اذعان مقامات کنگره آمریکا به شکست سیاست فشارحداکثری علیه ایران

شنبه 24 اسفند 1398 - 15:3:14
 اذعان مقامات کنگره آمریکا به شکست سیاست فشارحداکثری علیه ایران

تهران - الکوثر : دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ضمن مخالفت با توافق هسته ای برجام و خروج از آن در مه 2018 سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفته و تحریم های بی سابقه ای را ضد تهران به اجرا در آورده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این مساله نه فقط موجب انتقادات زیاد داخلی و خارجی از دولت ترامپ شده بلکه درباره تاثیرگذار بودن سیاست فشار حداکثری نیز تردیدهای فراوانی ایجاد شده است. مقامات کنگره امریکا کارآیی این سیاست را زیر سئوال برده اند.

در این راستا "باب منندز" سناتور ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با توجه به تحولات اخیر عراق، از ترامپ خواست این واقعیت را بپذیرد که سیاست بازدارندگی و اعمال فشارعلیه ایران، ناکام و بی‌اثر بوده و کارزار فشارحداکثری وی ضد ایران کارساز نیست. منندز در بیانیه‌ای اعلام کرد: با نسبت دادن حملات به پایگاه نظامی التاجی به نیروهای تحت حمایت ایران، دولت ترامپ باید بپذیرد که در بازدارندگی اقدامات ستیزه‌جویانه ایران ناکام بوده و بهای این ناکامی را نیروهای آمریکایی می‌پردازند. 

"کریس مورفی" سناتور دموکرات آمریکایی نیز از سیاست‌های افراطی ترامپ درباره ایران انتقاد کرد و گفت این سیاست‌ها صرفاً به تقویت ایران منجر شده است. مورفی در توییتی گفت: سیاست ترامپ در برابر ایران، هیچ نتیجه‌ای نداشته جز اینکه آن‌ها (ایران) را قوی‌تر و آمریکا را ضعیف‌تر کرد. مورفی در صفحه توییتر خود، با انتقاد از ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به دستور ترامپ، نوشت: «قرار بود حمله به [سردار] سلیمانی، بازدارندگی [آمریکا] علیه ایران را احیا کند. [اما] نکرد».

اذعان این دو مقام سنای آمریکا به شکست سیاست بازدارندگی دولت ترامپ در قبال ایران نشان می دهد که به رغم ادعاهای گزاف مقامات آمریکایی مانند ترامپ و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا درباره موثر بودن این سیاست علیه ایران اما در عمل چیزی عاید امریکا نشده است و ایران چه در عرصه داخلی چه در عرصه منطقه ای توانسته در مقابل فشارهای بی سابقه اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی آمریکا مقاومت موثری از خود نشان دهد.

انتقاد از سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ مختص سیاستمداران امریکایی نبوده بلکه مقامات ارشد اروپایی به ویژه مقامات آلمانی و فرانسوی نیز بر بی اثر بودن این سیاست تاکید کرده اند. سیاست پراشتباه و ناکام دولت ترامپ علیه ایران نشان می دهد که حتی اروپایی ها هم که از متحدان امریکا در قالب ناتو محسوب می شوند پی برده اند که اصرار بر ادامه سیاست فشار حداکثری نه فقط راهگشا نخواهد بود، بلکه صرفا منجر به تشدید تنش ها و وخامت اوضاع خواهد شد.

دولت ترامپ امیدوار بود با اتخاذ رویکرد فشار حداکثری بتواند ایران را در چارچوب خواسته های 12 گانه مایک پمپئو به پای میز مذاکره کشانده و تهران را به پذیرش این خواسته ها وادار کند. با این حال مواضع صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی در نفی قبول خواسته های نامشروع واشنگتن و نیز نفی مذاکره با امریکا، این موضوع را حتی برای دولت ترامپ نیز روشن کرده که سیاست فشار حداکثری هیچ نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت. ضمن اینکه مقاومت مثال زدنی مردم ایران در برابر این تحریم ها، باعث استیصال دولت ترامپ شده  است.

واشنگتن در ژستی بشردوستانه و البته ریاکارانه ودر واقع برای پوشاندن ابعاد غیرانسانیِ تحریم های یکجانبه خود علیه ایران، مدعی آمادگی برای کمک به ایران در مبارزه با بیماری کرونا شده، اما این ادعاها توخالی بوده و دولت ترامپ عملا موانع زیادی در مسیر دسترسی ایران به اقلام پزشکی برای مبارزه با ویروس کرونا ایجاد کرده است.

این مساله موجب شده تا برخی در کنگره امریکا خواهان تجدید نظر در این زمینه و لغو تحریم ها علیه ایران شوند. "ایلهان عمر" نماینده دموکرات با توجه به گسترش کرونا درجهان خواستار تعلیق تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده است. ایلهان عمر در توییتی نوشت: «لازم است ما این تحریم‌ها را پیش از آنکه جان‌های بیشتری از دست بروند تعلیق کنیم. این تحریم‌ها اکنون باعث کمبود کالاهای پزشکی و مرگ افراد  در ایران شده‌اند.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 24 اسفند 1398 - 14:7:44