مداخله آمریکا در امور داخلی لبنان و تداوم رویکرد ضد حزب الله

یک شنبه 25 اسفند 1398 - 8:55:39
مداخله آمریکا در امور داخلی لبنان و تداوم رویکرد ضد حزب الله

تهران - الکوثر : "دوروتی شیا"، سفیر جدید آمریکا در لبنان در دیدار با "حسان دیاب"، نخست وزیر لبنان، ضمن مداخله در امور داخلی این کشور، اعلام کرد شرط کمک واشنگتن برای غلبه بر بحران اقتصادی لبنان، فاصله گرفتن دولت این کشور از حزب‌ الله است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، لبنان برای آمریکا اهمیت زیادی دارد. به لحاظ ژئوپلتیکی، لبنان هم مرز با سرزمین های اشغالی و سوریه است. به لحاظ سیاسی و امنیتی حزب الله در لبنان حضوری پررنگ و فعال دارد و یکی از مهمترین بازیگران مخالف حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا و همچنین یکی از بازیگران نظامی مهمی است که قدرت نظامی رژیم صهیونیستی را بارها به چالش کشیده است. 

بر این اساس، دولت آمریکا ضمن اینکه حزب الله لبنان را در فهرست تروریستی و تحریمی خود قرار داد، شمار زیادی از شخصیت ها و رهبران حزب الله را نیز تحت تحریم های غیرقانونی قرار داد. 

در عین حال، واشنگتن طی سال های اخیر به همراه متحدان نیابتی خود به خصوص عربستان سعودی و امارات تلاش زیادی انجام داد تا جایگاه حزب الله در ساختار قدرت لبنان تضعیف شود، اما این تلاش ها نتیجه نداشته است. ائتلاف مقاومت در انتخابات مه 2018 برای نخستین بار در حیات سیاسی لبنان موفق شد با کسب 68 کرسی اکثریت مطلق پارلمان 128 نفری این کشور را به دست آورد. 

آمریکا در تظاهرات اواخر سال گذشته لبنان تلاش کرد هدفی را که از طریق صندوق های رأی سال 2018 به دست نیاورد، از درون اعتراض ها پیگری کند و از یک سو تظاهرات را به سمت گرایش ضد حزب الله هدایت کند و از سوی دیگر دولتی جدید در لبنان تشکیل شود که مخالف حزب الله باشد. در واقع، از بین بردن دست برتر حزب الله و متحدانش در روند معادلات سیاسی لبنان از طریق فتنه‌ انگیزی در کشور هدف واشنگتن بود. 

"دیوید اگناتیوس" در روزنامه واشنگتن پست در این خصوص نوشت: «آمریکایی‌ ها پرونده لبنان را یک پرونده شکست خورده می‌ دانستند، چرا که حزب‌ الله به قدرت سیاسی مسلط در این کشور تبدیل شده بود. آنها به دنبال آن بودند که دولت لبنان به جای حمایت و کمک به حزب الله، آن را طرد کند.» 

"جفری فلتمن"، سفیر سابق آمریکا در لبنان نیز روز 20 نوامبر در لبنان در جریان نشست کمیسیون امور خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا به عوامل آغاز اعتراضات مردمی در لبنان پرداخته و گفت نکته مهم این است که آمریکا از این اعتراضات در راستای از بین بردن حزب الله استفاده کند. وی در سخنرانی خود 49 مرتبه نام حزب الله را آورد.

معرفی حسان دیاب به عنوان نخست وزیر جدید لبنان، نقشه های آمریکا ضد حزب الله را بر آب کرد. دیاب اگرچه مستقل است و وابسته به حزب الله نیست، اما علیه حزب الله هم نیست و کابینه وی نیز با حمایت ائتلاف مقاومت در پارلمان لبنان تشکیل شده است. بر این اساس، دولت آمریکا با آگاهی از مشکلات اقتصادی دولت لبنان، هر گونه کمک مالی به این کشور را در تضعیف موقعیت حزب الله در ساختار قدرت این کشور مشروط کرده است. 

در عین حال، "دوروتی شیا"، سفیر جدید آمریکا با یادآوری بحران اقتصادی لبنان و فساد حاکم بر این کشور که از مطالبه های مهم معترضان اکتبر 2019 در این کشور بود، به نوعی به حسان دیاب هشدار داده است که اگر در جهت تضعیف موقعیت حزب الله عمل نکند، فشارهای واشنگتن علیه بیروت افزایش خواهد یافت.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 25 اسفند 1398 - 8:52:54