 فروردین 1399 - 14:19:57
توافق گانتز و نتانیاهو؛ پایان یا آغاز بحران؟

تهران - الکوثر : در حالی که ژنرال بنی گانتز، رهبر ائتلاف آبی و سفید از سوی رئیس رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه جدید مامور شده بود، وی پنج شنبه گذشته رسماً به عنوان رئیس کنست (پارلمان اسرائیل) انتخاب شد و احتمالاً نتانیاهو نیز به عنوان نخست وزیر جدید معرفی و مامور به تشکیل کابینه خواهد شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سوال این است که آیا این توافق می ‌تواند سبب پایان بحران سیاسی در سرزمین های اشغالی شود یا خیر؟
«یولی ادلشتاین»، رئیس سابق کنست اسرائیل که از متحدان بنیامین نتانیاهو بود، روز چهارشنبه گذشته از سمت خود استعفا کرد.
کنست اسرائیل 24 ساعت بعد تشکیل جلسه داد و در اقدام غیرمنتظره ژنرال بنی گانتز، رهبر ائتلاف آبی و سفید را به عنوان رئیس جدید معرفی کرد.
با معرفی گانتز به عنوان رئیس پارلمان، بنیامین نتانیاهو نیز به عنوان نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی خواهد شد.
به نظر می ‌رسد توافق نتانیاهو و گانتز، بهره برداری خاص نتانیاهو از شیوع گسترده کرونا در سرزمین‌ های اشغالی بود.
می ‌توان گفت کرونا به نوعی به فرصتی برای نتانیاهو تبدیل شد تا در ساختار قدرت باقی بماند، اما این نمی ‌تواند پایان بحران سیاسی در سرزمین ‌های اشغالی باشد.
نتانیاهو به نوعی با کرونا بازی سیاسی به راه انداخت و خود را در سختار قدرت اسرائیل حفظ کرد.
از یک سو، تا توانست به ابعاد خطرناک شیوع کرونا دامن زد. نتانیاهو مدعی شد که احتمالاً تا یک میلیون نفر در سرزمین های اشغالی به کرونا مبتلا شوند.
از سوی دیگر، وزیر دادگستری اسرائیل چند ساعت قبل از آغاز محاکمه نتانیاهو، کل محاکم اسرائیل را تعطیل کرد و سپس رئیس کنست که هم حزبی و از دوستان نتانیاهو بود، برگزاری جلسات پارلمان را به حالت تعلیق در آورد تا امکان انتخاب رئیس جدید به زمان دیگری موکول شود.
حتی اقدام دیوان عالی معرفی «امیر پرتز»، رهبر حزب کارگر اسرائیل به عنوان رئیس سنی و موقت کنست نیز سبب نشد سناریوی متحدان نتانیاهو در حزب لیکود برای پارلمان با شکست مواجه شود چرا که آنها با برجسته کردن خطر کرونا، بنی گانتز را برای پذیرش ریاست پارلمان و تشکیل کابینه وحدت با نتانیاهو متقاعد کردند.
گانتز و دوستان نزدیکش نظیر «گابی اشکنازی» ضمن گرفتن پست های مهم با تشکیل کابینه وحدت موافقت کردند تا بحران 15 ماهه عملاً خاتمه یابد.
واقعیت این است که بحران سیاسی اسرائیل نه با عقانیت و خرد سیاسی بلکه با بهره گیری نتانیاهو و متحدانش از کرونا پایان یافت.
اگرچه نتانیاهو و گانتز برای تشکیل کابینه وحدت ملی توافق کردند، اما کابینه ای که احتمالاً در روزهای آینده تشکیل خواهد شد، کابینه ای پُر از افراد ناسازگار با هم خواهد بود و بعید نیست که باز هم سرزمینهای اشغالی در دو سال آینده شاهد برگزاری انتخابات زودهنگام باشد.
در واقع، ممکن است که این توافق به طور موقت به دور باطل برگزاری انتخابات پارلمانی پایان دهد و کابینه جدید تشکیل شود، اما این کابینه با اختلاف ‌های درونی و تفکرات متضاد مواجه خواهد بود و احتمال فروپاشی زودهنگام آن وجود دارد.
کابینه قبلی نتانیاهو در حالی فرو پاشیده بود که کابینه‌ای راست ‌گرا و متشکل از افراد همفکر به لحاظ سیاسی بود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 10 فروردین 1399 - 14:17:38